Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu GENETICALLY MODIFIED CROPS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot GENETICALLY MODIFIED CROPS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Strong background in plant genetics and basis in plant molecular biology.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To ensure that students are informed of contemporary aspects of GMOs in agriculture/horticulture/biotechnology.
C-2Students are able investigate the presence of main genes construct (inserts) in selected plant material and to evaluate their influence on environment including aspects of the safety issues.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Samples used during the course.1
T-L-2Extraction and purification of DNA.3
T-L-3Qualitative detection of MON810 maize. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-4Qualitative detection of Bt-176 maize. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-5Qualitative detection of Roundup Ready® soybean by PCR. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-6Results presentation.2
15
wykłady
T-W-1Introduction to genetically modified crops.2
T-W-2Methods used in plant transgenesis.3
T-W-3Genes and strategies used in plant transformation.2
T-W-4Coexistence of genetically modified crops with conventional and organic agriculture. The EU's legislation and policy on GMOs.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in the laboratory15
A-L-2Reading recommended literature20
A-L-3Report preparing25
60
wykłady
A-W-1Participation in lecture8
A-W-2Reading recommended literature10
A-W-3Preparation for the test12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedia lecture
M-2Laboratory

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Report
S-2Ocena formująca: Discussion, laboratory skills
S-3Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_1-_??_W01
Student will know what kind of genes and methods have been used in genetically modifications of different crops
C-2T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_1-_??_U01
Student will know how to provide test for GMO identification by PCR
C-1T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_1-_??_K01
Student will know how important is work in the group. The student knows the advantages and risks by the cultivation of GMOs
C-1, C-2T-L-6, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_1-_??_W01
Student will know what kind of genes and methods have been used in genetically modifications of different crops
2,0
3,0student is able to explain the goals and selected methods used in experimental genetic transformations in plants. Student describes the importance of various elements of gene structure in the aspect of their effective increase of expression of genes of interest in the plant genome
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_1-_??_U01
Student will know how to provide test for GMO identification by PCR
2,0
3,0the student is able to discuss the methods of identifying elements of gene constructions in GMOs at the basic level. Is able to explain their functions and describe the advantages and disadvantages of elements of gene constructions used in experimental genetic transformations
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_1-_??_K01
Student will know how important is work in the group. The student knows the advantages and risks by the cultivation of GMOs
2,0
3,0the student understands the essence of the latest technologies of plant genetic transformation. Understands the need for group work and the need for skillful planning of an experiment and safe implementation of its achievements
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Romeis, J., M. Meissle and F. Bigler, Transgenic crops expressing Bacillus thuringiensis toxins and biological control, Nature Biotechnology, 2006, 24: 63-71

Literatura dodatkowa

  1. Maddalena Querci, Marco Jermini and Guy Van den Eede (eds), The analysis of food samples for the presence of genetically modified organisms, World Health Organization, Regional Office for Europe: User manual, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Samples used during the course.1
T-L-2Extraction and purification of DNA.3
T-L-3Qualitative detection of MON810 maize. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-4Qualitative detection of Bt-176 maize. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-5Qualitative detection of Roundup Ready® soybean by PCR. Agarose gel electrophoresis.3
T-L-6Results presentation.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to genetically modified crops.2
T-W-2Methods used in plant transgenesis.3
T-W-3Genes and strategies used in plant transformation.2
T-W-4Coexistence of genetically modified crops with conventional and organic agriculture. The EU's legislation and policy on GMOs.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in the laboratory15
A-L-2Reading recommended literature20
A-L-3Report preparing25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lecture8
A-W-2Reading recommended literature10
A-W-3Preparation for the test12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_1-_??_W01Student will know what kind of genes and methods have been used in genetically modifications of different crops
Cel przedmiotuC-2Students are able investigate the presence of main genes construct (inserts) in selected plant material and to evaluate their influence on environment including aspects of the safety issues.
Treści programoweT-W-2Methods used in plant transgenesis.
T-L-3Qualitative detection of MON810 maize. Agarose gel electrophoresis.
T-L-4Qualitative detection of Bt-176 maize. Agarose gel electrophoresis.
T-L-5Qualitative detection of Roundup Ready® soybean by PCR. Agarose gel electrophoresis.
T-W-3Genes and strategies used in plant transformation.
Metody nauczaniaM-2Laboratory
M-1Multimedia lecture
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Discussion, laboratory skills
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to explain the goals and selected methods used in experimental genetic transformations in plants. Student describes the importance of various elements of gene structure in the aspect of their effective increase of expression of genes of interest in the plant genome
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_1-_??_U01Student will know how to provide test for GMO identification by PCR
Cel przedmiotuC-1To ensure that students are informed of contemporary aspects of GMOs in agriculture/horticulture/biotechnology.
Treści programoweT-L-5Qualitative detection of Roundup Ready® soybean by PCR. Agarose gel electrophoresis.
T-L-4Qualitative detection of Bt-176 maize. Agarose gel electrophoresis.
T-W-2Methods used in plant transgenesis.
T-L-2Extraction and purification of DNA.
T-W-3Genes and strategies used in plant transformation.
T-L-3Qualitative detection of MON810 maize. Agarose gel electrophoresis.
T-L-1Samples used during the course.
Metody nauczaniaM-2Laboratory
M-1Multimedia lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Report
S-2Ocena formująca: Discussion, laboratory skills
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student is able to discuss the methods of identifying elements of gene constructions in GMOs at the basic level. Is able to explain their functions and describe the advantages and disadvantages of elements of gene constructions used in experimental genetic transformations
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_1-_??_K01Student will know how important is work in the group. The student knows the advantages and risks by the cultivation of GMOs
Cel przedmiotuC-1To ensure that students are informed of contemporary aspects of GMOs in agriculture/horticulture/biotechnology.
C-2Students are able investigate the presence of main genes construct (inserts) in selected plant material and to evaluate their influence on environment including aspects of the safety issues.
Treści programoweT-L-6Results presentation.
T-W-2Methods used in plant transgenesis.
T-W-1Introduction to genetically modified crops.
Metody nauczaniaM-2Laboratory
M-1Multimedia lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Report
S-2Ocena formująca: Discussion, laboratory skills
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0the student understands the essence of the latest technologies of plant genetic transformation. Understands the need for group work and the need for skillful planning of an experiment and safe implementation of its achievements
3,5
4,0
4,5
5,0