Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Właściwości i badanie biopolimerów i biomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości i badanie biopolimerów i biomateriałów
Specjalność Biopolimery i biomateriały
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z zakresu podstaw technologii materiałów polimerowych, chemii polimerów, chemii fizycznej polimerów, biopolimerów i biomateriałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami badań materiałów polimerowych
C-2Wykształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą z zakresu chemii polimerów i biopolimerów oraz metod badania materiałów polimerowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie struktury i morfologii biopolimerów z wykorzystaniem elektronowej mikroskopii transmisyjnej2
T-L-2Obserwacja i oznaczanie temperatur przejść fazowych w polimerach ciekłokrystalicznych4
T-L-3Interpretacja widm NMR polimerów i biopolimerów4
T-L-4Refraktometria w badaniach właściwości optycznych matriałów polimerowych4
T-L-5Identyfikacja biopolimerów na podstawie widm absorbcyjnych w podczerwieni4
T-L-6Biodegradacja materiałów polimerowych8
T-L-7Analiza i obserwacje materiałów polimerowych po degradacji4
30
wykłady
T-W-1Definicje biopolimerów i biomateriałów1
T-W-2Podział metod badania polimerów w zależności od rodzaju ich właściwości (makroskopowe, mikroskopowe, struktura molekularna)2
T-W-3Spektroskopia optyczna w zakresie podczerwieni i spektroskopia Ramana - podstawy teoretyczne, techniki pomiarowe, zastosowanie3
T-W-4Spektroskopia optyczna UV-VIS - technika pomiaru, przykłady zastosowań1
T-W-5Magnetyczny rezonans jądrowy - zjawisko magnetycznego rezonansu jądrowego, spektrometr NMR, przykłady3
T-W-6Dynamiczne rozpraszanie światła- podstawy techniki, zastosowanie w badaniach biopolimerów i biomateriałów; potencjał Zeta2
T-W-7Badania rentgenograficzne - rozpraszanie promieniowania rengenowskiego, metody badań, rozparaszanie małokątowe2
T-W-8Mikroskopia - mikroskop optyczny, mikroskopy elektronowe TEM i SEM, zastosowanie3
T-W-9Metody chromatograficzne w badaniach biopolimerów2
T-W-10Właściwości ciekłokrystaliczne biopolimerów2
T-W-11Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia3
T-W-12Mechanizmy biodegradacji2
T-W-13Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dot. przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu7
A-W-6Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wyjaśnianie i interpretacja wyników badań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący wiedzę z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-09_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę z zakresu właściwości i metod badań materiałów polimerowych, powinien definiować i objaśniać oraz wskazać odpowiednie metody do badań właściwości biopolimerów i biomateriaów.
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-11, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-09_U01
Student powinien umieć obsługiwać podstawowy sprzęt i aparaturę badawczą do badań polimerów, wykonywać, analizować i interpretować wyniki badań, w szczególności dotyczące biopolimerów i biomateriałów, a także dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego polimeru.
TCH_2A_U02C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D11-09_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie ćwiczeń laboratoryjnych, posługuje się poprawną terminologią z zakresu przedmiotu, potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku pracy, zna zasady bezpieczeństwa pracy.
TCH_2A_K03C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-09_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę z zakresu właściwości i metod badań materiałów polimerowych, powinien definiować i objaśniać oraz wskazać odpowiednie metody do badań właściwości biopolimerów i biomateriaów.
2,0Student nie umie definiować i wyjaśnić poznanych metod badań materiałów polimerowych. Nie zna ich zastosowania.
3,0Student potrafi poprawnie objaśnić tylko niektóre metody badań i określić ich zastosowanie.
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat większości metod badań poznanych w trakcie kursu.
4,0Student ma wiedzę z zakresu wszystkich metod badań z zakresu kursu przedmiotu i potrafi je zastosować.
4,5Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować i poprawnie analizuje wyniki badań.
5,0Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować, poprawnie analizuje wyniki badań i interpretuje wyniki w powiazaniu z budową polimerów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-09_U01
Student powinien umieć obsługiwać podstawowy sprzęt i aparaturę badawczą do badań polimerów, wykonywać, analizować i interpretować wyniki badań, w szczególności dotyczące biopolimerów i biomateriałów, a także dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego polimeru.
2,0Student nie zna podstaw metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu i nie potrafi wykonać podstawowych badań materiałów polimerowych.
3,0Student zna podstawy części metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań.
3,5Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań.
4,0Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania oraz analizować ich wyniki.
4,5Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań.
5,0Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań. Potrafi dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego materiału polimerowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D11-09_K01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie ćwiczeń laboratoryjnych, posługuje się poprawną terminologią z zakresu przedmiotu, potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku pracy, zna zasady bezpieczeństwa pracy.
2,0Student nie wykazuje aktywności na wykładach oraz nie włącza się do pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.
3,0Student wykazuje słabą aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych.
3,5Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych.
4,0Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią.
4,5Student wykazuje aktywność i zainteresowanie na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią.
5,0Student aktywnie uczestniczy w wykładach i zajęciach laboratoryjnych, organizuje współpracę w grupie. Posługuje się poprawną terminologią.

Literatura podstawowa

  1. W. Przygocki, Metody fizyczne badań polimerów, PWN, Warszawa, 1990
  2. J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, WNT, Warszawa, 2008
  3. praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyka, St. Penczka, Chemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  4. praca zbiorowa pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. T. Broniewski, J. Kapko, W. Płaczek, J. Thomalla, Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
  2. J. F. Rabek, Experimental Methods in Polymer Chemistry, John Wiley & Sons, New York, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie struktury i morfologii biopolimerów z wykorzystaniem elektronowej mikroskopii transmisyjnej2
T-L-2Obserwacja i oznaczanie temperatur przejść fazowych w polimerach ciekłokrystalicznych4
T-L-3Interpretacja widm NMR polimerów i biopolimerów4
T-L-4Refraktometria w badaniach właściwości optycznych matriałów polimerowych4
T-L-5Identyfikacja biopolimerów na podstawie widm absorbcyjnych w podczerwieni4
T-L-6Biodegradacja materiałów polimerowych8
T-L-7Analiza i obserwacje materiałów polimerowych po degradacji4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje biopolimerów i biomateriałów1
T-W-2Podział metod badania polimerów w zależności od rodzaju ich właściwości (makroskopowe, mikroskopowe, struktura molekularna)2
T-W-3Spektroskopia optyczna w zakresie podczerwieni i spektroskopia Ramana - podstawy teoretyczne, techniki pomiarowe, zastosowanie3
T-W-4Spektroskopia optyczna UV-VIS - technika pomiaru, przykłady zastosowań1
T-W-5Magnetyczny rezonans jądrowy - zjawisko magnetycznego rezonansu jądrowego, spektrometr NMR, przykłady3
T-W-6Dynamiczne rozpraszanie światła- podstawy techniki, zastosowanie w badaniach biopolimerów i biomateriałów; potencjał Zeta2
T-W-7Badania rentgenograficzne - rozpraszanie promieniowania rengenowskiego, metody badań, rozparaszanie małokątowe2
T-W-8Mikroskopia - mikroskop optyczny, mikroskopy elektronowe TEM i SEM, zastosowanie3
T-W-9Metody chromatograficzne w badaniach biopolimerów2
T-W-10Właściwości ciekłokrystaliczne biopolimerów2
T-W-11Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia3
T-W-12Mechanizmy biodegradacji2
T-W-13Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dot. przedmiotu5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium5
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Przygotowanie się do egzaminu7
A-W-6Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-09_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę z zakresu właściwości i metod badań materiałów polimerowych, powinien definiować i objaśniać oraz wskazać odpowiednie metody do badań właściwości biopolimerów i biomateriaów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami badań materiałów polimerowych
Treści programoweT-W-10Właściwości ciekłokrystaliczne biopolimerów
T-W-1Definicje biopolimerów i biomateriałów
T-W-2Podział metod badania polimerów w zależności od rodzaju ich właściwości (makroskopowe, mikroskopowe, struktura molekularna)
T-W-12Mechanizmy biodegradacji
T-W-3Spektroskopia optyczna w zakresie podczerwieni i spektroskopia Ramana - podstawy teoretyczne, techniki pomiarowe, zastosowanie
T-W-4Spektroskopia optyczna UV-VIS - technika pomiaru, przykłady zastosowań
T-W-5Magnetyczny rezonans jądrowy - zjawisko magnetycznego rezonansu jądrowego, spektrometr NMR, przykłady
T-W-7Badania rentgenograficzne - rozpraszanie promieniowania rengenowskiego, metody badań, rozparaszanie małokątowe
T-W-8Mikroskopia - mikroskop optyczny, mikroskopy elektronowe TEM i SEM, zastosowanie
T-W-9Metody chromatograficzne w badaniach biopolimerów
T-W-13Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania
T-W-11Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia
T-W-6Dynamiczne rozpraszanie światła- podstawy techniki, zastosowanie w badaniach biopolimerów i biomateriałów; potencjał Zeta
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący wiedzę z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować i wyjaśnić poznanych metod badań materiałów polimerowych. Nie zna ich zastosowania.
3,0Student potrafi poprawnie objaśnić tylko niektóre metody badań i określić ich zastosowanie.
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat większości metod badań poznanych w trakcie kursu.
4,0Student ma wiedzę z zakresu wszystkich metod badań z zakresu kursu przedmiotu i potrafi je zastosować.
4,5Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować i poprawnie analizuje wyniki badań.
5,0Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować, poprawnie analizuje wyniki badań i interpretuje wyniki w powiazaniu z budową polimerów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-09_U01Student powinien umieć obsługiwać podstawowy sprzęt i aparaturę badawczą do badań polimerów, wykonywać, analizować i interpretować wyniki badań, w szczególności dotyczące biopolimerów i biomateriałów, a także dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego polimeru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą z zakresu chemii polimerów i biopolimerów oraz metod badania materiałów polimerowych
Treści programoweT-L-3Interpretacja widm NMR polimerów i biopolimerów
T-L-4Refraktometria w badaniach właściwości optycznych matriałów polimerowych
T-L-5Identyfikacja biopolimerów na podstawie widm absorbcyjnych w podczerwieni
T-L-6Biodegradacja materiałów polimerowych
T-L-7Analiza i obserwacje materiałów polimerowych po degradacji
T-L-1Badanie struktury i morfologii biopolimerów z wykorzystaniem elektronowej mikroskopii transmisyjnej
T-L-2Obserwacja i oznaczanie temperatur przejść fazowych w polimerach ciekłokrystalicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wyjaśnianie i interpretacja wyników badań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu i nie potrafi wykonać podstawowych badań materiałów polimerowych.
3,0Student zna podstawy części metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań.
3,5Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań.
4,0Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania oraz analizować ich wyniki.
4,5Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań.
5,0Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań. Potrafi dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego materiału polimerowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D11-09_K01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie ćwiczeń laboratoryjnych, posługuje się poprawną terminologią z zakresu przedmiotu, potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku pracy, zna zasady bezpieczeństwa pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi metodami badań materiałów polimerowych
C-2Wykształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą z zakresu chemii polimerów i biopolimerów oraz metod badania materiałów polimerowych
Treści programoweT-L-3Interpretacja widm NMR polimerów i biopolimerów
T-L-4Refraktometria w badaniach właściwości optycznych matriałów polimerowych
T-L-5Identyfikacja biopolimerów na podstawie widm absorbcyjnych w podczerwieni
T-L-6Biodegradacja materiałów polimerowych
T-L-7Analiza i obserwacje materiałów polimerowych po degradacji
T-L-1Badanie struktury i morfologii biopolimerów z wykorzystaniem elektronowej mikroskopii transmisyjnej
T-L-2Obserwacja i oznaczanie temperatur przejść fazowych w polimerach ciekłokrystalicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Wyjaśnianie i interpretacja wyników badań
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący wiedzę z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywności na wykładach oraz nie włącza się do pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych.
3,0Student wykazuje słabą aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych.
3,5Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych.
4,0Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią.
4,5Student wykazuje aktywność i zainteresowanie na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią.
5,0Student aktywnie uczestniczy w wykładach i zajęciach laboratoryjnych, organizuje współpracę w grupie. Posługuje się poprawną terminologią.