Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
Sylabus przedmiotu Psy rasowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psy rasowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z typami użytkowymi oraz współczesnymi rasami psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich |
C-2 | Przybliżenie przesłanek i historii powstawania psów rasowych |
C-3 | Zapoznanie z najważniejszymi światowymi organizacjami kynologicznymi |
C-4 | Wykształcenie umiejętności analizy wzorca rasy |
C-5 | Wykształcenie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej |
C-6 | Zwrócenie uwagi na nowe trendy w kynologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kiedy rasa, a kiedy odmiana? Groenendael, tervueren, malinois i laekenois - jedna rasa, czy cztery? Analiza wzorca jamnika, jako przykładu grupy ras o takim samym wzorcu, ale różniących się wielkością i rodzajem włosa. Analiza wzorca sznaucera miniaturowego, jako ras o takim samym wzorcu, ale różniących się umaszczeniem. Parson Russel Terrier, Jack Russel Terrier oraz owczarek niemiecki długowłosy - nowe, czy stare rasy? | 3 |
T-L-2 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - psy wiejskie, pasterskie i zaganiające - psy owczarskie - dogowate - pinczery - szpice - psy nordyckie - psy schensi - psy miniaturowe, pudel i dalmatyńczyk | 3 |
T-L-3 | Przegląd ras uznanych i nieuznanych przez FCI reprezentujacych następujące typy użytkowe: - terriery, - psy gończe, - legawce i płochacze, - retrievery, - psy wodne, - charty. | 3 |
T-L-4 | Wzorzec rasy FCI, AKC, UCI i KC oraz jego praktyczna analiza. | 2 |
T-L-5 | Czarny terier rosyjski, leonberger, doberman - rasy stworzone na zamówienie. Wspólcześnie tworzone rasy psów: labradoodle, cockapoo i flyball | 2 |
T-L-6 | Międzynarodowe i krajowe organizacje kynologiczne | 2 |
T-L-7 | Praktyczna analiza wzorca rasy | 2 |
17 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyka i taksonomia w biologii. Podstawowe pojęcia i jednostki systematyczne. Gatunek i podgatunek. Kryteria podziału ras: rasa geograficzna, rasa fenotypowa, rasa ekologiczna, rasa fenologiczna Rasa w zootechnice, rasa w kynologii | 2 |
T-W-2 | Tworzenie typów użytkowych. Typ użytkowy a rasa Historia ras psów. Naturalne i celowe kształtowanie ras psów (rasy lokalne, przejściowe, kulturalne i powstałe na skutek uszlachetniania) Znaczenie i rola mutacji genetycznych w tworzeniu ras. Mieszańce i kundle. Wpływ udomowienia i hodowli na zachowanie się psów różnych ras | 2 |
T-W-3 | Udomowienie psów. Rasy psów. | 1 |
T-W-4 | Współczesne rasy psów Podział Ras wg Federation Cynologique Internationale (FCI) Podział ras wg United Kennel Clubs International (UCI) Podział ras wg American Kennel Club (AKC) Podział ras wg United Kennel Club (UKC) | 1 |
T-W-5 | Wzorzec rasy. Anatomia psa z uwzględnieniem nomenklatury kynologicznej. Sierść i umaszczenie psów. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 17 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie pismiennictwa | 30 |
A-L-3 | Analiza wzorców rasy | 16 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
A-L-5 | Konsultacje | 9 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 17 |
A-W-3 | Egzamin z przedmiotu | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 18 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem różnych technik multimedialnych |
M-2 | Opis poszczególnych typów użytkowaych i ras psów |
M-3 | Dyskusja panelowa |
M-4 | Film i pokaz wybranych ras i typów użytkowych psów |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem wzorców ras wydawanych przez różne związki i organizacje kynologiczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy studenta, zarówno indywidualnej, jak i grupowej |
S-2 | Ocena formująca: Cząstkowe sprawdziany pisemne z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji (PowerPoint lub Prezi) na temat wybranej rasy lub grupy ras |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z ćwiczeń i wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne rozpoznawania wybranych ras i typów użytkowych psów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W01_W01 Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, historię powstania i tworzenia ras psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-6 | T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W01_U01 Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne | Kninz_2A_U03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kninz_2A_W01_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego | Kninz_2A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-2 | M-3, M-5 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W01_W01 Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, historię powstania i tworzenia ras psów ze szczególnym uwzględnieniem ras polskich, rozumie znaczenie genetyki w tworzeniu ras | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi opisać współcześnie występujące rasy i typy użytkowe psów, ze szczególnym uwazględnieniem ras polskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W01_U01 Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa; potrafi przeprowadzić proste symulacje wykorzystujące prawa genetyczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować wzorce ras oraz praktycznie określić przynależność rasową oraz kierunek użytkowania psa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kninz_2A_W01_K01 Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość roli i znaczenia psów w życiu człowieka, docenia znaczenie kynologii dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
- b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
- b.a., Wzorce ras, Wydane nakładem Zarządu Głównego Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2000
- b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995