Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie konserwatorskie 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konserwatorskie 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie stopnia inżyniera architekta. |
W-2 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego, aktualną ochroną prawną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Rozwijanie umiejętności projektowania adaptacji, rozbudowy, przebudowy, renowacji, rewitalizacji, rewaloryzacji zespołów lub obiektów i remontów obiektów istniejących, w tym zabytkowych. |
C-4 | Rozwijanie umiejętności oceny i wartościowania obiektów zabytkowych. |
C-5 | Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym. |
C-6 | Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. |
C-7 | Zapoznanie studentów z aktualną organizacją i zadaniami służ konserwatorskich i rolą władz samorządowych w zakresie opieki i ochrony zabytkowych obiektów i obszarów. |
C-8 | Poznanie wybranych zagadnień z zakresu historii i teorii, pogladów (idei lub doktryn) poszczególnych szkół konserwacji zabytków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. Przygotowanie programu prac konserwatorskich. | 36 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w korektach | 36 |
A-P-2 | praca indywidualna | 84 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi. |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obecność na zajęciach; opracowanie zagadnienia problemowego w formie prezentacji multimedialnej przed grupą i odpowiedź na pytania uczestników dyskusji podczas klauzury (w połowie semestru); uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego wraz programem prac konserwatorskich w semstrze I i budowlano-koserwatorskiego wraz programem prac konserwatorskich w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: w semestrze I - esej na wybrany temat ochrony zabytków; przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego lub tematycznego eseju; zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień: 1 zakres tematyczny: teoria konserwacji, 2 zakres tematyczny: zagadnienai techniczne i rozwiązania praktyczne w konserwatorstwie. 3 zakres tematyczny: odbudowa, rewaloryzacja, rewitalizacja w Polsce i na świecie. zastosowanych w projekcie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań stosowanych w praktyce i zastosowanych w semestralnym projekcie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_W09, AU_2A_W15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3, M-2 | S-2 |
AU_2A_N2/A.2/1_W01 Student ma wiedzę z zakresu ochrony krajobnrazu kulturowego | AU_2A_W11 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | AU_2A_U06, AU_2A_U07 | — | — | C-5 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | AU_2A_K04 | — | — | C-6 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_N2/A.2/1_W01 Student ma wiedzę z zakresu ochrony krajobnrazu kulturowego | 2,0 | |
3,0 | Student wie w zakresie elementarnym jak chronić zabytki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_BN2-II/3-4_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
- Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, nr 3/74
- Karta Wenecka, OZ nr 3/74
- Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
- Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1981
- Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
- Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
- Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
- Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
- Ochrona zabytków
- Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
- Miesięcznik Architektura
- Andrzej Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury. Tom I. Zarys doktryn i teorii, Prace Naukowe Instytutu Historii Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- red. Bogusław Szmygin, Wartościowanie zabytków architektury, materiały po0konferencyjne, Polski Komitet Naukowy ICOMOS, Lublin-Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.