Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Terapia komórkowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Terapia komórkowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z biologii komórki, hodowli komórek i tkanek. |
W-2 | Znajomość podstawowych metod hodowli komórek in vitro. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami i źródłami komórek macierzystych. |
C-2 | Potencjał komórek macierzystych i możliwości ich wykorzystania w leczeniu chorób i urazów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Leczenie chorób wątroby oraz wspomaganie regeneracji mięśnia sercowego przy wykorzystaniu komórek macierzystych. | 2 |
T-A-2 | Komórki macierzyste w leczeniu cukrzycy typu I. | 2 |
T-A-3 | Komórki macierzyste jako forma zapobiegania odrzucaniu przeszczepów. | 2 |
T-A-4 | Komórki macierzyste w leczeniu nowotworów krwi. | 1 |
T-A-5 | Wykorzystanie potencjału komórek m. w leczeniu urazów i chorób CUN. | 1 |
T-A-6 | Pierwsze leki na bazie ludzkich komórek macierzystych. | 1 |
T-A-7 | Perspektywy wykorzystania komórek macierzystych. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja terapii komórkowej. Rodzaje komórek wykorzystywanych w terapii komórkowej. | 1 |
T-W-2 | Źródła komórek macierzystych. Izolacja i oczyszczanie komórek macierzystych. | 1 |
T-W-3 | Modyfikacje komórek macierzystych i progenitorowych. Mechanizmy różnicowania się komórek macierzystych. | 1 |
T-W-4 | Transformacje komórek macierzystych. | 1 |
T-W-5 | Problemy związane z wykorzystaniem embrionalnych komórek macierzystych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Samodzielna analiza fachowej literatury. | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych. | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielna analiza wskazanych opracowań. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytorynych w formie testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.3_W01 Student zna zagadnienia dotyczące morfologii i właściwości komórek macierzystych. Zna źródła tych komórek i ich odmienne zdolności do różnicowania. | BT_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
BT_1A_BT-S-O15.3_W02 Student zna zagadnienia dotyczące technik izolacji i segregacji komórek, ich wykorzystania w zależności od ich zdolności terapeutycznych oraz możliwości wykorzystania potencjału komórek macierzystych nie tylko w leczeniu różnych schorzeń, ale również w „konstruowaniu narządów”. | BT_1A_W18 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.3_U01 Student potrafi przedstawić schemat pracy z wykorzystaniem komórek in vitro. Analizuje potencjalne własciwości komórek macierzystych i odnosi do konkretnych schorzeń. | BT_1A_U05 | — | — | C-2 | T-A-7, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.3_W01 Student zna zagadnienia dotyczące morfologii i właściwości komórek macierzystych. Zna źródła tych komórek i ich odmienne zdolności do różnicowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_1A_BT-S-O15.3_W02 Student zna zagadnienia dotyczące technik izolacji i segregacji komórek, ich wykorzystania w zależności od ich zdolności terapeutycznych oraz możliwości wykorzystania potencjału komórek macierzystych nie tylko w leczeniu różnych schorzeń, ale również w „konstruowaniu narządów”. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O15.3_U01 Student potrafi przedstawić schemat pracy z wykorzystaniem komórek in vitro. Analizuje potencjalne własciwości komórek macierzystych i odnosi do konkretnych schorzeń. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Scott C. T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji., Wydawnictwo CKA, Gliwice, 2008
- Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste - pytania i odpowiedzi.. Podstawowe informacje, wskazania i korzyści terapeutyczne., Wydawnictwo MedPharm, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Kapelańska J., Klonowanie człowieka i embrionalne komórki macierzyste w świetle prawa międzynarodowego i porównawczego., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004