Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu Polish language and culture 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Polish language and culture 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1None

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student will be able to understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
C-2Student will be able to introduce him/herself and others and ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
C-3Student will be able to interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1PRONUNCIATION Vocabulary: important phrases2
T-LK-2FIRST MEETINGS Vocabulary: greetings, introducing yourself, asking and answering: How are you?; countries; numbers 0-10, asking and answering: What is your phone number? Grammar: personal pronouns, verbs: być (to be), nazywać się (your name), mieszkać (to live), mieć (to have)6
T-LK-3THE POLISH ALPHABET Vocabulary: spelling and pronunciation2
T-LK-4ABOUT TYPICAL THINGS Vocabulary: essential words, food and drinks (part 1), adjectives describing physical appearance and personality, colours, numbers 11-20 Grammar: nouns and adjectives in the nominative singular, question word czy; the conjunction i, ale; the –m, -sz conjugation10
T-LK-5ABOUT PEOPLE Vocabulary: languages and nationalities, professions and occupations, hobbies and interests (part 1) Grammar: nouns and adjectives in the instrumental case, the –ę –isz/ -ysz conjugation10
T-LK-6THE FAMILY Vocabulary: family members, numbers 20-100, telling the age, Grammar: possessive pronouns in nominative singular, nouns and adjectives in the accusative case10
T-LK-7INTERESTS AND LEISURE Vocabulary: hobbies and interests (part 2), sport disciplines, areas of study, places of entertainment, Grammar: the conjunction bo , żeby; personal pronouns in the accusative case; the –ę –esz/ -ysz conjugation, verbs ending in –ować; adverbs of frequency10
T-LK-8POLISH CULTURE Polish festivals, traditions6
T-LK-9REVISION AND FINAL TESTS4
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Participation in classes60
A-LK-2Individual student work56
A-LK-3Consultations4
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-5dialogi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P1_W01
student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
C-1, C-2, C-3T-LK-9, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P1_U01
student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
C-1, C-2, C-3T-LK-9, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-SPNJO_1-_P1_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
C-1, C-2, C-3T-LK-9, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P1_W01
student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka polskiego na poziomie A1.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P1_U01
student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu porozumiewać się z różnymi podmiotami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-SPNJO_1-_P1_K01
student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra!!! Po polsku 1, Prolog, Kraków, 2006
  2. I. Stempek, A. Stelmach, S. Dawidek, A. Szymkiewicz, Polski - Krok po kroku, Glossa, Kraków, 2013

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1PRONUNCIATION Vocabulary: important phrases2
T-LK-2FIRST MEETINGS Vocabulary: greetings, introducing yourself, asking and answering: How are you?; countries; numbers 0-10, asking and answering: What is your phone number? Grammar: personal pronouns, verbs: być (to be), nazywać się (your name), mieszkać (to live), mieć (to have)6
T-LK-3THE POLISH ALPHABET Vocabulary: spelling and pronunciation2
T-LK-4ABOUT TYPICAL THINGS Vocabulary: essential words, food and drinks (part 1), adjectives describing physical appearance and personality, colours, numbers 11-20 Grammar: nouns and adjectives in the nominative singular, question word czy; the conjunction i, ale; the –m, -sz conjugation10
T-LK-5ABOUT PEOPLE Vocabulary: languages and nationalities, professions and occupations, hobbies and interests (part 1) Grammar: nouns and adjectives in the instrumental case, the –ę –isz/ -ysz conjugation10
T-LK-6THE FAMILY Vocabulary: family members, numbers 20-100, telling the age, Grammar: possessive pronouns in nominative singular, nouns and adjectives in the accusative case10
T-LK-7INTERESTS AND LEISURE Vocabulary: hobbies and interests (part 2), sport disciplines, areas of study, places of entertainment, Grammar: the conjunction bo , żeby; personal pronouns in the accusative case; the –ę –esz/ -ysz conjugation, verbs ending in –ować; adverbs of frequency10
T-LK-8POLISH CULTURE Polish festivals, traditions6
T-LK-9REVISION AND FINAL TESTS4
60

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Participation in classes60
A-LK-2Individual student work56
A-LK-3Consultations4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P1_W01student posiada wiedzę dotyczącą fonetyki, podstawowego słownictwa i gramatyki na poziomie A1
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
C-2Student will be able to introduce him/herself and others and ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
C-3Student will be able to interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help
Treści programoweT-LK-9REVISION AND FINAL TESTS
T-LK-1PRONUNCIATION Vocabulary: important phrases
T-LK-2FIRST MEETINGS Vocabulary: greetings, introducing yourself, asking and answering: How are you?; countries; numbers 0-10, asking and answering: What is your phone number? Grammar: personal pronouns, verbs: być (to be), nazywać się (your name), mieszkać (to live), mieć (to have)
T-LK-3THE POLISH ALPHABET Vocabulary: spelling and pronunciation
T-LK-4ABOUT TYPICAL THINGS Vocabulary: essential words, food and drinks (part 1), adjectives describing physical appearance and personality, colours, numbers 11-20 Grammar: nouns and adjectives in the nominative singular, question word czy; the conjunction i, ale; the –m, -sz conjugation
T-LK-5ABOUT PEOPLE Vocabulary: languages and nationalities, professions and occupations, hobbies and interests (part 1) Grammar: nouns and adjectives in the instrumental case, the –ę –isz/ -ysz conjugation
T-LK-6THE FAMILY Vocabulary: family members, numbers 20-100, telling the age, Grammar: possessive pronouns in nominative singular, nouns and adjectives in the accusative case
T-LK-7INTERESTS AND LEISURE Vocabulary: hobbies and interests (part 2), sport disciplines, areas of study, places of entertainment, Grammar: the conjunction bo , żeby; personal pronouns in the accusative case; the –ę –esz/ -ysz conjugation, verbs ending in –ować; adverbs of frequency
T-LK-8POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-5dialogi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka polskiego na poziomie A1.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P1_U01student posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie A1 z różnymi podmiotami na tematy z życia codziennego
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
C-2Student will be able to introduce him/herself and others and ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
C-3Student will be able to interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help
Treści programoweT-LK-9REVISION AND FINAL TESTS
T-LK-1PRONUNCIATION Vocabulary: important phrases
T-LK-2FIRST MEETINGS Vocabulary: greetings, introducing yourself, asking and answering: How are you?; countries; numbers 0-10, asking and answering: What is your phone number? Grammar: personal pronouns, verbs: być (to be), nazywać się (your name), mieszkać (to live), mieć (to have)
T-LK-3THE POLISH ALPHABET Vocabulary: spelling and pronunciation
T-LK-4ABOUT TYPICAL THINGS Vocabulary: essential words, food and drinks (part 1), adjectives describing physical appearance and personality, colours, numbers 11-20 Grammar: nouns and adjectives in the nominative singular, question word czy; the conjunction i, ale; the –m, -sz conjugation
T-LK-5ABOUT PEOPLE Vocabulary: languages and nationalities, professions and occupations, hobbies and interests (part 1) Grammar: nouns and adjectives in the instrumental case, the –ę –isz/ -ysz conjugation
T-LK-6THE FAMILY Vocabulary: family members, numbers 20-100, telling the age, Grammar: possessive pronouns in nominative singular, nouns and adjectives in the accusative case
T-LK-7INTERESTS AND LEISURE Vocabulary: hobbies and interests (part 2), sport disciplines, areas of study, places of entertainment, Grammar: the conjunction bo , żeby; personal pronouns in the accusative case; the –ę –esz/ -ysz conjugation, verbs ending in –ować; adverbs of frequency
T-LK-8POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-5dialogi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w niewielkim stopniu porozumiewać się z różnymi podmiotami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-SPNJO_1-_P1_K01student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
Cel przedmiotuC-1Student will be able to understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
C-2Student will be able to introduce him/herself and others and ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
C-3Student will be able to interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help
Treści programoweT-LK-9REVISION AND FINAL TESTS
T-LK-1PRONUNCIATION Vocabulary: important phrases
T-LK-2FIRST MEETINGS Vocabulary: greetings, introducing yourself, asking and answering: How are you?; countries; numbers 0-10, asking and answering: What is your phone number? Grammar: personal pronouns, verbs: być (to be), nazywać się (your name), mieszkać (to live), mieć (to have)
T-LK-3THE POLISH ALPHABET Vocabulary: spelling and pronunciation
T-LK-4ABOUT TYPICAL THINGS Vocabulary: essential words, food and drinks (part 1), adjectives describing physical appearance and personality, colours, numbers 11-20 Grammar: nouns and adjectives in the nominative singular, question word czy; the conjunction i, ale; the –m, -sz conjugation
T-LK-5ABOUT PEOPLE Vocabulary: languages and nationalities, professions and occupations, hobbies and interests (part 1) Grammar: nouns and adjectives in the instrumental case, the –ę –isz/ -ysz conjugation
T-LK-6THE FAMILY Vocabulary: family members, numbers 20-100, telling the age, Grammar: possessive pronouns in nominative singular, nouns and adjectives in the accusative case
T-LK-7INTERESTS AND LEISURE Vocabulary: hobbies and interests (part 2), sport disciplines, areas of study, places of entertainment, Grammar: the conjunction bo , żeby; personal pronouns in the accusative case; the –ę –esz/ -ysz conjugation, verbs ending in –ować; adverbs of frequency
T-LK-8POLISH CULTURE Polish festivals, traditions
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3praca z tekstem
M-4słuchanie ze zrozumieniem
M-5dialogi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: continuous assessment
S-2Ocena formująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0