Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki konserwatorskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki konserwatorskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uzyskanie tytułu zawodowego inżyniera architekta
W-2ukończone studia inżynierskie (S1) na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technikami stosowanymi w konserwacji zabytków i archeologii w celu prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi
C-2Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Planowanie prac konserwatorskich1
T-W-2Badania architektoniczne obiektów zabytkowych1
T-W-3Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków1
T-W-4Badania metodą termowizyjną3
T-W-5Metody zabezpieczania murów przed wilgocią1
T-W-6Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna2
T-W-7Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych1
T-W-8Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych1
T-W-9Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych1
T-W-10Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego1
T-W-11Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1wykład informacyjny wykład terenowy prezentacja techniczna15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.2/4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą technik i technologii w procesie ochrony i konserwacji zabytków.
AU_2A_W11, AU_2A_W13, AU_2A_W10C-2T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.2/4_U01
Posiada umiejętność prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi.
AU_2A_U20, AU_2A_U07C-2T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.2/4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_2A_K04C-2T-W-2, T-W-11, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.2/4_W01
Posiada wiedzę dotyczącą technik i technologii w procesie ochrony i konserwacji zabytków.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.2/4_U01
Posiada umiejętność prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.2/4_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. PKN ICOMOS, Postęp i nowoczesność w konserwacji zabytków, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2005
  2. Kwartalnik Ogólnopolski, Renowacje i zabytki, 4/2011
  3. Paszkowski Z., Czarnecki L., Problemy dotyczące technicznego utrzymania zasobów mieszkaniowych w Polsce, Materiały Budowlane, 5/2016
  4. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce, WYdawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie prac konserwatorskich1
T-W-2Badania architektoniczne obiektów zabytkowych1
T-W-3Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków1
T-W-4Badania metodą termowizyjną3
T-W-5Metody zabezpieczania murów przed wilgocią1
T-W-6Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna2
T-W-7Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych1
T-W-8Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych1
T-W-9Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych1
T-W-10Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego1
T-W-11Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa)2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykład informacyjny wykład terenowy prezentacja techniczna15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.2/4_W01Posiada wiedzę dotyczącą technik i technologii w procesie ochrony i konserwacji zabytków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
AU_2A_W13B.W5. absolwent zna i rozumie zaawansowaną problematykę budownictwa, technologii i instalacji budowlanych, konstrukcji i fizyki budowli, obejmującą kluczowe, złożone zagadnienia w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planistycznym;
AU_2A_W10B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-W-6Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna
T-W-1Planowanie prac konserwatorskich
T-W-8Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych
T-W-4Badania metodą termowizyjną
T-W-3Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków
T-W-2Badania architektoniczne obiektów zabytkowych
T-W-11Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa)
T-W-7Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych
T-W-10Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego
T-W-5Metody zabezpieczania murów przed wilgocią
T-W-9Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.2/4_U01Posiada umiejętność prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U20B.U5. absolwent potrafi posługiwać się właściwie dobranymi zaawansowanymi symulacjami komputerowymi, analizami i technologiami informacyjnymi, wspomagającymi projektowanie architektoniczne i urbanistyczne, a także oceniać uzyskane wyniki i ich przydatność w projektowaniu oraz wyciągać konstruktywne wnioski;
AU_2A_U07A.U7. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny projektu i sposobu jego realizacji w zakresie modernizacji i uzupełnień struktur architektoniczno-urbanistycznych o wartościach kulturowych;
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-W-4Badania metodą termowizyjną
T-W-3Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków
T-W-11Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa)
T-W-6Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna
T-W-1Planowanie prac konserwatorskich
T-W-9Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych
T-W-8Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych
T-W-2Badania architektoniczne obiektów zabytkowych
T-W-7Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych
T-W-10Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego
T-W-5Metody zabezpieczania murów przed wilgocią
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.2/4_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-W-2Badania architektoniczne obiektów zabytkowych
T-W-11Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa)
T-W-8Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych
T-W-3Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków
T-W-6Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna
T-W-4Badania metodą termowizyjną
T-W-5Metody zabezpieczania murów przed wilgocią
T-W-1Planowanie prac konserwatorskich
T-W-10Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego
T-W-9Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych
T-W-7Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0