Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Mathematical statistics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mathematical statistics | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mathematics, basics of probability theory. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Acquisition of knowledge of probability theory and its usefulness in engineering. |
C-2 | Acquisition of understanding the theory of statistics as a useful tool for explaining practical phenomena. |
C-3 | Acquisition of practical ability of using statistical tools in process of solving of engineering problems. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Exercises on solving problems on discrete and continuous random variables and their distributions, estimation of parameters, hypotheses testing for one and two samples, simple linear regression and correlation, multiple linear regression, non-parametric statistics, elements of statistical quality control. Using available software to solve more complicated problems. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Exercises involving the enclosed problem, solving and discussing their results. | 30 |
A-S-2 | Self-reliant exercises. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture information using oral presentation and examples. |
M-2 | Group and individual work on problems given by a teacher. |
M-3 | Practicing, statistics problems solving and results discussion. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Periodical check-ups of the statistics knowledge by the students in a form of exercising tasks. |
S-2 | Ocena formująca: Transitional evaluation of the state of progress of overall knowledge. |
S-3 | Ocena podsumowująca: The completion of the lecture is based on the attendance list and the verification test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 The student can characterize random variables. Explain the methods of estimating the parameters of random variables. Explain the concept of statistical hypothesis and the principles of its verification. Describe ways to estimate the interdependencies between random variables. | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-S-1 | M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 The student is able to develop and interpret the results of experimental research. Choose appropriate statistical tests to verify basic statistical hypotheses and verify them. Calculate the correlation coefficient and estimate the regression relationship. | — | — | C-3 | T-S-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 Student is aware of the need for continuous training in the development and analysis of observed experimental data. | — | — | C-3 | T-S-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_W01 The student can characterize random variables. Explain the methods of estimating the parameters of random variables. Explain the concept of statistical hypothesis and the principles of its verification. Describe ways to estimate the interdependencies between random variables. | 2,0 | |
3,0 | Fluent solving of given problem within the subject | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_U01 The student is able to develop and interpret the results of experimental research. Choose appropriate statistical tests to verify basic statistical hypotheses and verify them. Calculate the correlation coefficient and estimate the regression relationship. | 2,0 | |
3,0 | Fluent solving of given problem within the subject | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WIMiM_1-_??_K01 Student is aware of the need for continuous training in the development and analysis of observed experimental data. | 2,0 | |
3,0 | Fluent solving of given problem within the subject | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Douglas C. Montgomery, Applied Statistics and Probability for Engineers, A. John Wiley & Sons, Inc., 2003
- T.T. Soong, Fundamentals of Probability and Statistics for Engineers, John Wiley & Sons, Inc., 2004
Literatura dodatkowa
- Joaquim P. Marques de Sá, Applied Statistics Using SPSS, STATISTICA, MATLAB, Springer, 2007