Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Metodyka pracy naukowej Specjalistyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka pracy naukowej Specjalistyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Barełkowski <Robert.Barelkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1niekanoniczne spojrzenie na problematykę architektoniczną
C-2rozpoznanie zagadnienia celu, czasu i zarządzania procesem projektowym w architekturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Architektura jako zwierciadło cywilizacji1
T-A-2Proces projektowy1
T-A-3Zagadnienie unikalności1
T-A-4Zagadnienie złożoności1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo z przyswajaniem wiedzy i dyskusją4
A-A-2praca własna26
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_W01
Rozpoznanie niestandardowych ujęć problematyki architektonicznej
AU_2A_W12C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_U01
Absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych analiz w postaci opracowania o charakterze naukowym;
AU_2A_U19, AU_2A_U21, AU_2A_U22, AU_2A_U27C-2, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_K01
Absolwent rozumie zagadnienia niestandardowe w architekturze - czas
AU_2A_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_W01
Rozpoznanie niestandardowych ujęć problematyki architektonicznej
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_U01
Absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych analiz w postaci opracowania o charakterze naukowym;
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4D_K01
Absolwent rozumie zagadnienia niestandardowe w architekturze - czas
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barelkowski, R., Design Process as Complex System, International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, Southampton, 2018, 13/1
  2. Zeisel, J., Inquiry by Design, W. W. Norton & Company, New York, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Architektura jako zwierciadło cywilizacji1
T-A-2Proces projektowy1
T-A-3Zagadnienie unikalności1
T-A-4Zagadnienie złożoności1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo z przyswajaniem wiedzy i dyskusją4
A-A-2praca własna26
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4D_W01Rozpoznanie niestandardowych ujęć problematyki architektonicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W12B.W4. absolwent zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym;
Cel przedmiotuC-2rozpoznanie zagadnienia celu, czasu i zarządzania procesem projektowym w architekturze
C-1niekanoniczne spojrzenie na problematykę architektoniczną
Treści programoweT-A-2Proces projektowy
T-A-3Zagadnienie unikalności
T-A-4Zagadnienie złożoności
T-A-1Architektura jako zwierciadło cywilizacji
Metody nauczaniaM-1wykład z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4D_U01Absolwent potrafi przedstawić tło teoretyczne i uzasadnienie prezentowanych analiz w postaci opracowania o charakterze naukowym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U19B.U4. absolwent potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia;
AU_2A_U21B.U6. absolwent potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały;
AU_2A_U22B.U7. absolwent potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały;
AU_2A_U27C.U4. absolwent potrafi przygotować opracowanie naukowe, określić przedmiot, zakres i cel prowadzonych badań naukowych;
Cel przedmiotuC-2rozpoznanie zagadnienia celu, czasu i zarządzania procesem projektowym w architekturze
C-1niekanoniczne spojrzenie na problematykę architektoniczną
Treści programoweT-A-2Proces projektowy
T-A-4Zagadnienie złożoności
T-A-1Architektura jako zwierciadło cywilizacji
T-A-3Zagadnienie unikalności
Metody nauczaniaM-1wykład z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4D_K01Absolwent rozumie zagadnienia niestandardowe w architekturze - czas
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1niekanoniczne spojrzenie na problematykę architektoniczną
C-2rozpoznanie zagadnienia celu, czasu i zarządzania procesem projektowym w architekturze
Treści programoweT-A-2Proces projektowy
T-A-1Architektura jako zwierciadło cywilizacji
T-A-4Zagadnienie złożoności
T-A-3Zagadnienie unikalności
Metody nauczaniaM-1wykład z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obecność i aktywność na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0