Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów

Sylabus przedmiotu Energia i broń jądrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energia i broń jądrowa
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rozbicie jądra atomowego2
T-W-2Projekt Manhatan6
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa2
T-W-4Hiroszima i Nagasaki2
T-W-5Radziecki program atomowy4
T-W-6Bomba wodorowa4
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe4
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej4
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
TCH_2A_W04, TCH_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
TCH_2A_U02, TCH_2A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-08a_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
TCH_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_W03
ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
2,0
3,0Potrafi opisać budowę bomb atomowych i termojądrowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_U09
potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
2,0
3,0potrafi wymienić sposoby uzyskiwania materiałów rozszczepialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-08a_K02
rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
2,0
3,0umie uzasadnić społeczeństwu potrzebę wiedzy i świadomości o bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Pióro, Broń jądrowa: geneza, działanie, skutki, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Kubowski, Broń jądrowa - fizyka, budowa, działanie, skutki, historia, Wydawnictwo Naukowo TEchniczne, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozbicie jądra atomowego2
T-W-2Projekt Manhatan6
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa2
T-W-4Hiroszima i Nagasaki2
T-W-5Radziecki program atomowy4
T-W-6Bomba wodorowa4
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe4
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej4
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-08a_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z fizyką i chemią jądrową, zwłaszcza takich jak: otrzymywanie energii na drodze reakcji jądrowych, reaktory jądrowe, broń jądrowa,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać budowę bomb atomowych i termojądrowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-08a_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, fizyki, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich w dziedzinach związanych z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić sposoby uzyskiwania materiałów rozszczepialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D13-08a_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie energetyki jądrowje; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie działania bronii jądrowej
C-2Poznanie sposobów zapobiegania skutkom działania bronii jądrowej
Treści programoweT-W-1Rozbicie jądra atomowego
T-W-2Projekt Manhatan
T-W-4Hiroszima i Nagasaki
T-W-5Radziecki program atomowy
T-W-6Bomba wodorowa
T-W-3Bomba uranowa i plutonowa
T-W-7Zimna wojna i próby atomowe
T-W-8Sposoby przenoszenia bronii jądrowej
T-W-9Taktyczna i strategiczna broń jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie uzasadnić społeczeństwu potrzebę wiedzy i świadomości o bronii jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0