Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Techniki konserwatorskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki konserwatorskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Uzyskanie tytułu zawodowego inżyniera architekta |
W-2 | ukończone studia inżynierskie (S1) na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technikami stosowanymi w konserwacji zabytków i archeologii w celu prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi |
C-2 | Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie prac konserwatorskich | 1 |
T-W-2 | Badania architektoniczne obiektów zabytkowych | 1 |
T-W-3 | Rodzaje badań nieinwazyjnych w konserwacji zabytków | 1 |
T-W-4 | Badania metodą termowizyjną | 3 |
T-W-5 | Metody zabezpieczania murów przed wilgocią | 1 |
T-W-6 | Techniki wzmacniania konstrukcji drewnianych i konserwacji drewna | 2 |
T-W-7 | Techniki konserwacji elementów kamiennych i okładzin ceramicznych | 1 |
T-W-8 | Techniki konserwacji i wzmacniania zabytkowych elementów stalowych i żeliwnych | 1 |
T-W-9 | Techniki badania i konserwacji polichromii ściennych | 1 |
T-W-10 | Techniki prowadzenia badań archeologicznych i zabezpieczania materiału zabytkowego | 1 |
T-W-11 | Techniki wielkopowierzchniowych badań archeologicznych (Lidar, georadar, metoda elektrooporowa) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | wykład informacyjny wykład terenowy prezentacja techniczna | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne - wykład terenowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_W01 Posiada wiedzę dotyczącą technik i technologii w procesie ochrony i konserwacji zabytków. | AU_2A_W11, AU_2A_W13, AU_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_U01 Posiada umiejętność prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi. | AU_2A_U20, AU_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | AU_2A_K04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-11, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_W01 Posiada wiedzę dotyczącą technik i technologii w procesie ochrony i konserwacji zabytków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_U01 Posiada umiejętność prowadzenia badań, identyfikacji wartości zabytkowych, wzmocnienia zabytkowych konstrukcji i ochrony obiektów zabytkowych przez działaniami niszczącymi. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.2/4_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu technik konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PKN ICOMOS, Postęp i nowoczesność w konserwacji zabytków, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2005
- Kwartalnik Ogólnopolski, Renowacje i zabytki, 4/2011
- Paszkowski Z., Czarnecki L., Problemy dotyczące technicznego utrzymania zasobów mieszkaniowych w Polsce, Materiały Budowlane, 5/2016
- Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce, WYdawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008