Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Właściwości i badanie biopolimerów i biomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości i badanie biopolimerów i biomateriałów | ||
Specjalność | Biopolimery i biomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z zakresu podstaw technologii materiałów polimerowych, chemii polimerów, chemii fizycznej polimerów, biopolimerów i biomateriałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi metodami badań materiałów polimerowych |
C-2 | Wykształcenie umiejętności posługiwania się wiedzą z zakresu chemii polimerów i biopolimerów oraz metod badania materiałów polimerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie struktury i morfologii biopolimerów z wykorzystaniem elektronowej mikroskopii transmisyjnej | 2 |
T-L-2 | Obserwacja i oznaczanie temperatur przejść fazowych w polimerach ciekłokrystalicznych | 4 |
T-L-3 | Interpretacja widm NMR polimerów i biopolimerów | 4 |
T-L-4 | Refraktometria w badaniach właściwości optycznych matriałów polimerowych | 4 |
T-L-5 | Identyfikacja biopolimerów na podstawie widm absorbcyjnych w podczerwieni | 4 |
T-L-6 | Biodegradacja materiałów polimerowych | 8 |
T-L-7 | Analiza i obserwacje materiałów polimerowych po degradacji | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje biopolimerów i biomateriałów | 1 |
T-W-2 | Podział metod badania polimerów w zależności od rodzaju ich właściwości (makroskopowe, mikroskopowe, struktura molekularna) | 2 |
T-W-3 | Spektroskopia optyczna w zakresie podczerwieni i spektroskopia Ramana - podstawy teoretyczne, techniki pomiarowe, zastosowanie | 3 |
T-W-4 | Spektroskopia optyczna UV-VIS - technika pomiaru, przykłady zastosowań | 1 |
T-W-5 | Magnetyczny rezonans jądrowy - zjawisko magnetycznego rezonansu jądrowego, spektrometr NMR, przykłady | 3 |
T-W-6 | Dynamiczne rozpraszanie światła- podstawy techniki, zastosowanie w badaniach biopolimerów i biomateriałów; potencjał Zeta | 2 |
T-W-7 | Badania rentgenograficzne - rozpraszanie promieniowania rengenowskiego, metody badań, rozparaszanie małokątowe | 2 |
T-W-8 | Mikroskopia - mikroskop optyczny, mikroskopy elektronowe TEM i SEM, zastosowanie | 3 |
T-W-9 | Metody chromatograficzne w badaniach biopolimerów | 2 |
T-W-10 | Właściwości ciekłokrystaliczne biopolimerów | 2 |
T-W-11 | Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia | 3 |
T-W-12 | Mechanizmy biodegradacji | 2 |
T-W-13 | Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dot. przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
A-W-6 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Wyjaśnianie i interpretacja wyników badań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: kartkówki sprawdzające przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, sprawozdanie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący wiedzę z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-09_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę z zakresu właściwości i metod badań materiałów polimerowych, powinien definiować i objaśniać oraz wskazać odpowiednie metody do badań właściwości biopolimerów i biomateriaów. | TCH_2A_W01, TCH_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-11, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-09_U01 Student powinien umieć obsługiwać podstawowy sprzęt i aparaturę badawczą do badań polimerów, wykonywać, analizować i interpretować wyniki badań, w szczególności dotyczące biopolimerów i biomateriałów, a także dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego polimeru. | TCH_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D11-09_K01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie ćwiczeń laboratoryjnych, posługuje się poprawną terminologią z zakresu przedmiotu, potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku pracy, zna zasady bezpieczeństwa pracy. | TCH_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-09_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę z zakresu właściwości i metod badań materiałów polimerowych, powinien definiować i objaśniać oraz wskazać odpowiednie metody do badań właściwości biopolimerów i biomateriaów. | 2,0 | Student nie umie definiować i wyjaśnić poznanych metod badań materiałów polimerowych. Nie zna ich zastosowania. |
3,0 | Student potrafi poprawnie objaśnić tylko niektóre metody badań i określić ich zastosowanie. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat większości metod badań poznanych w trakcie kursu. | |
4,0 | Student ma wiedzę z zakresu wszystkich metod badań z zakresu kursu przedmiotu i potrafi je zastosować. | |
4,5 | Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować i poprawnie analizuje wyniki badań. | |
5,0 | Student zna wszystkie metody badań z zakresu kursu przedmiotu, potrafi je zastosować, poprawnie analizuje wyniki badań i interpretuje wyniki w powiazaniu z budową polimerów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-09_U01 Student powinien umieć obsługiwać podstawowy sprzęt i aparaturę badawczą do badań polimerów, wykonywać, analizować i interpretować wyniki badań, w szczególności dotyczące biopolimerów i biomateriałów, a także dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego polimeru. | 2,0 | Student nie zna podstaw metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu i nie potrafi wykonać podstawowych badań materiałów polimerowych. |
3,0 | Student zna podstawy części metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań. | |
3,5 | Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu oraz potrafi wykonać kilka podstawowych badań. | |
4,0 | Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania oraz analizować ich wyniki. | |
4,5 | Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań. | |
5,0 | Student zna podstawy metod badawczych przedstawionych w trakcie kursu przedmiotu, potrafi wykonać badania, analizować i interpretować wyniki. Posługuje się poprawnym językiem opisując wyniki badań. Potrafi dobrać odpowiednie metody badań do scharakteryzowania właściwości wybranego materiału polimerowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D11-09_K01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w czasie ćwiczeń laboratoryjnych, posługuje się poprawną terminologią z zakresu przedmiotu, potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku pracy, zna zasady bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności na wykładach oraz nie włącza się do pracy w grupie w czasie zajęć laboratoryjnych. |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. | |
3,5 | Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. | |
4,0 | Student wykazuje aktywność na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią. | |
4,5 | Student wykazuje aktywność i zainteresowanie na wykładach i w czasie zajęć laboratoryjnych. Posługuje się poprawną terminologią. | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w wykładach i zajęciach laboratoryjnych, organizuje współpracę w grupie. Posługuje się poprawną terminologią. |
Literatura podstawowa
- W. Przygocki, Metody fizyczne badań polimerów, PWN, Warszawa, 1990
- J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, WNT, Warszawa, 2008
- praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyka, St. Penczka, Chemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- praca zbiorowa pod red. A. Z. Hrynkiewicza i E. Rokity, Fizyczne metody badań w biologii, medycynie i ochronie środowiska, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- T. Broniewski, J. Kapko, W. Płaczek, J. Thomalla, Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- J. F. Rabek, Experimental Methods in Polymer Chemistry, John Wiley & Sons, New York, 1980