Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Sylabus przedmiotu Laboratorium prac przejściowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratorium prac przejściowych | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstwowe wiadomości z chemii nieorganicznej i organicznej |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej ogólnej i organicznej |
W-3 | Obsługa komputera i podstawowych programów do edycji i prezentacji wyników badań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z przepisami BHP stosowanymi podczas prac w laboratorium badawczym technologii organicznej |
C-2 | Zapoznanie studenta z aparatura badawczą oraz ze sposobem prowadzenia doswiadczeń |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami analitycznymi koniecznymi dla oceny poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz przygotowanie do obsługi przyrzadów analitycznych |
C-4 | Zapoznanie studenta z klasycznymi metodami wydzielania produktu z mieszaniny reakcyjnej oraz metodami oznaczania stałych fizykochemicznych wydzielonego i oczyszczonego produktu |
C-5 | Zapoznanie studenta z mozliwosciami stosowania programów komputerowych do sporzadzania bilansów procesów, wyznaczanie wielkosci technologicznych oraz prezentacji graficznej wyników |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium technologii chemicznej organicznej, ze szczególnym uwględnieniem specyfiki doświadczalnych prac badawczych. | 9 |
T-L-2 | Zapoznanie się z aparaturą badawczą oraz sposobem prowadzenia doświadczeń. | 9 |
T-L-3 | Wykorzystanie odczynnika Fentona w usuwaniu zanieczyszczeń organicznych z wody. | 9 |
T-L-4 | Acetoksylowanie propylenu w fazie ciekłej. | 9 |
T-L-5 | Zastosowanie FT-IR w analizie komponentów kosmetyków i środków pomocniczych. | 9 |
T-L-6 | Destylacja i rektyfikacja mieszaniny 2-propanol/2-butanol. Wyznaczanie krzywej wrzenia. | 9 |
T-L-7 | Oznaczanie substancji organicznych w glebie metodą ekstrakcji ciągłej. | 9 |
T-L-8 | Oznaczanie wody metodą azeotropową. | 9 |
T-L-9 | Synteza mezoporowatego zeolitu Ti-MCM-41. | 9 |
T-L-10 | Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze Ti-MCM-41. | 9 |
T-L-11 | Destylacja olejku goździkowego oraz identyfikacja eugenolu metodą TLC. | 9 |
T-L-12 | Technika GC/MS w analizie lotnych składników kosmetyków i środków pomocniczych. | 9 |
T-L-13 | Otrzymywanie ekstraktów z surowców roslinnych. | 9 |
T-L-14 | Oznaczanie związków wielowodorotlenowych metodą chromatografii gazowej. | 9 |
T-L-15 | Sporządzanie bilansów procesów i operacji jednostkowych, wyznaczanie wielkości technologicznych, prezentacja graficzna wyników. | 9 |
135 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 135 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Praktyczna, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wstępna ocena osiągnięć studenta w celu identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć oraz aktywności i zaangażowania studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-06_W02 Ma uporządkowaną wiedzę o surowcach i produktach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z studiowaną specjalnoścą. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów na wskaźniki procesów, w szczególności procesów katalizy homogenicznej i heterogenicznej | TCH_2A_W07, TCH_2A_W09, TCH_2A_W10, TCH_2A_W11 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-14, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-1, T-L-13 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-06_U01 Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej operacje i procesy jednostkowe dla realizacji znanych lub nowych technologii w zakresie studiowanej specjalności | TCH_2A_U17 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-14, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-13 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-06_W02 Ma uporządkowaną wiedzę o surowcach i produktach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z studiowaną specjalnoścą. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie badań wpływu parametrów na wskaźniki procesów, w szczególności procesów katalizy homogenicznej i heterogenicznej | 2,0 | |
3,0 | Student rozróżnia, nazywa i częsciowo charakteryzuje surowce, zjawiska, reakcje i operacje jednostkowe dotyczace badanego procesu lub otrzymywanego produktu. Ma dostateczną wiedzę obejmująca obsługę przyrządów pomiarowych i stosowanych na nich technikach analitycznych. Rozróżnia, nazywa i częsciowo objaśnia zasady metod analitycznych stosowanych do kontroli procesu lub oceny produktu. Zna podstawowe metody obliczeniowe sporządzania bilansów masowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-06_U01 Potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej operacje i procesy jednostkowe dla realizacji znanych lub nowych technologii w zakresie studiowanej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wykonac proste eksperymenty. Potrafi wykorzystac dostepne urzadzenia analityczne. Przy pomocy opiekuna potrafi okreslic rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyc skład mieszaniny reakcyjnej. Potrafi poprawnie sporzadzic bilans materiałowy prowadzonego procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
- A. I. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006
- R. Berezowska-Ornat, H. Dominiak, B. Siepracka, Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej, Surowce i procesy cz. 1, ZPPRz, Rzeszów, 2001
- R. Berezowska-Ornat, H. Dominiak, B. Siepracka, Ćwiczenia laboratoryjne z technologii chemicznej, Surowce i procesy cz. 2, ZPPRz, Rzeszów, 2003
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 2000