Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S3)
Sylabus przedmiotu ECOTOXICOLOGY:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | |||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | ECOTOXICOLOGY | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge about environmental protection and chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | After finishing the course students should know basic principles of toxicology. Students have ability to describe adsorption, distribution, biotransformation and excretion of xenobiotics and also the influence of toxic agents on live organisms. Furthemore they should know the problems of the influence of the antropogenic pollution and accumulation of xenobiotics in environment. Students should have a knowledge about such pollutants as: nitric compounds, heavy metals, pesticides, fluoride and dioxin. Moreover student should be able to assess toxicity of xenobiotics with using of toxicity tests. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Soil enzymatic activity as indicator of contamination with heavy metals | 6 |
T-L-2 | Phytotoxicity tests | 4 |
T-L-3 | Parameters of oxidative stress as response of plants to soil contamination | 4 |
T-L-4 | Chromatographic metods to determine organic compounds in environmental samples | 6 |
T-L-5 | Potentiometric methods to determine fluoride contents in environmental samples | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Basic principles of toxicology | 5 |
T-W-2 | Problems of the industrial pollution effect on livestock and animals health as well as accumulation of the toxins in environment | 8 |
T-W-3 | Influence of the intensive use of the fertilizers and pesticides on the toxicity of fed; toxicological analysis, toxicity tests, selected issues in ecotoxicology | 7 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in class | 25 |
A-L-2 | Preparation of lab conspects | 20 |
A-L-3 | Preparing to pass laboratories | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in class | 20 |
A-W-2 | Reading the specified literature | 50 |
A-W-3 | Preparaton to pass lectures | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lectures |
M-2 | Laboratories |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pass laboratory conspects |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 Student has a basic knowledge of xenobiotics and their fate in the environment and the negative impact on man and the individual elements of ecosystems. | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_U01 The student can choose the basic measurement techniques for the assessment of ecotoxicity of various pollutants | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_K01 The student can work in a team and demonstrate the ability to work in the laboratory division | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_W01 Student has a basic knowledge of xenobiotics and their fate in the environment and the negative impact on man and the individual elements of ecosystems. | 2,0 | |
3,0 | Student has a basic knowledge of xenobiotics | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_U01 The student can choose the basic measurement techniques for the assessment of ecotoxicity of various pollutants | 2,0 | |
3,0 | The student can choose the basic measurement techniques for the assessment of ecotoxicity of various pollutants with teacher | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_3-_null_K01 The student can work in a team and demonstrate the ability to work in the laboratory division | 2,0 | |
3,0 | Student can work in lab | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Principles of ecotoxicology., CRC Press, 2005
- Hoffman D.J. [eds.], Handbook of ecotoxicology., CRC Press
Literatura dodatkowa
- Wright D.A., Welbourn P., Environmental toxicology., Cambridge University Press, 2002