Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne specjalistyczne 7:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne specjalistyczne 7
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Tuszyński <Mariusz-Tuszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Bondar <Jaroslaw.Bondar@zut.edu.pl>, Marek Czyński <Marek.Czynski@zut.edu.pl>, Marek Ostrowski <mostrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: ergonomia, antropologia architektury i urbanistyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.3
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.9
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.3
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:2003
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:203
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Studia literatury, zbieranie/kopiowania materiałów wejściowych5
A-P-3Wizja w terenie,opracowanie dokumentacji fotograficznej5
A-P-4Prace projektowe koncepcyjne20
A-P-5Prace graficzne i techniczne15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-V/7_W01
ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
AU_1A_W11, AU_1A_W14C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-3
AU_1A_DS1-V/7_W02
zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
AU_1A_W15C-1T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-3
AU_1A_DS1-V/7_W03
zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
AU_1A_W17C-3T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-7M-2, M-3, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-V/7_U01
kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
AU_1A_U06C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
AU_1A_DS1-V/7_U02
umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
AU_1A_U15C-2, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_DS1-V/7_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
AU_1A_K05C-1, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3
AU_1A_DS1-V/7_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
AU_1A_K07C-1, C-2, C-4T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-V/7_W01
ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
2,0Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej.
3,0Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć.
AU_1A_DS1-V/7_W02
zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
2,0Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
3,0Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
AU_1A_DS1-V/7_W03
zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,0Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-V/7_U01
kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
2,0Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,0Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,5Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,0Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,5Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca.
5,0Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości.
AU_1A_DS1-V/7_U02
umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
2,0Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,0Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,5Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,0Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,5Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
5,0Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_DS1-V/7_K01
nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
2,0Brak zainteresowania; bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
AU_1A_DS1-V/7_K02
działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury.

Literatura podstawowa

  1. Bielak M., Optymalne środowisko życia i zamieszkania w ośrodkach pobytu stałego dla osób starszych, Wyd. PŚląskiej Gliwice 2011, Gliwice, 2011
  2. Cama R., Evidence-Based Healthcare Design, John Wiley & Sons Ltd, 2009
  3. Czyński M., Projektowanie specjalistyczne obiektów lecznictwa i opieki, www: maczynski.ps.pl, 2009, Skrypt wykładów
  4. Idem R., Architektura słuzby zdrowia. Wybór przepisów i literatury przedmiotu, wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2014
  5. Kuldschun H., Rossman E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  6. Madeyski A., Podstawy inżynierii uzdrowiskowej, Arkady, Warszawa, 1979
  7. Meyer – Bohe W., Budownictwo dla osób starszych i niepełnosprawnych, Arkady, Warszawa, 1998
  8. Rozporządzenie MZ z 26.06.2012 w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, Dziennik Ustaw, 2012, nr 123.poz.408
  9. Rozporządzenie MZ z dnia 2.04.2012 w sprawie określenia wymagań jakim powinny odpowiadać zakłady i urzadzenia lecznictwa uzdrowiskowego, 2012, Dz.U.poz.452

Literatura dodatkowa

  1. Bell, P.A., Greene T.C., Fisher J.D., Baum A., Psychologia środowiskowa, GWP, Gdańsk, 2004, Rozdział 12.3: Środowiska instytucjonalne
  2. Błądek Z., Hotele bez barier, Wyd. Albus, Poznań, 2003
  3. Monz, A., Monz, J., Design als Therapie: Raumgestaltung in Krankenhaeusern, Kliniken, Sanatorien, A. Koch Verlag, Leinfelden-Echterdingen, 2001
  4. Ponikowska, I, Ferson D., Ponikowska, I, Ferson D., Nowoczesna medycyna uzdrowiskowa, Medi Press, Warszawa, 2009
  5. Rozporządzenie MPiPS z dnia 19.10.2005 w sprawie domów pomocy społecznej Dz. U., nr 217, poz.1837, Dziennik Ustaw, 2005, nr 217, poz.1837

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.3
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.9
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.3
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:2003
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.9
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:203
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.6
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach45
A-P-2Studia literatury, zbieranie/kopiowania materiałów wejściowych5
A-P-3Wizja w terenie,opracowanie dokumentacji fotograficznej5
A-P-4Prace projektowe koncepcyjne20
A-P-5Prace graficzne i techniczne15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_W01ma wiedzę na temat wpływu architektury i środowiska przestrzennego na ludzkie zachowania i relacje społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W11B.W8. absolwent zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_1A_W14C.W2. absolwent zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka;
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma szczątkową wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej.
3,0Ma pobieżną wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się potocznym językiem.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawowy zakres wiedzy z zkresu proksemiki i antropologii architektury; ma wiedzę zarówno na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się poprawnym językiem.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma wiedzę będącą wynikiem samodzielnych studiów w zakresie antropologii, proksemiki i psychologii środowiskowej; ma szeroką wiedzę na temat czynników stresu środowiskowego oraz aspektów terapeutycznych w architekturze obiektów lecznictwa i opieki społecznej; posługuje się ugruntowanymi w nauce znaczeniami pojęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_W02zna potrzeby przestrzenne, psychologiczne i społeczne osób chorych, starych, niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W15C.W3. absolwent zna i rozumie słownictwo i struktury gramatyczne języka obcego będącego językiem komunikacji międzynarodowej w zakresie tworzenia i rozumienia wypowiedzi pisemnych i ustnych dotyczących architektury, a także konieczność sprawnego posługiwania się językiem obcym.
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy ergonomicznej o potrzebach użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz nie zna zasad projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
3,0Ma pobieżną wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych lub mieszkalnych i pobytowych.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Ma podstawową wiedzę ergonomiczną o potrzebach wybranej kategorii użytkowników (pacjentów lub kuracjuszy/ osób starych i niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych i/lub mieszkalnych, pobytowych.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Ma ponadstandardową wiedzę ergonomiczną na temat szerokiego spectrum potrzeb różnych kategorii użytkowników (pacjentów/ kuracjuszy/ osób starych/ niepełnosprawnych, personelu medycznego i terapeutycznego) oraz zna zasady projektowania przestrzeni zabiegowych, mieszkalnych i pobytowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_W03zna rodzaje terapii i technologii leczniczych oraz wymagania i wytyczne dotyczące obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W17D.W1. absolwent zna i rozumie podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego;
Cel przedmiotuC-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; nie zna technologii funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; nie zna wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,0Ma pobieżną wiedzę o podstawowych rodzajach zabiegów leczniczych i terapii; zna niektóre technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni, obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna niektóre wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
3,5Ocena pośrednia między 3,0 a 4,0
4,0Zna podstawowe rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania wybranych zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
4,5Ocena pośrednia między 4,0 a 5,0
5,0Zna wszystkie rodzaje zabiegów leczniczych i terapii; zna technologie funkcjonowania zakładów, poradni oraz obiektów lecznictwa, rehabilitacji i opieki społecznej; zna wszystkie wymagania jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_U01kształtuje odpowiednie do uwarunkowań lokalizacji oraz funkcji obiektu rozwiązania architektoniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U06A.U6. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy;
Cel przedmiotuC-3Poznanie technologii funkcjonowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnego oraz rehabilitacji i opieki społecznej
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności kształtowania struktury przestrzennej obiektu oraz dostosowania jej do kontekstu lokalizacji; wadliwe kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,0Właściwie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i nie potrafi jej dostosować do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
3,5Poprawnie kształtuje strukturę przestrzenną obiektu i dostosowuje ją do kontekstu lokalizacji; wadliwie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,0Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; nie szanuje zastanych wartości przestrzennych i kulturowych miejsca.
4,5Umie ukształtować włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu i w sposób harmonijny dostosowuję ją do kontekstu lokalizacji; dobrze kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca.
5,0Umie ukształtować oryginalną, włąściwą w skali strukturę przestrzenną obiektu, a jednocześnie w sposób harmonijny dostosować ją do kontekstu lokalizacji; oryginalnie kształtuje relacje między przestrzenią prywatną i publiczną; szanuje zastane wartości przestrzenne i kulturowe miejsca oraz wzbogaca je o nowe wartości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_U02umiejętnie dostosowuje detal architektoniczny do funkcji obiektu i wrażliwości użytkowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U15B.U6. absolwent potrafi odpowiednio stosować normy i przepisy prawa w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi operować detalem architektonicznym, myli go ze szczegółem budowlanym; dokonuje przypadkowych wyborów materiałów i technologii budowlanych; elewację budynku traktuje jak abstrakcyjną kompozycję kolorystyczną, a użytkownika jako widza; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,0Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne nie są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych;nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
3,5Stosuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnie do funkcji obiektu; nie dobiera rozwiązań fakturowych i kolorystycznych do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,0Projektuje detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; nie stosuje materiałów i technologii budowlanych adekwatnych do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
4,5Projektuje detale elewacji obiektu, będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; nie stosuje w sposób przemyślany kompozycji zieleni.
5,0Projektuje oryginalne detale elewacji obiektu będące integralnym elementem koncepcji architektonicznej; ich rozwiązania plastyczne są spójne z detalami technicznymi i budowlanymi; stosuje materiały i technologie budowlane adekwatne do funkcji obiektu; umiejętnie dobiera rozwiązania fakturowe i kolorystyczne do wrażliwości, oczekiwań i potrzeb psychicznych osób chorych, starych i niepełnosprawnych; w sposób oryginalny wykorzystuje zieleń w architekturze obiektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_K01nie tworzy rozwiązań dyskryminujacych, godzących w poczucie godności i prawa człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K05D.S1. absolwent jest gotów do adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności występujących w trakcie wykonywania pracy zawodowej o charakterze twórczym;
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-1Wykład wprowadzający prezentujący problematykę projektowania obiektów lecznictwa uzdrowiskowego, podstawowej opieki ambulatoryjnej, rehabilitacji i opieki społecznej; omówienie poszczególnych programów funkcjonalnych oraz literatury przedmiotu i materiałów wyjściowych do projektowania; prezentacja przykładowych obiektów,rozwiązań technologicznych i architektonicznych; omówienie uwarunkowań przygotowanych propozycji lokalizacyjnych.
T-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-3I-szy przegląd/prezentacja projektów: szkice, warianty, modele strukturalne, materiały i detale elewacyjne - skala 1:500.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-5II-gi przegląd/prezentacja projektów: podstawowe rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:200
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-7III-ci przegląd/prezentacja projektów: pełny zakres opracowania, rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, konstrukcyjne i materiałowe, aranżacja pomieszczeń, skala 1:200 lub 1:100, detal elewacji 1:20
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania; bariera psychologiczna.
3,0Wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem i problematyką społeczną; jest pasywny w kontaktach z prowadzącym zajęcia, niesamodzielny, mało kreatywny i niewrażliwy na problematykę osób niepełnosprawnych.
3,5Ocena pośrednia miedzy 3,0 a 4,0
4,0W sposób obowiązkowy podchodzi do przedmiotu; jest samodzielny, kreatywny i otwarty na poznawanie nowych treści programowych; dobrze współpracuje z prowadzącym i innymi członkami grupy.
4,5Ocena pośrednia miedzy 4,0 a 5,0
5,0Wykazuje się społeczną aktywnością w grupie studenckiej, ew. organizacjach pozarządowych, czy w studenckim kole bio-architektury, jest zaangażowany w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych; jego zainteresowania wykraczają poza ramy przedmiotu; potrafi godzić kreatywność projektanta z empatią i gotowością poznawania doświadczeń innych osób; potrafi zainspirować prowadzącego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_DS1-V/7_K02działa na rzecz podnoszenia jakości środowiska życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K07D.S3. absolwent jest gotów do podjęcia pracy na budowie w zakresie problematyki architektonicznej;
Cel przedmiotuC-1Poznanie potrzeb ludzi chorych, starych, niepełnosprawnych oraz zadań architektury w zakresie profilaktyki, rehabilitacji oraz opieki leczniczej i społecznej.
C-2Pogłębienie wiedzy na temat terapeutycznych właściwości architektury oraz jej wpływu na zdrowie, samopoczucie oraz interakcje społeczne użytkowników (kuracjuszy, pacjentów, pensjonariuszy).
C-4Nabycie umiejętności kształtowania przyjaznej osobom chorym, niepełnosprawnym, starym przestrzeni architektonicznej, wpisanej w sposób harmonijny w kontekst przyrodniczy, społeczny i kulturowy.
Treści programoweT-P-2Wybór tematu projektu. Kompletowanie materiałów wejściowych do projektu (plan sytuacyjny,dokumentacja fotograficzna, wizja terenowa, wytyczne programowo-funkcjonalne, schematy technologiczne, katalogii sprzętu medycznego i wyposażenia. Studia lokalizacji i zagospodarowania terenu, analizy kontekstu kulturowego i przyrodniczego; inspiracje, szkice koncepcyjne, analizy programowo-funkcjonalne, koncepcje strukturalne, modele płaskie (skala 1:500). Korekty w grupach tematycznych i indywidualne.
T-P-4Prace projektowe - sekcje, podstawowe rzuty, przekroje, fragmenty elewacji w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-6Prace projektowe - podstawowe rzuty, przekroje, elewacje, detale architektonicze elewacji, rozwiązania techniczno-budowlane w skali 1:200; korekty indywidualne.
T-P-8Korekty końcowe; zatwierdzenie projektu; prace graficzne, część opisowa do projetu.Oddanie projektu.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych
M-3Prezentacja i dyskusja nad rozwiązaniami projektowymi
M-1Ćwiczenia projektowe z wykładem wprowadzającym do projektowania obiektów lecznictwa i opieki społecznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny przejściowe z trzech przeglądów stanu zawansowania projektów (skala punktowa 2 –12)
S-2Ocena formująca: Kolektywna ocena prezentacji ideii i koncepcji projektowych (skala punktowa 0 - 6).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa składa się z ocen przejściowych i oceny skończonego projektu (skala punktowa 4 – 24). Progi punktowe: ocena dst – min. 25, ocena bdb – min.46 punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak poczucia odpowiedzialności, technokratyczne i merkantylne podejście do zawodu architekta.
3,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
3,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,0Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
4,5Brak ocen pośrednich, kryteria 0-1
5,0Poczuwa się do odpowiedzialności za stan środowiska życia człowieka oraz standardy jego najbliższego otoczenia; architekturę traktuje jako drogę do poprawy tego stanu, a ergonomię jako wiedzę i umiejętności niezbędne do poprawy jakości architektury.