Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Aging and stabilization of polymers:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aging and stabilization of polymers | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basics of physical and organic chemistry. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | This course aims for providing a profound understanding problems of aging of polymers and polymer nanocompoites their thermal and thermo-oxidative degradation, and methods of prevention of thermal and thermo-oxidative degradation, prediction of their life time. |
C-2 | This course aims also for understanding of biodegradability of polymers and regulations and methods for biodegability testing |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Chemical aging, physical aging, aging models and prediction of life time; Diffusion and solubility of oxygen in polymers; Testing and characterization of polymer stability; Thermal and thermo-oxidative degradation, photo-degradation, biodegradation, mechanical degradation; Hydrolysis and depolymerisation; Degradation of polymers during processing in the melt. Stabilizers. Stabilization against thermo-oxidative degradation. Influence of metals, fillers, and pigments on stability and degradation. An overview on the degradability of polymer nanocomposites. Flame retardancy. Flame reardant polymer nanocomposites. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lecture. | 30 |
A-W-2 | Preparation of home work presentation. | 3 |
A-W-3 | Own analysis of the lecture content by student and study of literture. | 15 |
A-W-4 | Preparation for the passing test. | 10 |
A-W-5 | Passing test. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture with audio-visual resources. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written test. |
S-2 | Ocena formująca: Material prepared by the students to discuss selected topics presented at lectures and their activity during the lecture. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 Student will aquire the knowladge about agining and degradation of different types of polymers, an undersanding of the implications of thermal degradation on material and product performance. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 Student will aquire aility of choosing of siutable stabilizer to prevent degradation of choosen polymers to prevent their degradation during processing and use ready products. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 The student wiill have proven ability to use knowledge, skills and personal competences in the fild of agining and stabiliztion of polymer materials. | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 Student will aquire the knowladge about agining and degradation of different types of polymers, an undersanding of the implications of thermal degradation on material and product performance. | 2,0 | Less than 50 % of possible points from the test, lack of homework |
3,0 | 50 % of possible points from the test + homework presentation | |
3,5 | ||
4,0 | 75 % of possible points from the test + homework presentation | |
4,5 | ||
5,0 | 100 % of possible points from the test + homework presentation |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 Student will aquire aility of choosing of siutable stabilizer to prevent degradation of choosen polymers to prevent their degradation during processing and use ready products. | 2,0 | Less than 50 % of possible points from the test, lack of homework |
3,0 | 50 % possible poits form the test + homework presentation | |
3,5 | ||
4,0 | 75 % of possible points from the test + homework presentation | |
4,5 | ||
5,0 | 100 % of possible points from the test + homework presentation |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 The student wiill have proven ability to use knowledge, skills and personal competences in the fild of agining and stabiliztion of polymer materials. | 2,0 | Less than 50 % from the test, lack of home work. |
3,0 | 50 % possible poits form the test + homework presentation | |
3,5 | ||
4,0 | 75 % of possible points from the test + homework presentation | |
4,5 | ||
5,0 | 100 % of possible points from the test + homework presentation |
Literatura podstawowa
- Neiman M. B., Aging and stabilization of polymers, Springer, 2012
- Zweife H.l ., Stabilization of polymeric materials, Springer-Verlag, Heidelberg, 1998
- Crompton T. R., Thermo-oxidative degradation of polymers, Smithers Rapra, 2010
- P. M. Visakh, Y. Arao, Thermal degradation of polymer blends, composites and nanocomposites thermal degradation of polymer blends, composites and nanocomposites, Springer, Heidelberg New York, 2015
Literatura dodatkowa
- S. H. Hamid, Handbook of Polymer Degradation, Second Edition, Taylor & Francis, 2000
- Billingham N. C., Degradation and stabilization of polymers, Materials Science and Technology, Wiley –VCH, 2014
- Frederik C. Krebs, Stability and degradation of organic and polymer solar cells, Wiley, Chichester UK, 2012