Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończone studia inżynierskie (S1) na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym. |
C-4 | Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa | 2 |
T-W-2 | Współczesne teorie konserwatorskie | 2 |
T-W-3 | Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa | 2 |
T-W-4 | Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych | 2 |
T-W-5 | Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności | 2 |
T-W-6 | Zasady prowadzenia prac archeologicznych | 2 |
T-W-7 | Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych | 2 |
T-W-8 | Wykład podsumowujący treści przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład informacyjny | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe - wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne - wykład terenowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_W11, AU_2A_W12 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_U12, AU_2A_U01, AU_2A_U06 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | AU_2A_K04 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_S2/B.1/1_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kraśnicki A., Rembas M., Rosa I., Podziemny Szczecin, Bratek Michał Rembas, Szczecin, 2016
- Fiuk P., Architektura miasta odbudowanego, ZUT, Szczecin, 2017
- Paszkowski Z., Miaso idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, universitas, Kraków, 2011
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2013
- Paszkowski Z., Restrukturalizacja miasta historycznego jako metoda jego współczesnego kształtowania na przykładzie Starego Miasta w Szczecinie, ZUT, Szczecin, 2008
- PKN ICOMOS, Postęp i nowoczesność w konserwacji zabytków, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2005
- Kwartalnik Ogólnopolski, Renowacje i zabytki, 4/2011
- Domińczak M, Zaguła A., Typologia łódzkiej kamienicy, Urząd Miasta Łodzi, Łódź, 2018
- Dankowska M., Walczak B., Rewitalizacja miast - w kierunku integracji procesów, mechanizmów i metod działania, Politechnika Łódzka, Łódź, 2011
- Paszkowski Z., Czarnecki L., Problemy dotyczące technicznego utrzymania zasobów mieszkaniowych w Polsce, Materiały Budowlane, 5/2016
- Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce, WYdawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008