Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Sylabus przedmiotu Wybrane technologie przemysłu organicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane technologie przemysłu organicznego | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna ogólna. |
W-2 | Mechanizmy reakcji. |
W-3 | Podstawy technologii chemicznej. |
W-4 | Podstawy inżynierii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z kierunkami rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej, na tle najnowszych trendów - zielona chemia , zrównoważony rozwój, czyste technologie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi procesami realizowanymi jako wielkotonażowe, małotonażowe oraz z procesami związanymi z produkcją związków o specjanym przeznaczeniu (z aparaturą stosowaną w tych procesach, z zagadnieniami związanymi z zagospodarowaniem produktów ubocznych) przy jednoczesnym podkreśleniu roli katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w tych procesach. |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętnosci do: analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych wspólcześnie w przemysle organicznym oraz proponowania nowych rozwiązań dla tych procesów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział współczesnej przemysłowej chemii organicznej (wielkotonażowa, małotonażowa i produkcja związków specjalnych). Charakterystyka tych rodzajów produkcji oraz ich porównanie. | 1 |
T-W-2 | Przykładowe procesy produkcji wielkotonażowej. | 3 |
T-W-3 | Rozwój produkcji małotonażowej, zakres oraz wady i zalety tej produkcji. Instalacje typu: wiele produktów na jednej instalacji i wiele zadań na jednej instalacji. Aparatura wykorzystywana w małotonażowych instalacjach (typy reaktorów i ich budowa w zależności od faz w których biegnie reakcja). | 3 |
T-W-4 | Nowe kierunki w przemysłowej chemii organicznej. Zrównoważony rozwój. Zielona chemia (green chemistry). Czyste technologie. Rola katalizy w zielonej chemii. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory homogeniczne. Zeolity i ich wykorzystanie w katalizie heterogenicznej. Nowoczesne procesy wykorzystujące katalizatory heterogeniczne. | 5 |
T-W-5 | Nowoczesne metody syntezy wybranych leków, witamin, związków zapachowych, związków powierzchniowo czynnych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym przedmiot | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie (pisemne kolokwium) | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-12_W12 Ma wiedzę o kierunkach rozwoju współczenej przemysłowej chemii organicznej, o najistotniejszych nowościach związanych ze stosowaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w instalacjach przemysłowych | TCH_2A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-12_U10 Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania dla wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej | TCH_2A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D02-12_U11 Student potrafi dokonac oceny i analizy funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych współcześnie w przemyśle organicznym. | TCH_2A_U11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-12_K01 Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ważności ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i związanej z tym odpowiedzalności za środowisko naturalne. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D02-12_K02 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspekatch działaności związanych z technologią chemiczna | TCH_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D02-12_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | TCH_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-12_W12 Ma wiedzę o kierunkach rozwoju współczenej przemysłowej chemii organicznej, o najistotniejszych nowościach związanych ze stosowaniem katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz o najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych stosowanych w instalacjach przemysłowych | 2,0 | Student nie umie wskazać kierunków rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zastosowań katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych w procesach przemysłowych chemii organicznej oraz najnowszych rozwiązań technologicznych stosowanych w tych procesach. |
3,0 | Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach. | |
3,5 | Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i opisać zaledwie kilka podstawowych procesów technologicznych wykorzystujących katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniąjąc w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu. | |
4,0 | Student potrafii wskazać podstawowe kierunki rozwoju współczesnej, przemysłowej chemii organicznej i zna wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne wykorzystujące katalizatory homogeniczne i heterogeniczne, uwzględniając w tym nie tylko opis poszczególnych etapów tych procesów i opis aparatury stosowanej w tych procesach, ale również potrafi podać mechanizm tego procesu. | |
4,5 | Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczące katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych do najnowszych trendów w technologii organicznej | |
5,0 | Student potrafi porównać ze sobą wszystkie omawiane na wykładzie procesy technologiczne i odnieść zastosowane w nich rozwiązania dotyczace katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych oraz zastosowanej aparatury do najnowszych trendów w technologii organicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-12_U10 Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania dla wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować nowych rozwiązań dla współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. |
3,0 | Student zna najnowsze trendy w technologii organicznej, ale tylko w sposób ogólny umie odnieść je do wspólcześnie realizowanych procesów chemii organicznej i podać możliwe, nowe rozwiązania. | |
3,5 | Student umie efektywnie ocenić współcześnie realizowane procesy przemysłowej chemii organicznej i podać kierunki możliwych ich modyfikacji. | |
4,0 | Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować nowe rozwiązania biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować kilka rodzajów rozwiązań dla danego procesu biorąc pod uwagę nie tylko użycie najnowszych katalizatorów homogenicznych i heterogenicznych ale również najnowszej aparatury i porównać zaproponowane rozwiązania między sobą. | |
TCH_2A_D02-12_U11 Student potrafi dokonac oceny i analizy funkcjonowania rozwiązań technologicznych realizowanych współcześnie w przemyśle organicznym. | 2,0 | Nie potrafi dokonać oceny i analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. |
3,0 | Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. | |
3,5 | Potrafi tylko w sposób ogólny dokonać analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. | |
4,0 | Dokonuje efektywnej analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. | |
4,5 | Umie zaproponowac nowe metody analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej, biorąc pod uwagę stosowane surowce, katalizatory i nowoczesną aparaturę. | |
5,0 | Umie porównać ze sobą uzyskane różnymi metodami wynik analizy i oceny współcześnie realizowanych procesów chemii organicznej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-12_K01 Student myśli w sposób kreatywny i ma świadomość ważności ciagłego unowocześniania procesów technologicznych i związanej z tym odpowiedzalności za środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłego unowocześniania procesów technologicznych. |
3,0 | Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych. | |
3,5 | Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania. | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. | |
4,5 | Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób ogólny porównać ze sobą. | |
5,0 | Student ma świadomość ciągłego unowocześniania procesów technologicznych i w sposób kreatywny szuka metod realizacji tego zadania, biorąc również pod uwagę odpowiedzialność za środowisko naturalne. Wybrane metody umie w sposób szczegółowy porównać ze sobą. | |
TCH_2A_D02-12_K02 Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspekatch działaności związanych z technologią chemiczna | 2,0 | Student nie rozumie konieczności przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach zwiaząnych z technologią chemiczną. |
3,0 | Student tylko teoretycznie rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i w sposób ogólny podaje metody realizacji tego zagadnienia. | |
4,0 | Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami. | |
4,5 | Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną i realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały. | |
5,0 | Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach związanych z technologią chemiczną, realizuje to różnymi metodami, przekazując informacje w sposób zrozumiały i z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. | |
TCH_2A_D02-12_K04 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | 2,0 | Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów służących realizacji określonego zadania. |
3,0 | Potrafi w sposób ogólny określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | |
3,5 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania. | |
4,0 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie. | |
4,5 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc przy tym w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Potrafi w sposób efektywny określić priorytety służące realizacji określonego zadania i potrafi pracować w grupie, aby rozwiązać dane zadanie, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Moulijn J.A., Makkee M., A. van Diepen, Chemical Process Technolgy, John Wiley & Sons Ltd, Chichester, 2001
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych, WNT, Warszawa, 2000, tom 1 i 2
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna. Surowce i półprodukty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
- Mills P.L., Chaudhari R.V., Multiphase catalytic reactor engineering and design for pharmaceuticals and fine chemicals, Catal. Today 37, 367-404, 1997
- Burczyk B., Zielona chemia. Zarys., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Marciniec B, Misja chemii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 2004
- T. Paryjczak, A. Lewicki, Zielona chemia. Wybrane zagadnienia., Przem. Chem. 82/8-9, 525-531, 2003
- Sheldon R.A., Selective catalytic synthesis of fine chemicals: opportunities and trends, J. Mol. Catal. A: Chemical 107, 75-83., 1996
- Blaser H.-U., Studer M., The role of catalysis for the clean production of fine chemicals, Appl. Catal. A: General 189, 191-204., 1999
- M. Ziółek, I. Nowak, Kataliza heterogeniczna. Wybrane zagadnienia., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań, 1999
Literatura dodatkowa
- Ertl G., Knozinger H., Wietkamp J., Handbook of Heterogeneous Catalysis, Wiley Company, Weinheim, 1997, tom 1-5
- Wittcoff H.A., Reuben B.G., Industrial Organic Chemicals, Wiley & Sons Inc., Chichester, 1996
- Weitkamp J., Puppe L., Catalysis and zeolites. Fundamentals and Applications, Springer, 1999
- Xu R., Pang W., Yu J., Hou Q., Chen J., Chemistry of zeolites and related porous materials, John Wiley & Sons Ltd., Singapore, 2007