Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia podstawowej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Technologia elastomerów i włókien I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia elastomerów i włókien I
Specjalność Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość: chemii organicznej, chemii fizycznej, chemii polimerów,procesów inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.1
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.2
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho3
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.3
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.4
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien3
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.5
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_W01
W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13, TCH_2A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U06, TCH_2A_U08, TCH_2A_U14, TCH_2A_U18, TCH_2A_U19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_K01
aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02, TCH_2A_K03, TCH_2A_K04C-1T-W-1, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_W01
W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna - wystarczająca na ocenę dostateczną
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Umiejętność prezentowania powierzchownej wiedzy
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu
4,5umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy
5,0Bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_K01
aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0obecność na wykładach
3,5obecność na wszystkich wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5aktywny udział w wykładach i bierny udział w konsultacjach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach

Literatura podstawowa

  1. W.Przygocki, A. Włochowicz, Uporządkowanie makrocząsteczek w polimerach i włóknach, WNT, Warszawa, 2006, Isbn 83-204-3174-3
  2. G. Włodarski, 2. WŁÓKNA CHEMICZNE Poradnik inżyniera i technika., WNT, 1977
  3. S. Fakirov, Handbook of Condensation Thermoplastic Elastomers, Wiley-VCH, Weinheim, 2005, Isbn-10 3-527-30976-4
  4. R. Ukielski, „Elastomery multiblokowe, terpoli(estro-b-etero-b-amidy): synteza struktura, właściwości”, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej Nr 556, Szczecin, 2000, Nr 556

Literatura dodatkowa

  1. 1. Najnowsze artykuły dotyczące włókien chemicznych, Czasopismo "FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, Instytut Włókien Chemicznych Łódź, 2011, artykuły z lat 2005-2011
  2. Najnowsze artykuły dotyczące elastomerów, czasopismo: " ELASTOMERY", IIMPiB w Toruniu o. Elastom. i Tech. Gumy, Gliwice, 2011, roczniki 2002 - 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.1
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.2
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho3
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.3
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.4
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien3
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.5
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.9
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-02_W01W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W15posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna - wystarczająca na ocenę dostateczną
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-02_U01Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U19potrafi ocenić poprawność i jakość istniejących stanowisk badawczych również pod względem bezpieczeństwa pracy, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Umiejętność prezentowania powierzchownej wiedzy
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu
4,5umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy
5,0Bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-02_K01aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0obecność na wykładach
3,5obecność na wszystkich wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5aktywny udział w wykładach i bierny udział w konsultacjach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach