Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projekt technologiczny
Specjalność Technologia wody i inżynierii środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna i fizyczna
W-2podstawy inżynierii chemicznej lub maszynoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2konsultacje5
A-P-3Prace domowe- obliczenia, przygotowanie dokumentacji25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2pokazy i demonstracje
M-3Prezentacja przykładowych rozwiązań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium z wiedzy teoretycznej i praktycznej (rysowanie schematów oraz bilansowanie strumieni)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-06_W01
Student umie przygotować dokumentację techniczną niezbędną do reazlizacji technicznej opracowanej technologii nieorganicznej
TCH_2A_W05C-1T-P-1M-1, M-3S-1, S-2
TCH_2A_D08-06_W02
Zwiększenie wiedzy ogólnej w zakresie technologii nieorganicznej
TCH_2A_W06C-1T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-06_U01
Student potrafi wykorzystac metody analiztyczne i doświadczalne z zakresu technologii nieorganicznej
TCH_2A_U08C-1T-P-1M-1S-2
TCH_2A_D08-06_U02
Potrafi połaczyc wiedzę z kilku zakresów w celu stworzenia dokumentacji technicznej projektu opracowywanej technologii nieorganicznej
TCH_2A_U09C-1T-P-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-06_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
TCH_2A_K01C-1T-P-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-06_W01
Student umie przygotować dokumentację techniczną niezbędną do reazlizacji technicznej opracowanej technologii nieorganicznej
2,0nie zna zasad tworzenia dokumentacji technicznej
3,0z dużą pomocą (liczne konsultacje) potrafi zrobić projekt technologiczny
3,5Wykonuje projekt samodzielnie, ale popełnił wiele błędów
4,0Przygotował projekt terminowo, ale sa pewne mniej istotne błędy
4,5Dokumentacja projektu jest przygotowana prawidłowo, jest kompletna
5,0Projekt jest nie tylko kompletny, ale student także wykazał się dobrą znajomością tematu i przedstawił ciekawe rozwiązanie
TCH_2A_D08-06_W02
Zwiększenie wiedzy ogólnej w zakresie technologii nieorganicznej
2,0brakuje wiedzy ogólnej
3,0wiadomości studenta sa niepełne, trudno mu je powiązać z danym tematem
3,5student rozumie temat projektu, ma podstawową wiedzę ogólną
4,0ma dobrą znajomość wiedzy ogólnej
4,5oprócz znajomości podstawowych zagadnień ogólnych, rozumie i potrafi wykorzystać praktycznie posiadaną wiedzę
5,0ma dobrą wiedzę ogólną, potrafi wskazać wzajemne relacje pomiędzy różnymi przedmiotami i wykorzystuje wiedzę do stworzenia nowych wartości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-06_U01
Student potrafi wykorzystac metody analiztyczne i doświadczalne z zakresu technologii nieorganicznej
2,0nie zna metod doswiadczalnych i analitycznych stosowanych przy rozwiązywaniu zagadnień technologicznych
3,0W niewielkim stopniu wykorzystuje metody doświadczalne i analityczne
3,5Potrafi do danego prooblemu dobrać odpowiednie metody analityczne i doswiadczalne. Stosuje je prwidłowo.
4,0Rozumie i dobrze stosuje technologiczne metody analityczne
4,5Potrafi zastosować kilka metod i porównać uzyskane wyniki
5,0Rozumie i dobrze stosuje dostępne narzędzia do rozwiązywania problemów technologicznych
TCH_2A_D08-06_U02
Potrafi połaczyc wiedzę z kilku zakresów w celu stworzenia dokumentacji technicznej projektu opracowywanej technologii nieorganicznej
2,0nie potrafi nawiązać relacji pomiędzy różnymi przedmiotami
3,0potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym, ale wymaga pomocy przy rozwiązywaniu problemu
3,5potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym i umie skorzystać z dostępnych źródeł literaturowych w celu pozyskania niezbędnych informacji.
4,0definiuje właściwie zagadnienia, ma podstawową wiedzę z danych przedmiotów
4,5ma wiedzę z kilku przedmiotów, potrafi bez problemów pozyskiwac dane literaturowe i stosowac je do przygotowania projektu
5,0Ma dobrą wiedzę z róznych przedmiotów i praktycznie wdraża ja do przygotowania projektu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-06_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
2,0
3,0Z kilku rozwiązań potrafi wybrać stosowane do swojego projektu i umotywować ten wybór.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  2. Pr. zbior. pod red. Synoradzkiego L.,Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Dylewski R., Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Pikoń J., Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
  2. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  3. Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
  4. Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2konsultacje5
A-P-3Prace domowe- obliczenia, przygotowanie dokumentacji25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-06_W01Student umie przygotować dokumentację techniczną niezbędną do reazlizacji technicznej opracowanej technologii nieorganicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-3Prezentacja przykładowych rozwiązań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium z wiedzy teoretycznej i praktycznej (rysowanie schematów oraz bilansowanie strumieni)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad tworzenia dokumentacji technicznej
3,0z dużą pomocą (liczne konsultacje) potrafi zrobić projekt technologiczny
3,5Wykonuje projekt samodzielnie, ale popełnił wiele błędów
4,0Przygotował projekt terminowo, ale sa pewne mniej istotne błędy
4,5Dokumentacja projektu jest przygotowana prawidłowo, jest kompletna
5,0Projekt jest nie tylko kompletny, ale student także wykazał się dobrą znajomością tematu i przedstawił ciekawe rozwiązanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-06_W02Zwiększenie wiedzy ogólnej w zakresie technologii nieorganicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja przykładowych rozwiązań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium z wiedzy teoretycznej i praktycznej (rysowanie schematów oraz bilansowanie strumieni)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brakuje wiedzy ogólnej
3,0wiadomości studenta sa niepełne, trudno mu je powiązać z danym tematem
3,5student rozumie temat projektu, ma podstawową wiedzę ogólną
4,0ma dobrą znajomość wiedzy ogólnej
4,5oprócz znajomości podstawowych zagadnień ogólnych, rozumie i potrafi wykorzystać praktycznie posiadaną wiedzę
5,0ma dobrą wiedzę ogólną, potrafi wskazać wzajemne relacje pomiędzy różnymi przedmiotami i wykorzystuje wiedzę do stworzenia nowych wartości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-06_U01Student potrafi wykorzystac metody analiztyczne i doświadczalne z zakresu technologii nieorganicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium z wiedzy teoretycznej i praktycznej (rysowanie schematów oraz bilansowanie strumieni)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod doswiadczalnych i analitycznych stosowanych przy rozwiązywaniu zagadnień technologicznych
3,0W niewielkim stopniu wykorzystuje metody doświadczalne i analityczne
3,5Potrafi do danego prooblemu dobrać odpowiednie metody analityczne i doswiadczalne. Stosuje je prwidłowo.
4,0Rozumie i dobrze stosuje technologiczne metody analityczne
4,5Potrafi zastosować kilka metod i porównać uzyskane wyniki
5,0Rozumie i dobrze stosuje dostępne narzędzia do rozwiązywania problemów technologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-06_U02Potrafi połaczyc wiedzę z kilku zakresów w celu stworzenia dokumentacji technicznej projektu opracowywanej technologii nieorganicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.
Metody nauczaniaM-2pokazy i demonstracje
M-1wykład
M-3Prezentacja przykładowych rozwiązań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi nawiązać relacji pomiędzy różnymi przedmiotami
3,0potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym, ale wymaga pomocy przy rozwiązywaniu problemu
3,5potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym i umie skorzystać z dostępnych źródeł literaturowych w celu pozyskania niezbędnych informacji.
4,0definiuje właściwie zagadnienia, ma podstawową wiedzę z danych przedmiotów
4,5ma wiedzę z kilku przedmiotów, potrafi bez problemów pozyskiwac dane literaturowe i stosowac je do przygotowania projektu
5,0Ma dobrą wiedzę z róznych przedmiotów i praktycznie wdraża ja do przygotowania projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D08-06_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych
Treści programoweT-P-1Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z technologią wody i inżynierią środowiska, np. otrzymywanie wody do picia z ujęcia powierzchniowego, oczyszczanie wody metodą koagulacji i filtracji, odsalanie wody. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja przykładowych rozwiązań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z kilku rozwiązań potrafi wybrać stosowane do swojego projektu i umotywować ten wybór.
3,5
4,0
4,5
5,0