Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Nanomateriały a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanomateriały a środowisko
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posdtawychemii, fizjologii, biotechnologii w ochronie środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
C-2Student nabędzie umiejętności związane z wykorzystaniem anomateriałów w analityce środowiskowej oraz ich zastosowaniem w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.2
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.2
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.2
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.2
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.2
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.3
15
wykłady
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.2
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.2
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.2
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.2
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.2
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.2
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3wykład konwersatoryjny
M-4metoda przypadków
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_W01
Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
BTna_2A_W12, BTna_2A_W13C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
BTna_2A_U04C-2T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_K01
Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
BTna_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-7M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_W01
Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
2,0
3,0student wymienia oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
2,0
3,0potrafi analizować wpływ wybranego nanomateriału na środowisko i zdrowie człowiekka oraz dobrać metodę oceny oddziaływania tego nanomateriału na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NBI2S-O1.2_K01
Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
2,0
3,0Student wyraża swoją opinię na temat wpływu nanomateriałów na środowisko na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojnowska-Baryła Irena, Trendy w biotechnologii środowiskowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
  2. Niesiobędzka Krystyna, Mobilność i biodostępność wybranych metali w ekosystemach trawiastych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2018
  3. Bąk Joanna, Usuwanie organizmów patogennych w procesach uzdatniania wody, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków, 2017
  4. Rup Kazimierz, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Fiedurek Jan, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2014
  2. Dymaczewski Zbysław, Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Kudowa Zdrój, 2016
  3. Malina Grzegorz, Remediacja, rekultywacja i rewitalizacja, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2015
  4. Ulewicz Małgorzata, Procesy odzysku i recyklingu metali nieżelaznych i stali, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.2
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.2
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.2
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.2
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.2
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.2
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.2
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.2
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.2
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.2
T-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.2
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.2
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie do zajęć20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O1.2_W01Student rozpoznaje oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka. Wymienia i opisuje wpływ nanomateriałów na zdrowie człowieka. Wybiera metody oceny toksycznego wpływu nanocząsteczek na organizmy żywe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BTna_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.
T-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.
T-W-7Nowe zagrożenia nanomateriałów w aspekcie środowiskowym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia oddziaływanie nanomateriałów na środowisko i zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O1.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera metody oceny oddziaływania nanomateriałów na środowisko. Analizuje wpływ nanocząsteczek na środowisko naturalne i zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Student nabędzie umiejętności związane z wykorzystaniem anomateriałów w analityce środowiskowej oraz ich zastosowaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-5Nanocząstki w analityce środowiskowej.
T-W-4Ocena biodegradacji nanomatriałów.
T-W-6Wpływ nanopreparatów na ekosystemy wodne. Zaburzenia równowagi ekologicznej ekosystemów wodnych.
T-A-1Drogi emisji nanomateriałów do środowiska. Ocena narażenia na nanocząsteczki.
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-A-3Nanocząsteczki a stres oksydacyjny.
T-A-4Procesy chorobowe w organizmie człowieka związane z obecnością nanomateriałów.
T-A-5Bioakumulacja materiałów w postaci nanocząteczek.
T-A-6Nanoodpady i ich zagospodarowanie.
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3wykład konwersatoryjny
M-4metoda przypadków
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi analizować wpływ wybranego nanomateriału na środowisko i zdrowie człowiekka oraz dobrać metodę oceny oddziaływania tego nanomateriału na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTna_2A_NBI2S-O1.2_K01Student potrafi wyrazić swoją ocenę na temat oddziaływania nanotechnologii na środowisko i zdrowie człowieka. Jest świadomy możliwości zastosowania nanomateriałów w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z bezpieczeństwem ekologicznym zastosowania nanomatriałów oraz z ich oddziaływaniem ze zdrowiem człowieka.
Treści programoweT-W-1Nanocząsteczki – korzyści i ryzyko dla zdrowia człowieka.
T-W-2Nanomateriały a bezpieczeństwo ekologiczne. Problem ekotoksyczności nanomateriałów. Interakcje w środowisku.
T-W-3Zastosowanie nanocząsteczek w ochronie środowiska.
T-A-2Ocena toksycznego wpływu nanomateriałów na organizmy żywe.
T-A-7Nanomateriały a procesy zachodzące w środowisku naturalnym.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy zdobytaj przez studentów na podstawie testów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji zadanego problemu czy zagadnienia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyraża swoją opinię na temat wpływu nanomateriałów na środowisko na wybranym przykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0