Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | BT_1A_BT-N-C14_W01 | Student zna i opisuje główne zasady funkcjonowania organizmu na poziomie wybranych tkanek i narządów, a także cechy je różnicujace u wybranych gatunków zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_W08 | Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych. |
---|
BT_1A_W07 | Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów. |
BT_1A_W10 | Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia. |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
Treści programowe | T-L-3 | Budowa serca. Podstawowe właściwości mięśnia sercowego. Automatyzm i cykl pracy serca, rola zastawek. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Regulacja stanu naczyń krwionośnych i ciśnienia krwi, rozkład ciśnienia w układzie krążenia. Budowa i rola naczyń włosowatych.
1. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka.
2. Obserwacja uderzenia koniuszkowego u człowieka.
3. Badanie tętna u człowieka.
4. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka.
5. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno i ciśnienie krwi.
6. Obserwacja mikrokrążenia. |
---|
T-L-1 | Budowa i rola neuronu; synapsy; łuk odruchowy i jego elementy; czas odruchu; właściwości ośrodków nerwowych: sumowanie, promieniowanie, hamowanie, działanie następcze; odruchy bezwarunkowe; mechanizm powstawania odruchów warunkowych. Mechanizm i energetyka skurczu mięśni szkieletowych. Zmęczenie mięśni – przyczyny i objawy. Różnice we właściwościach fizjologicznych mięśni szkieletowych i gładkich.
1. Badanie odruchów bezwarunkowych u człowieka.
2. Analiza łuków odruchowych w odruchach warunkowych.
3. Obserwacja skurczu pojedynczego oraz skurczu tężcowego zupełnego i niezupełnego mięśnia szkieletowego żaby
4. Badanie zależności między siłą bodźca a siłą skurczu mięśnia łydkowego żaby |
T-L-6 | Mechanizm wdechu i wydechu. Wentylacja płuc. Wymiana gazów w płucach i tkankach. Powietrze przestrzeni martwej. Pojemność życiowa i całkowita płuc. Regulacja oddychan
1. Mechanizm wentylacji płuc – preparat Dondersa.
2. Pomiar pojemności życiowej płuc u człowieka i jej składowych przy użyciu spirometru.
3. Zapisywanie ruchów oddechowych klatki piersiowej przy użyciu torakografu. |
T-L-4 | Skład i rola śliny. Regulacja wydzielania śliny. Różnice gatunkowe w składzie śliny.
Trawienie w jamie gębowej. Procesy trawienne w żołądku jednokomorowym. Skład i rola soku żołądkowego. Regulacja wydzielania soku żołądkowego. Procesy trawienne w żołądku wielokomorowym przeżuwaczy. Procesy trawienne w jelitach. Skład i rola soku trzustkowego. Regulacja wydzielania soku trzustkowego. Skład i rola żółci. Procesy wchłaniania w jelicie cienkim.
1.Analiza jakościowa składu śliny.
2.Badanie etapów rozkładu skrobi przez amylazę ślinową.
3.Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunkach środowiska.
4.Obserwacja pierwotniaków żwacza pod mikroskopem.
5. Wykazanie właściwości proteolitycznych soku trzustkowego.
6.Wykazanie amylolitycznych właściwości soku trzustkowego.
7.Wykazanie lipolitycznych właściwości soku trzustkowego.
8. Badanie aktywności podpuszczk.
9. Wykazanie emulgującego (obniżającego napięcie powierzchniowe) działania żółci. |
T-L-2 | Objętość, skład i rola krwi. Hemostaza. Czynniki oddziałujące na proces krzepnięcia. Wskaźnik hematokrytowy. Podział i rola leukocytów. Bariery ochronne organizmu. Zjawiska odpornościowe: odporność wrodzona i nabyta, nieswoista i swoista, czynna i bierna.
1. Oznaczanie wskaźnika hematokrytowego
2. Badanie szybkości opadania krwinek
3. Badanie wpływu jonów wapnia na proces krzepnięcia krwi
4. Oznaczanie oporności osmotycznej krwinek |
T-L-8 | Budowa i czynność zmysłu wzroku, słuchu, równowagi, dotyku.
1. Lokalizacja plamki ślepej – doświadczenie Mariotta
2. Różnicowanie kolorów przez człowieka
3. Określanie progu słuchu u człowieka
4. Różnicowanie dźwięków dochodzących do obu uszu człowieka
5. Badanie zmysłu równowagi u człowieka |
T-L-5 | Rola nerek w organizmie. Budowa makro i mikroskopowa nerek. Właściwości fizyczne moczu różnych gatunków zwierząt. Składniki patologiczne w moczu. Mechanizm powstawania moczu w nerkach. Filtracja kłębkowa. Wchłanianie i wydzielanie kanalikowe. Skład moczu pierwotnego i ostatecznego. Mechanizm zagęszczania i rozcieńczania moczu. Hormonalna regulacja czynności nerek (wazopresyna, układ RAA, ANP). Autoregulacja przepływu krwi przez nerki. Klirens, diureza, wielkość filtracji kłębkowej (GFR). Ładunek przesączony.
1. Obserwacja pod mikroskopem preparatów nerki.
2. Obserwacja pod mikroskopem akwaporyny 2 (AQP2).
3. Badanie właściwości fizycznych moczu różnych gatunków zwierząt
4. Badanie wpływu obciążenia organizmu wodą na wielkość diurezy oraz ciężar właściwy i molarność moczu
5. Test na zawartość składników patologicznych w moczu |
T-W-3 | Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, hemodynamika wybranych obszarów naczyniowych (krążenie wątrobowe, mózgowe, wieńcowe, nerkowe i .in.). Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. |
T-W-4 | Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, trawienie w jamie ustnej i żołądku. Trawienie w jelitach. Fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe, rola składników mineralnych i witamin. |
T-W-5 | Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu.Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Autoregulacja, wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.). |
T-W-2 | Krwiotworzenie, ogólna rola krwi w organizmie, elementy morfotyczne krwi i ich rola. Osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. |
T-W-1 | Organizm a środowisko. Organizm jako układ otwarty, równowaga wewnętrzna, stany dalekie od równowagi, struktury dysypatywne. Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, efektory (fizjologia mięśni), odruchy. |
T-W-6 | Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania. |
T-W-7 | Mechanizmy kontroli i regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia regulacji temperatury ciała. |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
---|
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-1 | Wykład informacyjny |
M-3 | Praca w grupach. |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny |
---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń - kolokwia cząstkowe |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |