Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Nutriproteomika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nutriproteomika
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biochemii
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu fizjologii.
W-3Podstawowe wiadomości z zakresu proteomiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.4
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).4
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.2
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.2
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.2
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych2
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.2
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.2
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.2
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.2
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W13, BTinz_2A_W01, BTinz_2A_W06C-2T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
BTinz_2A_U05, BTinz_2A_U04, BTinz_2A_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01
Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01
Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01
Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silbering, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwo Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa, 2011, wydanie I
  2. Agnieszka Kraj, Jerzy Silberring, Proteomika, Wydawnictwo EJB, Kraków, 2004, wydanie I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.4
T-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).4
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.2
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.2
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.2
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych2
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.2
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.2
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.2
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.2
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia materiału zajęć audytoryjnych.12
A-A-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-A-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.12
A-W-3Indywidualne studiowanie przedmiotu zajęć.11
A-W-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O5.3_W01Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narzadów zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
BTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O5.3_U01Student potrafi ocenić wpływ składników diety na zmiany porteomu wybranych tkanek i narządów człowieka i zwierząt. Potrafi wyjaśnić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość produktów w aspekcie badań nutriproteomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
BTinz_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BTinz_2A_U07analizuje główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy ich regulacji w oparciu o wiedzę z zakresu budowy i funkcji białek, hormonów i witamin; potrafi pozyskiwać i wykorzystywać enzymy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O5.3_K01Student potrafi przedstawić zależności pomiedzy czynnikami abiotycznymi i biotycznymi, a jakością produktów pochodzenia zwierzącego i roślinnego, a także wpływ żywienia na organizm człowieka i zwierząt na poziomie białek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na organizację organizmu na poziomie białek.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka bioaktywnych peptydów pochodzących z białek mleka (peptydy o działaniu: przeciwnadciśnieniowym, immunostymulującym, immunomodulującym, opioidowym, antagonistycznym do receptorów opioidowych, antyoksydacyjnym, przeciwbakteryjnym, wiążącym i transportującym składniki mineralne, przeciwzakrzepowym, hipocholestrolemicznym).
T-A-3Przykłady zastosowania chromatografii cieczowej połączonej z tandemową spektrometrią mas (LC-MS/MS) do identyfikacji oraz ilościowej analizy peptydów o krótkich (<7 aminokwasów), średnich (7-25 aminokwasów) oraz długich (>25 aminokwasów) resztach aminokwasowych. Bioinformatyczna analiza danych proteomicznych. Rozwój oraz przykłady już istniejących baz danych: BioPep, Blast, MS Blast, Clustal i PeptideSearch.
T-A-1Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Molekularne mechanizmy działania bioaktywnych peptydów. Wpływ aktywności biologicznej i funkcjonalnej peptydów na szlaki sygnałowe w komórkach.
T-A-4Wpływ modyfikacji żywieniowych na zmniejszenie ryzyka występowania chorób krążenia, chorób nowotworowych oraz dysfunkcji układu pokarmowego.
T-A-5Wpływ podawania do diety fruktanów typu inulinowego na zmiany proteomu nerek, wątroby, jelita grubego u zwierząt.
T-W-4Analiza jakości i autentyczności produktów z użyciem technik proteomicznych.
T-W-2Zastosowanie narzędzi proteomicznych w celu oceny wpływu i identyfikacji alergenów zawartych w pokarmach roślinnych lub zwierzęcych
T-W-5Ocena wpływu czasu i warunków przechowywania produktów z użyciem narzędzi proteomicznych.
T-W-3Żywność funkcjonalna a nutriproteomika.
T-W-6Pochodzenie oraz fizjologiczna rola bioaktywnych białek oraz peptydów pochodzących z żywności. Wpływ podawania niebiałkowych substancji bioaktywnych tj. flawonoidy, fitoestrogeny (izoflawony), organiczne związki siarki, karotenoidy na proteom.
T-W-1Wprowadzenie do nutriproteomiki – definicja, aktualne kierunki prowadzonych badań oraz wymierne efekty ich wykorzystania w praktyce. Najnowsze strategie proteomiczne wykorzystywane w badaniach z zakresu nutriproteomiki.
T-W-7Prognozowane trendy, kierunki i perspektywy w badaniach nutriproteomicznych.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera.
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia przedmiotu.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się na poziomie podstawowym znajomością zalezności pomiędzy czynnikami wpływajacymi na jakość produktów żywnościowych oraz ich wpływu na organizm człowika i zwierzat na poziomie białek.
3,5
4,0
4,5
5,0