Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zaburzenia zachowania psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zaburzenia zachowania psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu "Psy rasowe", podstawowa wiedza z zakresu utrzymania i użytkowania psów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie wiedzę dotyczącą rozpoznawania wybranych zaburzeń zachowania psów, zasad diagnostyki i zastosowania terapii tradycyjnych i wspomagających. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zmysły i kanały komunikacji psów, komunikacja werbalna i niewerbalna. Rozpoznawanie stanów emocjonalnych i znaczenie znajomości komunikacji w ocenie zachowania psa. | 1 |
T-L-2 | Kiedy zachowanie psa staje się problemem? Prawidłowe i patologiczne zachowania psa. Objawy problemów z zachowaniem psów. Konsultacja psychologiczna/behawioralna w zaburzeniach zachowania psów. | 1 |
T-L-3 | Zaburzenia zachowania psów wynikające z braku/niewłaściwej socjalizacji - objawy, przyczyny, postępowanie. Lęki i fobie w życiu psa - przyczyny, objawy, postępowanie. | 2 |
T-L-4 | Ocena zaburzeń odżywiania i pobierania wody, zaburzenia wydalania. Objawy, przyczyny, postępowanie. | 1 |
T-L-5 | Znaczenie badań weterynaryjnych w leczeniu zaburzeń zachowania. Diagnostyka wybranych chorób somatycznych i psychosomatycznych powodujących zaburzenia zachowania. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Zachowania nabyte i wrodzone. Znaczenie popędów i instynktów w zachowaniu psów. | 1 |
T-W-2 | Rola prawidłowej socjalizacji w kształtowaniu zachowania psa. Charakterystyka zaburzeń związanych z brakiem/niewłaściwą socjalizacją. Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające. Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne i poznawcze - objawy, przyczyny, postępowanie. | 2 |
T-W-3 | Najważniejsze metody postępowania w zaburzeniach zachowania. Podstawowe terapie behawioralne i poznawcze. Terapie farmakologiczne i wspomagające. | 1 |
T-W-4 | Stres i ból. Stan fobiczny, stan lękowy, stan depresyjny, stan dystymiczny, stereotypie behawioralne – objawy, przyczyny, postępowanie. | 1 |
T-W-5 | Zaburzenia snu (hypersomnia, hyposomnia, narkolepsja).aburzenia związane ze starością. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-L-3 | udział w konsultacjach | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.2_W01 student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy | Kn_1P_W08, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.2_U01 student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C03.2_K01 student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.2_W01 student zna i opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy | 2,0 | |
3,0 | student zna i w stopniu podstawowym opisuje najczęstsze zaburzenia zachowania psów, charakteryzuje ich przyczyny i objawy, unikając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.2_U01 student potrafi ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zproponowac formy terapii | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić prawidłowe zachowania psów i zaburzenia zachowania oraz zaproponować różne formy terapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C03.2_K01 student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość znaczenia psów w życiu człowieka i zdaje sobie sprawę z wagi prawidłowego postępowania z psami oraz roli jaką odgrywają właściwe warunki odchowu i utrzymania psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Monkiewicz J., Rogowska K., Wajdzik J, Kynologia. Wiedza o psie, Wyd. UWP, Wrocław, 2011, 2011
- Fiszdon K., Redlicki M., Podręcznik kynologa, ZKwP, Lublin, 2014, 2014
- Case L.P., Pies, zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka 2010, 2011
- Horwitz, Mills, Medycyna behawioralna psów i kotów, Galaktyka 2016., 2016
- Dehasse J, Agresja u psów, Galaktyka 2006, 2006
Literatura dodatkowa
- Kania B.F., Fizjologia i farmakoterapia zaburzeń behawioralnych psów i kotów, Wyd. „Wieś Jutra”., Warszawa 2005, 2005
- Coren S, Tajemnice psiego umysłu, Galaktyka 2008, 2008
- Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka 2014 dodruk, 2014