Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych i ochronie roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie metod biotechnologii w ochronie zasobów genowych i ochronie roślin | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, systematyki roślin, funkcjonowania organizmów w ekosystemach oraz wpływ zróżnicowanych czynników na populacje roślin. Podstawy genetyki populacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin. |
C-2 | Zaznajomienie z metodami biotechnologicznymi zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Poznanie mechanizmów dwtwrminujących tolerancję roslin na najwazniejsze z punktu widzenia hodowli stresy abiotyczne. | 2 |
T-A-2 | Poszukiwanie genów odporności roślin na czynniki stresowe - aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące wymiany materiałów między bankami genów a hodowcami. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie kultur tkankowych w ochronie roślin oraz zasobów genowych. Metody krioprezerwacji stosowane w celu krótko i długoterminowego zabezpieczania materiału biologicznego. Prezentacje multimedialne studentów. | 2 |
T-A-4 | Metody diagnostyki molekularnej stosowane w bankach genów. Wykorzystanie metod inżynierii genetycznej w celu popraiwnia odprornosci roslin na stres srodowiskowy. Prezentacje multimedialne studentów. | 2 |
T-A-5 | Wyjazd terenowy do Pracownii Zasobów Genowych i Kultur in Vitro Zakładu Nasiennictwa i Ochrony Ziemniaka IHAR Odz. Bonin. Zapoznanie się z zasadmi funkcjonowania banku genów Ziemniaka. | 6 |
T-A-6 | Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Strategia ochrony zasobów genowych w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ. Wykorzystanie metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roslin na stresy biotyczne i abiotyczne. | 2 |
T-W-3 | Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ. Poszykiwanie źródeł odporności z wykorzystaniem selekcji w kulturach in vitro. | 2 |
T-W-4 | Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania i przechowywania materiałów genetycznych. Utrzymywanie prób nasion i klonów in vitro w stanie żywym i w czystości genetycznej. Długoterminowe przechowywanie materiału genetycznego - krioprezewracja. Identyfikacja odmianowa i gatunkowa. | 4 |
T-W-5 | Biotyczne i abiotyczne stresy roślin. Poznanie mechanizmów determinujących tolerancję roslin na stresy. Kierunki hodowli roślin w zakresie odpornosci na czynniki abiotyczne. | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie markerów molekularnych w hodowli odpornościowej roslin oraz w ochronie zasobów genowyh. | 2 |
T-W-7 | Sprawdzian zaliczeniowy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji multimedialnych z wybranych zagadnień | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja. |
M-3 | Ćwiczenia terenowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony roslin. | BT_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
BT_2A_BI-S2-O8.5_W02 Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych. | BT_2A_W12, BT_2A_W07 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_U01 W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin. | BT_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
BT_2A_BI-S2-O8.5_U02 Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych. | BT_2A_U04, BT_2A_U05, BT_2A_U06 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń. | BT_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony genowych zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony roslin. | 2,0 | Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych. |
3,0 | Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych. | |
3,5 | Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych. | |
4,0 | Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką. | |
4,5 | Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. | |
5,0 | Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami. | |
BT_2A_BI-S2-O8.5_W02 Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych. | 2,0 | Student nie umie zdefiniować narzędzi biotechnologicznych wykorzystywanych w ochronie zasobów genowych. |
3,0 | Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student umie zdefiniować narzędzia biotechnologiczne wykorzystywane w ochronie zasobów genowych w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_U01 W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin. | 2,0 | Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji. |
3,0 | Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym. | |
3,5 | Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym. | |
4,0 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego. | |
4,5 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego | |
5,0 | Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego | |
BT_2A_BI-S2-O8.5_U02 Student nabywa umiejętość powiązanie różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych. |
3,0 | Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu bardzo dobrym. | |
5,0 | Student posiada umiejętności powiązania różnych technik laboratoryjnych z potrzebami instytucji zajmujących się ochroną zasobów genowych w stopniu znakomitym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-O8.5_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin oraz o znaczeniu metod biotechnologicznych wspierających zachowanie tych zasobów dla przyszłych pokoleń. | 2,0 | Kompetencje niezadowalające. |
3,0 | Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami. | |
3,5 | Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami. | |
4,0 | Dobre kompetencje. | |
4,5 | Bardzo dobre kompetencje. | |
5,0 | Znakomite kompetencje. |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
- Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
- Olaczek R., Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych., NFOŚ, Warszawa, 1994
- Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda., WSiP, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994