Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu FUNDAMENTAL OF PHYSICAL CHEMISTRY:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot FUNDAMENTAL OF PHYSICAL CHEMISTRY
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basis of inorganic and organic chemistry

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Understanding of real fenomena in physical chemistry. Ability of prediction of physicochemical properties of materials.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Physicochemical calculations related to thermodynamics, thermochemistry and solutions and phase equilibria15
15
laboratoria
T-L-1Laboratory units related to physicochemical properties of materials, thermodynamics, thermochemmistry, solutions and phase equilibria45
45
wykłady
T-W-1Charakterystyka poszczególnych stanów skupienia, równanie Clapeyrona, van der Waalsa, kinetyczna teoria gazów Termodynamika fenomenologiczna równanie Gibbsa-Helmholtza, procesy odwracalne i nieodwracalne, samorzutność procesów, termochemia, ciepło reakcji, prawo Hessa, pojemność cieplna, prawo Kirchoffa, Równowagi fazowe Reguay faz Gibbsa, reguła dźwigni, równanie Claussiusa-Clapeyrona, Roztwory klasyfikacja roztworów, równanie Raoulta, Henry`ego, termodynamika mieszania, aktywność, funkcje mieszania, eks-cesu, równanie Gibbsa-Duhema. Statyka chemiczna15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1The participation in the classes15
A-A-2Individuala preparation of the student for the classes15
30
laboratoria
A-L-1Participation in the laboratory units45
A-L-2Individual preparation of students for the laboratory units10
A-L-3Preparation of laboratory report5
60
wykłady
A-W-1The participation in the lectures15
A-W-2Individual studies of the subject10
A-W-3the individual preparation of student5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lectures with discussion
M-2Classes
M-3Laboratory units

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: written exam and/or oral discussion
S-2Ocena formująca: assessment of laboratory report

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_W01
student knows the phenomena of physical chemistry
C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_U01
student is able to plan and carry out the experiment with the interpretation of obtained results
C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WTiICh_1-_??_K01
student is able to choose the appropriate method in order to solve the problem related to physical chemistry
C-1T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_W01
student knows the phenomena of physical chemistry
2,0
3,0student knows the fundamentals of phenomena of physical chemistry
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_U01
student is able to plan and carry out the experiment with the interpretation of obtained results
2,0
3,0student is able to carry out simple experiment with the interpretation of the results
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WTiICh_1-_??_K01
student is able to choose the appropriate method in order to solve the problem related to physical chemistry
2,0
3,0student is able to choose appropriate method for solving simple problem associated with physical chemistry
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sun, Siao F., Physical chemistry of macromolecules : basic principles and issues, Hoboken : John Wiley & Sons, 2004
  2. Uziel Zbigniew, Żak Jerzy, asic calculations in physical chemistry. Pt. 1, . The properties of gases, thermodynamics, chemical equilibrium, Gliwice : Silesian University of Technology, 2004
  3. Raff, Lionel M, Principles of physical chemistry, Upper Saddle River : Prentice Hall, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Hobza Pavel, Zahradnik Rudolf, Intermolecular complexes : the role of van der Waals systems in physical chemistry and in the biodisciplines, Prague : Academia., 1988
  2. E. V. Kiseleva, G. S. Karetnikov, I. V. Kudrjasov, Problems and exercises in physical chemistry, Moskva : Izdatel´stvo "Mir"., 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Physicochemical calculations related to thermodynamics, thermochemistry and solutions and phase equilibria15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratory units related to physicochemical properties of materials, thermodynamics, thermochemmistry, solutions and phase equilibria45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka poszczególnych stanów skupienia, równanie Clapeyrona, van der Waalsa, kinetyczna teoria gazów Termodynamika fenomenologiczna równanie Gibbsa-Helmholtza, procesy odwracalne i nieodwracalne, samorzutność procesów, termochemia, ciepło reakcji, prawo Hessa, pojemność cieplna, prawo Kirchoffa, Równowagi fazowe Reguay faz Gibbsa, reguła dźwigni, równanie Claussiusa-Clapeyrona, Roztwory klasyfikacja roztworów, równanie Raoulta, Henry`ego, termodynamika mieszania, aktywność, funkcje mieszania, eks-cesu, równanie Gibbsa-Duhema. Statyka chemiczna15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1The participation in the classes15
A-A-2Individuala preparation of the student for the classes15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in the laboratory units45
A-L-2Individual preparation of students for the laboratory units10
A-L-3Preparation of laboratory report5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1The participation in the lectures15
A-W-2Individual studies of the subject10
A-W-3the individual preparation of student5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_W01student knows the phenomena of physical chemistry
Cel przedmiotuC-1Understanding of real fenomena in physical chemistry. Ability of prediction of physicochemical properties of materials.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka poszczególnych stanów skupienia, równanie Clapeyrona, van der Waalsa, kinetyczna teoria gazów Termodynamika fenomenologiczna równanie Gibbsa-Helmholtza, procesy odwracalne i nieodwracalne, samorzutność procesów, termochemia, ciepło reakcji, prawo Hessa, pojemność cieplna, prawo Kirchoffa, Równowagi fazowe Reguay faz Gibbsa, reguła dźwigni, równanie Claussiusa-Clapeyrona, Roztwory klasyfikacja roztworów, równanie Raoulta, Henry`ego, termodynamika mieszania, aktywność, funkcje mieszania, eks-cesu, równanie Gibbsa-Duhema. Statyka chemiczna
Metody nauczaniaM-1Lectures with discussion
M-2Classes
M-3Laboratory units
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: written exam and/or oral discussion
S-2Ocena formująca: assessment of laboratory report
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student knows the fundamentals of phenomena of physical chemistry
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_U01student is able to plan and carry out the experiment with the interpretation of obtained results
Cel przedmiotuC-1Understanding of real fenomena in physical chemistry. Ability of prediction of physicochemical properties of materials.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka poszczególnych stanów skupienia, równanie Clapeyrona, van der Waalsa, kinetyczna teoria gazów Termodynamika fenomenologiczna równanie Gibbsa-Helmholtza, procesy odwracalne i nieodwracalne, samorzutność procesów, termochemia, ciepło reakcji, prawo Hessa, pojemność cieplna, prawo Kirchoffa, Równowagi fazowe Reguay faz Gibbsa, reguła dźwigni, równanie Claussiusa-Clapeyrona, Roztwory klasyfikacja roztworów, równanie Raoulta, Henry`ego, termodynamika mieszania, aktywność, funkcje mieszania, eks-cesu, równanie Gibbsa-Duhema. Statyka chemiczna
T-A-1Physicochemical calculations related to thermodynamics, thermochemistry and solutions and phase equilibria
T-L-1Laboratory units related to physicochemical properties of materials, thermodynamics, thermochemmistry, solutions and phase equilibria
Metody nauczaniaM-3Laboratory units
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: assessment of laboratory report
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to carry out simple experiment with the interpretation of the results
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WTiICh_1-_??_K01student is able to choose the appropriate method in order to solve the problem related to physical chemistry
Cel przedmiotuC-1Understanding of real fenomena in physical chemistry. Ability of prediction of physicochemical properties of materials.
Treści programoweT-A-1Physicochemical calculations related to thermodynamics, thermochemistry and solutions and phase equilibria
T-L-1Laboratory units related to physicochemical properties of materials, thermodynamics, thermochemmistry, solutions and phase equilibria
Metody nauczaniaM-1Lectures with discussion
M-2Classes
M-3Laboratory units
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: written exam and/or oral discussion
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to choose appropriate method for solving simple problem associated with physical chemistry
3,5
4,0
4,5
5,0