Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Etologia i behawior:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etologia i behawior
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,60,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zoologii. anatomii i fizjologii oraz podstaw endokrynologii i rozrodu wyższych kręgowców.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.2
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.2
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych i gospodarskich. Sposoby komunikacji wybranych gatunków – podobieństwa i różnice, znaczenie2
T-A-4Organizacja społeczna zwierząt. Zachowania stadne i społeczne. Hierarchia i dominacja w stadach psów i koni. Indeks dominacji. Etogram.2
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.2
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.2
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.2
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.4
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.2
20
wykłady
T-W-1Obszar badań etologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja zachowań zwierząt.2
T-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.2
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.2
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.2
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie z poleconej literatury do tematów kolejnych ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń9
A-A-5Konsultacje z prowadzacymi zajęcia2
A-A-6zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
42
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykladach10
A-W-2Samodzielne studiowanie poleconej literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Zaliczenie materiału objętego programem wykladów1
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja mulimedialna w wykorzystaniem projektora i komputera.
M-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych. Wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W22, Kn_1P_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-2, M-5, M-4, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_U01
Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U03, Kn_1P_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-4, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C13_K01
Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_W01
Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych. Wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie definiuje i posługuje się najwazniejszymi pojęciami z zkresu etologii zwierząt. Pobieżnie zna i wyjaśnia podstawy mechanizmów wrodzonych i nabytych kierujących zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_U01
Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
2,0
3,0Student poprawnie potrafi rozróżnić u głównych gatunków zwierzat domowych najczęstsze zachowania prawidłowe od nieprawidłowych oraz w podstawowym zakresie umie na podstawie obserwacji ocenić ich stan emocjonalny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C13_K01
Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
2,0
3,0Student akceptuje i szanuje zróżnicowanie gatunkowe i rasowe zachowań zwierząt. W kontaktach i postępowaniu ze zwierzętami w wystarczającym stopniu dba o zapewnienie im maksymalnego możliwego w danej sytuacji poziomu dobrostanu i wykazywania naturalnego behawioru
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2007
  2. Aadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  3. Case L, Pies: zachowanie,żywienie,zdrowie, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2016, 1
  4. Krebs J.R., Davies N.B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001
  5. Iracka J, Zaburzenia zachowania psow, Edra Urban&Partner, Wrocław, 2011, 2019
  6. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  7. O'Hare J, Zachowania agresywne u psów, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2016, 1

Literatura dodatkowa

  1. Dröscher V.B., Rodzinne gniazdo, WP, Warszawa, 1988
  2. Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
  3. Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2002
  4. Pisula W, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  5. Kaleta T., Fiszdon K, Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.2
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.2
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych i gospodarskich. Sposoby komunikacji wybranych gatunków – podobieństwa i różnice, znaczenie2
T-A-4Organizacja społeczna zwierząt. Zachowania stadne i społeczne. Hierarchia i dominacja w stadach psów i koni. Indeks dominacji. Etogram.2
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.2
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.2
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.2
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.4
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszar badań etologii i jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk biologicznych. Podstawowe pojęcia i klasyfikacja zachowań zwierząt.2
T-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.2
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.2
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.2
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach20
A-A-2Samodzielne przygotowanie z poleconej literatury do tematów kolejnych ćwiczeń5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń9
A-A-5Konsultacje z prowadzacymi zajęcia2
A-A-6zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykladach10
A-W-2Samodzielne studiowanie poleconej literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Zaliczenie materiału objętego programem wykladów1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_W01Student zna i poprawnie definiuje podstawowe pojęcia z zakresu etologii, podstawowe mechanizmy wrodzone i nabyte kierujące zachowaniem zwierząt, definiuje przystosowawcze znaczenie zachowań zwierzęcych. Wymienia i podaje przykłady oraz wyjaśnia ogólne znaczenie podstawowych „rodzajów” uczenia się zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.
T-W-5Pamięć i jej etapy. Mechanizm i lokalizacja pamięci świeżej i trwałej. Pojemność i konsolidacja pamięci, odtwarzanie zapamiętanych informacji. Rola czynników środowiskowych w rozwoju motywacji i pamięci u zwierząt.
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych i gospodarskich. Sposoby komunikacji wybranych gatunków – podobieństwa i różnice, znaczenie
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja mulimedialna w wykorzystaniem projektora i komputera.
M-5Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie definiuje i posługuje się najwazniejszymi pojęciami z zkresu etologii zwierząt. Pobieżnie zna i wyjaśnia podstawy mechanizmów wrodzonych i nabytych kierujących zachowaniem zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_U01Student powinien umieć prawidłowo rozrózniać i interpretować zachowania i stany emocjonalne zwierzat podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-W-4Uczenie się jako forma adaptacji do środowiska. Uczenie się konieczne i fakultatywne. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne, impriting, habituacja, naśladownictwo, metoda prób i błędów.
T-A-1„Co w psie zostało z wilka?”. Wpływ udomowienia na zmiany anatomiczne, fizjologiczne i behawioralne. Stałość wzorców i zmienność zachowania. Osobowość i temperament psów.
T-A-2Stres i zachowanie się zwierząt – poziom stresu wskaźnikiem dobrostanu. Neurochemia impulsywności i agresji.
T-A-5Behawior pokarmowy i rozrodczy psów i innych gatunków zwierząt towarzyszących.
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
T-A-8Testy oceny predyspozycji psychicznych szczeniąt i psów dorosłych, sposób przeprowadzania, interpretacja wyników aspekcie przydatności użytkowej. Testy w ocenie predyspozycji psychicznych innych gatunków zwierząt, testy lękliwości i inteligencji koni, testy inteligencji psów.
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
M-1Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie całości materiału obejmującego treści programowe ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie potrafi rozróżnić u głównych gatunków zwierzat domowych najczęstsze zachowania prawidłowe od nieprawidłowych oraz w podstawowym zakresie umie na podstawie obserwacji ocenić ich stan emocjonalny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C13_K01Student wykazuje postawę nacechowaną szacunkiem dla zachowań zwierzat, dbałości o zapewnienie im wysokiego poziomu dobrostanu, w tym możliwości wykazywania naturalnego behawioru gatunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Ogólnym założeniem i celem przedmiotu jest: 1) zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą zachowania się zwierząt, jego uwarunkowań wrodzonych i środowiskowych oraz znaczenia przystosowawczego; 2) zrozumienie konieczności w postępowaniu ze zwierzętami zapewnienia im spełniania naturalnych potrzeb behawioralnych; 3) nabycie umiejętności rozpoznawania zachowań patologicznych i podstawowych metod zapobiegania im oraz ewentualnej terapii behawioralnej.
Treści programoweT-W-2Anatomiczne, fizjologiczne i biochemiczne podstawy zachowania zwierząt. Komponenty wrodzone i wyuczone zachowania i ich interakcja. Środowiskowe uwarunkowania zachowania. Środowisko zewnętrzne jako źródło bodźców, układy sensoryczne, Rytmy biologiczne a behawior zwierząt.
T-W-3Instynkty, motywy, popędy i emocje u zwierząt. Pojęcie instynktu, fazy i etapy zachowań instynktowych, sztywność i plastyczność instynktów. Motywacja i zachowania motywacyjne. Mózgowy układ nagrody i kary.
T-A-3Naturalne formy zachowań zwierząt w aspekcie funkcjonowania popędów, instynktów i zmysłów zwierząt domowych i gospodarskich. Sposoby komunikacji wybranych gatunków – podobieństwa i różnice, znaczenie
T-A-6Behawior poznawczy, behawior komfortowy. Wpływ warunków utrzymania i użytkowania na cechy psychiczne zwierząt - stereotypie behawioralne, czynności zastępcze.
T-A-7Behawior w stanach chorobowych u wybranych gatunków. Rozpoznawanie stresu i stanów emocjonalnych. Zachowania agonistyczne i afiliacyjne psa.
T-A-9Najczęstsze zaburzenia behawioru psów – przyczyny, objawy i skutki. Sposoby postępowania z psem agresywnym, lękliwym i nadpobudliwym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i okrągłego stołu, rozwiązywanie problemów.
M-3Demonstracja wybranych metod badań etologicznych z wykorzystaniem zwierząt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena przygotowania zagadnień teoretycznych i udziału w dyskusji na poszczególnych ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student akceptuje i szanuje zróżnicowanie gatunkowe i rasowe zachowań zwierząt. W kontaktach i postępowaniu ze zwierzętami w wystarczającym stopniu dba o zapewnienie im maksymalnego możliwego w danej sytuacji poziomu dobrostanu i wykazywania naturalnego behawioru
3,5
4,0
4,5
5,0