Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)

Sylabus przedmiotu Knowledge Engineering and Ontology Development:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Knowledge Engineering and Ontology Development
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Konys <Agnieszka.Konys@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,40zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1None

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiar with the syntax, structures and principles used in OWL language
C-2The ability to design and write small-scale ontologies and to use reasoning mechanisms

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Introduction to the ontologies2
T-L-2Protégé ontology editor and OWL language3
T-L-3Building an OWL ontology: defining class hierarchy4
T-L-4OWL object property characteristics2
T-L-5Building an OWL ontology: defining individuals, data type properties4
T-L-6Graphical visualization of the ontology2
T-L-7Describing and defining classes3
T-L-8The application of reasoning mechanisms and query tools5
T-L-9The application of plugins and tools to manage the ontology5
30
wykłady
T-W-1Introduction to the ontologies2
T-W-2Ontology editors and standards for ontology description3
T-W-3Selected approaches to the ontology construction and knowledge engineering methods2
T-W-4Building an OWL ontology6
T-W-5Primitive and defined classes4
T-W-6Selected reasoning mechanisms and Open World Reasoning4
T-W-7Reusing of existing ontologies2
T-W-8Creating other OWL constructs in Protégé2
T-W-9Restriction types2
T-W-10Ontology-based solutions to knowledge extraction2
T-W-11Exam1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Laboratory attendance30
A-L-2Student individual work30
60
wykłady
A-W-1Lectures attendance30
A-W-2Student individual work30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lectures
M-2Discussion
M-3Work with computers at laboratories

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Written exam
S-2Ocena formująca: Project work

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WI_2-_??_W01
After the course the student should be able to understand and use the basic ontology constructs in OWL
WM-WI_2-_??_W02
After the course the student should be able to design and construct a small-scale ontology

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WI_2-_??_W01
After the course the student should be able to understand and use the basic ontology constructs in OWL
2,0
3,0Student knows and understands basic language constructions in OWL
3,5
4,0
4,5
5,0
WM-WI_2-_??_W02
After the course the student should be able to design and construct a small-scale ontology
2,0
3,0The student is able to recognize and define the problem and implement it in OWL
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael K. Smith, Chris Welty, and Deborah L. McGuinness, OWL Web Ontology Language Guide, 2004, http://www.w3.org/TR/owl-guide/
  2. Matthew Horridge (eds.), A Practical Guide To Building OWL Ontologies Using Protege 4 and CO-ODE Tools Edition 1.2, The University of Manchester, Manchester, 2009
  3. Protege tutorial. Available from http://protege.stanford.edu/

Literatura dodatkowa

  1. Natalya F. Noy and Deborah L. McGuinness, Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology, Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Introduction to the ontologies2
T-L-2Protégé ontology editor and OWL language3
T-L-3Building an OWL ontology: defining class hierarchy4
T-L-4OWL object property characteristics2
T-L-5Building an OWL ontology: defining individuals, data type properties4
T-L-6Graphical visualization of the ontology2
T-L-7Describing and defining classes3
T-L-8The application of reasoning mechanisms and query tools5
T-L-9The application of plugins and tools to manage the ontology5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to the ontologies2
T-W-2Ontology editors and standards for ontology description3
T-W-3Selected approaches to the ontology construction and knowledge engineering methods2
T-W-4Building an OWL ontology6
T-W-5Primitive and defined classes4
T-W-6Selected reasoning mechanisms and Open World Reasoning4
T-W-7Reusing of existing ontologies2
T-W-8Creating other OWL constructs in Protégé2
T-W-9Restriction types2
T-W-10Ontology-based solutions to knowledge extraction2
T-W-11Exam1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Laboratory attendance30
A-L-2Student individual work30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Lectures attendance30
A-W-2Student individual work30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_2-_??_W01After the course the student should be able to understand and use the basic ontology constructs in OWL
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows and understands basic language constructions in OWL
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WI_2-_??_W02After the course the student should be able to design and construct a small-scale ontology
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to recognize and define the problem and implement it in OWL
3,5
4,0
4,5
5,0