Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Sylabus przedmiotu Techniki jądrowe w diagnostyce i medycynie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki jądrowe w diagnostyce i medycynie | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii jądrowej, biologii komórkii, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań pierwiastków promieniotwórczych w diagnostyce medycznej |
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu terminologii radiomedycyny |
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu zastosowań promieniotwórczości w różnych działach nauki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Postępy w medycynie nuklearnej w Polsce i na świecie | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizyczne podstawy medycyny nuklearnej | 1 |
T-W-2 | Radioizotopy stosowane w medycynie nuklearnej | 2 |
T-W-3 | Podstawy fizyczne radioterapii nowotworów | 2 |
T-W-4 | Tomografia w diagnostyce medycznej | 2 |
T-W-5 | Aparatura używana w medycynie nuklearnej | 2 |
T-W-6 | Radiofarmaceutyki i ich otrzymywanie | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie pierwiastków promieniotwórczych w innych działach nauki (archeologii, geologii, biologii itp.) | 2 |
T-W-8 | Tomografia w diagnostyce medycznej | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje w wykładowcą | 5 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą wykładów | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
31 | ||
seminaria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu otwartego, podsumuwujące wiedzę i umiejętności zdobyte przez studenta . Do uzyskania oceny pozytywnej oceny końcowej wymagane jest zdobycie 60%+1 punktu z wymaganej liczby punktów. |
S-2 | Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07a_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki medycznej opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych | TCH_2A_W01 | — | — | — | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-8 | — | — |
TCH_2A_D13-07a_W02 Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowania modeli oraz ich zastosowań w archeologii, geologii, biologii oraz dziedzinach pokrewnych | TCH_2A_W02 | — | — | C-1 | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07a_U01 Student potrafii pozyskiwać informacje z literatury przemiotu (polskiej i zagranicznej), baz danych ( w tym baz medycznych) | TCH_2A_U01 | — | — | C-1, C-1, C-1 | — | — | — |
TCH_2A_D13-07a_U02 Student potrafii zinterpretować i przeanalizować wyniki opisane w dostępnej literaturze fachowej oraz sformułować swoją opinię na temat uzyskanych postępów terapeutycznych | TCH_2A_U02 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-07a_K01 Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu | TCH_2A_K01 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-07a_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu diagnostyki medycznej opartej na zastosowaniu pierwiastków/izotopów promieniotórczych | 2,0 | |
3,0 | Student wie jaki zakres stosowalności w diagnostyce mają techniki jądrowe, Student posiada wiedzę na temat występowania i rozpoznawania nowotworów złośliwych. Student wie jakie są podstawowe metody leczenia nowotworów złośliwych, zna podstawowe założenia i techniki radioterapii, zaliczył test w 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_2A_D13-07a_W02 Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowania modeli oraz ich zastosowań w archeologii, geologii, biologii oraz dziedzinach pokrewnych | 2,0 | |
3,0 | zna fizyczne podstawy wybranych technik terapeutycznych opartych na zastosowaniu pierwiastków promieniotwórczych, umie wymienić metody oraz narzędzia stosowane w radioterapii,radiobiologii oraz dziedzinach pokrewnych, zaliczył test w 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-07a_K01 Student rozumie wpływ promieniowania jonizującego na pacjentów oraz personel medyczny i ma świadomość wpływu podejmowanych czynności na życie i zdrowie pacjentów oraz personelu | 2,0 | |
3,0 | Student sporadycznie wykazuje się zdolnościami stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Birkenfeld B., Listewnik M., Medycyna nuklearna, PUM, Szczecin, 2011, 1
- Sobkowski J., Chemia Jądrowa, Adamantan, Warszawa, 2007, 2
- Attix F.H., Introduction to Radiological Physics and Radiation Dosimetry, Wiley-VCH, 1986
- Hrynkiewicz A.Z., Rokita E., Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii., PWN, Warszawa, 2000
- Czerwiński A., Energia jądrowa i promieniotwórczość, Pazdro, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Pruszyński B.,Cieszanowski A., Radiologia-diagnostyka obrazowa, Rtg, TK, USG, MR i medycyna nuklearna, Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, 2014, 3
- Ziessman H.A., O'Malley J.P., Thrall J.H., Nuclear Medicine: The Requisites (Requisites in Radiology) (Mixed media product), Saunders, Philadelphia, 2013, 1
- Dickin A.P., Radiogenic Isotope Geology, Cambridge, UK, 2005, 2