Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu PLANT TISSUE CULTURES:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PLANT TISSUE CULTURES | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of plant anatomy and physiology would be advantageous. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Explain the various components of plant tissue culture media, e.g. minerals, growth factors, hormones, and what governs the choice of components, |
C-2 | Explain the various steps taken to establish and optimise media for particular purposes in particular species, without the aid of texts |
C-3 | Explain and perform some of the more advanced techniques, e.g. embryo rescue, and protoplasting. |
C-4 | Establish and maintain plants in tissue culture and micropropagation, including morphogenesis |
C-5 | Investigate and define a protocol to establish an unknown species and test its response |
C-6 | Explain the various cell lines used in tissue culture and their origins and uses |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Preparation of solid and liquid media. | 6 |
T-L-2 | Preparation and sterilization of explants. | 4 |
T-L-3 | Mass micropropagation of healthy plants. | 8 |
T-L-4 | Callus and cell culture. | 6 |
T-L-5 | Suspension cultures in bioreactor. | 4 |
T-L-6 | Presentation from selective scientific papers. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | History of plant tissue cultures. | 4 |
T-W-2 | Micropropagation (preparative stage, initiation of cultures, shoot multiplication, elongation and rooting, transfer to greenhouse condition). | 8 |
T-W-3 | Somatic embryogenesis and artificial seeds. | 4 |
T-W-4 | Callus and suspension cultures. | 6 |
T-W-5 | Secondary product formation in suspension cultures. | 4 |
T-W-6 | In vitro cultures in palnt breeding. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in consultation. | 5 |
A-L-2 | Assessment of project work. | 10 |
A-L-3 | Performence in laboratory. | 20 |
A-L-4 | Reading recommended literature. | 30 |
A-L-5 | Preparation of exam | 10 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Preparation of exam. | 20 |
A-W-2 | Performance in lectures. | 15 |
A-W-3 | Reading recommended literature. | 25 |
A-W-4 | Participation in consultations. | 25 |
A-W-5 | Assessment of homework assigments. | 20 |
105 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture/multi-media presentation. |
M-2 | Project method. |
M-3 | Demonstration. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: project work |
S-2 | Ocena formująca: essays |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Students know the basic knowledge of plant tissue cultures. | — | — | C-1, C-2, C-6, C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_??_U01 The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro. | — | — | C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WKSiR_1-_??_K01 Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro. | — | — | C-5 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_null_W01 Students know the basic knowledge of plant tissue cultures. | 2,0 | |
3,0 | student know the basic knowledge of plant breeding | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_??_U01 The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to prepare the media under the direction of the teacher, using the ready sets. She knows the rules of sterile cultures, but makes many mistakes and most cultures are infected. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WKSiR_1-_??_K01 Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to communicate with the group and work in a team of people who propagate plants in in vitro cultures as a passive commander, making numerous mistakes. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bhojwani S.S., M. K. Razdan., Plant tissue culture: theory and practice., Elsevier science, 1996
Literatura dodatkowa
- Gamborg O.L, Phillips G.C., Plant cell, Tissue and organ culture - Fundamental methods. Springer, Springer, 1995