Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii klinicznej psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biochemii klinicznej psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 6 0,50,60zaliczenie
laboratoriaL1 8 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemii oraz anatomii i fizjologii psa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wskaźniki profilu wątrobowego i nerkowego u psów3
T-L-2Zmianu wskaźników hemogtamu i biochemicznych osocza u psów z wybranymi chorobami wektorowymi.3
T-L-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.2
8
wykłady
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.2
T-W-2Metabolizm lipidów i hiperlipidemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów2
T-W-3Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Przygotowanie prezentacji34
A-L-3Zaliczenie ćwiczeń2
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach6
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów7
A-W-4Zaliczenie wykladow1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W08_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Kninz_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W08_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Kninz_2A_U03C-1T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-3, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W08_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Kninz_2A_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W08_W01
Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W08_U01
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W08_K01
Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
2,0
3,0student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Angielski S., Rogulski J., Zarys biochemii klinicznej i analityki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1988
  2. Dembińska-Kieć A., Noskalski J.W, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2009
  3. Winnicka A, Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Kokot F., Kokot S., Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wskaźniki profilu wątrobowego i nerkowego u psów3
T-L-2Zmianu wskaźników hemogtamu i biochemicznych osocza u psów z wybranymi chorobami wektorowymi.3
T-L-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.2
T-W-2Metabolizm lipidów i hiperlipidemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów2
T-W-3Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2Przygotowanie prezentacji34
A-L-3Zaliczenie ćwiczeń2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach6
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wyklady1
A-W-3Przygorowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów7
A-W-4Zaliczenie wykladow1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W08_W01Student potrafi wykazać znaczenie diagnostyczne ustalonych wartości referencyjnych w monitoringu stanu zdrowia psów. Zna wartości prawidłowe dla powszechnie stosowanych w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów.. Wymienia najczęstsze przyczyny mogące powodować wyraźne ich zmiany powyżej i poniżej ustalonych granic norm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-1Każde zaburzenie i każda choroba maja biochemiczne podłoze. Rola i miejsce biochemii klinicznej w weterynaryjnej diagnostyce laboratoryjnej, terapii i profilaktyce chorób psów. Podstawowe wskaźniki hematologiczne i biochemiczne używane w rutynowej diagnostyce weterynaryjnej. Profil ogólny i profile narządowe oraz ich wartość diagnostyczna.
T-W-2Metabolizm lipidów i hiperlipidemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów
T-W-3Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
T-L-1Wskaźniki profilu wątrobowego i nerkowego u psów
T-L-2Zmianu wskaźników hemogtamu i biochemicznych osocza u psów z wybranymi chorobami wektorowymi.
T-L-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta i przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach oraz przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student charakteryzuje w sposób mocno uproszczony tylko niektóre z podstawowych zaburzeń w gospodarce wodno-mineralnej, kwasowo-zasadowej, lipidowej i ergetycznej u psów. Wybiórczo zna główne przyczyny tych zaburzeń i podstawowe wskaźniki fizjologiczne oraz biochemiczne służące do oceny stopnia ich nasilenia. W bardzo ograniczonym zakresie potrafi wykazać związek przyczynowo-skutkowy między tymi zaburzeniam a konkretnymi jednostkami chorobowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W08_U01Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki biochemiczne stosowane w monitoringu stanu zdrowia psów oraz ma umiejętność rozróżniania ich wartości fizjologicznych od patologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-W-2Metabolizm lipidów i hiperlipidemia u psów. Profil watrobowy i biochemiczna ocena stanu uszkodzeń hepatocytów
T-W-3Wartości referencyjne dla podstawowych wskaźników fizjologicznych i biochemicznych krwi obwodowej i moczu psów w okresie noworodkowym, w wieku podeszłym oraz w okresie ciąży i laktacji.
T-L-1Wskaźniki profilu wątrobowego i nerkowego u psów
T-L-2Zmianu wskaźników hemogtamu i biochemicznych osocza u psów z wybranymi chorobami wektorowymi.
T-L-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przedstawieniem zagadnień teoretycznych
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów (wolne pytania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko wybiórczo potrafi przeprowadzić podstawową analizę i interpretację wybranych wyników wyników rutynowych kontrolnych badań laboratoryjnych oraz niektorych profili narzadowych u psów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W08_K01Student jako członek zespołu ma poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt pracy wszystkich osób tworzących zespół, stad też rzetelnie wykonuje swą część zadania. Ma świadomość konieczności poddawania swoich podopiecznych okresowym badaniom diagnostycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKninz_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1Celem podstawowym przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi, najważniejszymi parametrami w wskaźnikami hematologicznymi i biochemicznymi służącymi ocenie stanu zdrowia psów, a tym samym nabycie przez niego umiejętności prawidłowego interpretowania wyników najczęściej wykonywanych u nich laboratoryjnych badań diagnostycznych.
Treści programoweT-L-1Wskaźniki profilu wątrobowego i nerkowego u psów
T-L-2Zmianu wskaźników hemogtamu i biochemicznych osocza u psów z wybranymi chorobami wektorowymi.
T-L-3Analiza i interpretacja "indywidualnych" wyników badań laboratoryjnych krwi obwodowej i moczu psa.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach przy przygotowaniu prezentacji i jej omówienia
M-5Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie wykonuje powierzone mu przez zespół zadanie, mało dba jednak o spójność swej części z całością zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0