Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne proekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne proekologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Wołoszyn <Marek.Woloszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Gradziński <piotr.gradzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenia Studenci na konkretnej lokalizacji mają opracować projekt budynku użyteczności publicznej w oparciu o zasady projektowania zrównoważonego, z uwzględnieniem systemów pasywnych, energooszczędnych, uwzględniając dane do przeprowadzenia certyfikacji ekologicznej (energetycznej) planowanego obiektu. Opracowany projekt jest zoptymalizowanym wariantem wcześniejszego opracowania projektowego. Wcześniejszy projekt i jego nowa wersja mają podlegać tej samej ocenie aspektów proekologicznych łącznie z obliczeniem zapotrzebowania energetycznego obydwu budynków. | 45 |
T-P-2 | Obliczenie bilansu energetycznego dla pierwotnego projektu i nowego. | 15 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 70 |
A-P-2 | Praca własna w domu. | 50 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia polegają na pracy studialnej i projektowej na zajęciach, na początku których formułuje się zadanie projektowe, które winno być rozwiązane metodą kolejnych przybliżeń. Stworzono dla studnetów harmonogram ćwiczeń i prac domowych na cały semestr, tak by każde zajęcia musiałybyć zakończone określonym etapem prac. Prowadzone są indywidualne korekty, zadania domowe, zadania klauzurowe i przeglądy zaawansowania prac projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: ocen z kontrolnych prac klauzurowych (35%) oraz oceny projektu kończącego dany semestr (65%). Opracowany projekt końcowy jest pracą przedstawiającą zarówno prawidłowość rozwiązania problemu projektowego jak i umiejętności warsztatowe i techniczne związane z zagadnieniami energooszczędności i certyfikacji ekologicznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_W01 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | AU_2A_W03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-V/1_W02 Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | AU_2A_W17 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-V/1_W03 Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki. | AU_2A_W19 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_U01 Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach. | AU_2A_U05 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_BS2-V/1_U02 Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne. | AU_2A_U15 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | AU_2A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_W01 Student poznał techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniczne i technologiczne uwarunkowania projektowania i planowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-V/1_W02 Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | 2,0 | |
3,0 | Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-V/1_W03 Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki. | 2,0 | |
3,0 | Student zna idee zrónoważonego rozwoju. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_U01 Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_BS2-V/1_U02 Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BS2-V/1_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
- 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
- T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
- J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
- A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
- M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
- M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005