Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Sylabus przedmiotu Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obieg wody oczyszczanie ścieków i powietrza II | ||
Specjalność | Technologie jądrowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii i technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne zapoznanie studenta z przebiegiem procesów membranowych. Poznanie zasad eksplotacji instalacji przemysłowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania przebiegu procesów membranowych. Procesy ciśnieniowe: ultrafiltracja, nanofiltracja, odwrócona osmoza. Produkcja ultraczystej wody z wykorzystaniem membranowej pilotowej instalacji w skali przemysłowej. Zastosowania destylacji membranowej do oczyszczania wody i ścieków. Wykazanie możliwości oczyszczania skażeń radioaktywnych z wody. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Opanowanie zagadnień teoretycznych związanych z tematem ćwiczenia - literatura | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-12_W01 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | TCH_2A_W13 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-12_U01 Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych | TCH_2A_U13 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-12_K01 Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | TCH_2A_K04 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-12_W01 ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych w oczyszczaniu wody, śieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody oczyszczania wody, scieków i powietrza. oraz zna podstawowe rodzaje zanieczyszczeń generowanych w elektrowniach jądrowych. Potrafi dobrać do ich usuwania odpowiedni proces separacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-12_U01 Potrafi opracować metody rozdzielania produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych, zwłaszcza radioaktywnych, z mieszanin ciekłych i gazowych powstających w elektrowniach jądrowych | 2,0 | |
3,0 | Potrawfi wybrać odpowiednią metodę separacji w zależności od rodzaju zanieczyszczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-12_K01 Prawidłowo identyfikuje, odpowiednio okresla priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacja oczyszczania wody, ścieków i powietrza w elektrowniach jądrowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna zanieczyszczenia powstające w elektrowni jądrowej, ich wpływ na środowisko i w zależności od zagrożenia wie jakie sposoby zapobiegawcze należy zastosować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A.L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 1998
- R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
- M. Bodzek, J. Bohdziewicz, K. Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
- Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jadrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczenstwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Mieczyslaw Lech, Kierunki rozwoju elektrowni jadrowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 1987
- Andrzej Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczenstwo energetyki jadrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Grzegorz Jezierski, Energia jadrowa wczoraj i dzis, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Wieslaw Ciechanowicz, Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badan Systemowych PAN, Warszawa, 1995
- Jerzy Sobkowski, Malgorzata Jalinska-Kazimierczuk, Chemia jadrowa, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa, 2006
- Dawson, J. K.Siemaszko, Aleksander. Tl.Long, Goeffrey., Chemia w energetyce jadrowej, PWN, Warszawa, 1962
- R. Koch, A. Kozioł, Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994