Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne konserwatorskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne konserwatorskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka. |
W-2 | Umiejętnosć projektowania w programach CAD. |
W-3 | Umiejętność projektowania wnętrz. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem. | 44 |
T-P-2 | Wprowadzenie w tematykę zadania projektowego. | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach ćwiczeniowych. | 45 |
A-P-2 | Opracowanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, opracowanie końcowe projektu. | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Analityczna praca własna studentów. |
M-2 | Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie. |
M-3 | Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_W01 Posiada wiedzę teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, a także z podstaw projektowania w środowisku historycznym, która umożliwia prawidłowe wykonanie projektu adaptacji obiektu zabytkowego. | AU_1A_W01, AU_1A_W04 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_U01 Potrafi wykonać inwentaryzację obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | AU_1A_U08, AU_1A_U01, AU_1A_U04, AU_1A_U05, AU_1A_U06 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | AU_1A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_W01 Posiada wiedzę teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony i konserwacji zabytków, a także z podstaw projektowania w środowisku historycznym, która umożliwia prawidłowe wykonanie projektu adaptacji obiektu zabytkowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_U01 Potrafi wykonać inwentaryzację obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-II/7_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
- Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
- Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
- Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
- Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
- Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
- Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
- Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
- OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
- Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
- Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
- Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
- Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
- Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
- Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011