Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologie jądrowe
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w technologii chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w technologii chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej, bezpieczeństwa pracy, technologii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów: z problemami ochrony środowiska oraz rolą chemii i technologii chemicznej w tym zakresie, metodami zapobiegania zanieczyszczeniom w technologii chemicznej, a także globalnymi zagrożeniami środowiska powietrza, wód i gleby, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka oraz skutkami zanieczyszczeń dla rozwoju cywilizacyjnego człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Koncepcja zrównoważonego rozwoju na przykładzie Elektrownii Dolna Odra w Nowym Czarnowie | 5 |
T-L-2 | Biologiczne oczyszczanie ścieków na przykładzie Oczyszczalni Ścieków "Pomorzany" w Szczecinie. | 5 |
T-L-3 | Oczyszczanie wody metodą adsorpcji. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje, pojęcia podstawowe (środowisko i jego funkcje, ochrona środowiska, zasady ochrony środowiska, ekologia, system, ekosystem) oraz rys historyczny i dokumenty regulujące prawo ochrony środowiska. | 1 |
T-W-2 | Zrównoważony rozwój - definicje podstawowe, rola chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, w tym w krajowych i unijnych programach ramowych. | 2 |
T-W-3 | Ochrona środowiska w technologii chemicznej: podstawowe informacje, rozwój koncepcji technologicznej ochrony środowiska, metody zapobiegania emisjom. | 2 |
T-W-4 | Zielona chemia, zielona technologia, zielona inżynieria - definicje, zasady, sposoby realizacji i dostosowywania procesów technologicznych | 2 |
T-W-5 | Idea „Czystszej produkcji” - definicje, zasady, zapobieganie i gospodarka odpadami, symbioza przemysłowa | 2 |
T-W-6 | Zanieczyszczenie środowiska - definicje, czynniki, źródła, charakterystyka zagrożeń. | 1 |
T-W-7 | Zanieczyszczenia powietrza, ochrona atmosfery - żródła i rodzanie, monitoring stanu powietrza, skutki zanieczyszczeń powietrza (efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, smog, dziura ozonowa), metody oczyszczania powietrza i gazow odlotowych. | 3 |
T-W-8 | Woda – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Deficyt wód. Metody oczyszczana ścieków | 1 |
T-W-9 | Gleba - zanieczyszczenia chemiczne gleb, sposoby ochrony i rekultywacji gleb. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 9 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
A-W-5 | Czytanie literatury wskazanej przez prowadzącego | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny, informacyjny i prowadzony z dyskusją problemów i kontrowersji dotyczących omawianych zagadnień. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, wskazań na rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, (skutki klimatyczne efektu cieplarnianego, smogu, obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód). | TCH_2A_W04, TCH_2A_W10, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13, TCH_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a także umiejętności wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków. | TCH_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_C02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TCH_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska, koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, wskazań na rodzaje, źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, (skutki klimatyczne efektu cieplarnianego, smogu, obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód). | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę wiedzy na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków. | |
4,0 | Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń. | |
4,5 | Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz dyskusję problemów środowiskowych. | |
5,0 | Posiada rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych aktów prawnych dotyczące ochrony środowiska, koncepcji zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w procesach technologicznych, rodzajów, źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, metod oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, a także umiejętności wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków. | 2,0 | Nie potrafi formułować czynników wpływających na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze. |
3,0 | W stopniu postawowym potrafi formułować czynniki wpływające na oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko przyrodnicze, a także wskazać rozwiązania, które zmniejszają lub eliminują negatywne skutki oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Posiada umiejętności zastosowania podstawowych aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska, potrafi wybrać i ocenić wlaściwe koncepcje zapobiegania powstawaniu zanieczyszczeń w danych procesach technologicznych, w tym ocenić źródła i skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, posiada umiejętność wyboru metody oczyszczania powietrza, gazów odlotowych i ścieków, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej ograniczającej emisję zanieczyszczeń oraz spójną analizę kontrowersyjnych problemów środowiskowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_C02_K01 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje do oceny zagrożeń środowiska wynikających z realizacji procesów technologicznych, rozumie potrzebę stosowania właściwych aktów prawnych, ma świadomość konieczności ochrony środowiska w szerokim wymiarze i dla przyszłych pokoleń, rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się, szczególnie w przypadku dziedzin dynamicznie zmieniających się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007, pierwsze
- Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze
- B. Burczyk, Zielona Chemia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
Literatura dodatkowa
- Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
- Wiąckowski S.K., Wiąckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP Kielce, Kielce, 1999, pierwsze
- Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
- Praca zbiorowa pod redakcją E.Szczepaniec-Cięciak i P.Kościelniaka, Chemia Srodowiska ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, Pierwsze