Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Biorozkładalne produkty organiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biorozkładalne produkty organiczne | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii organicznej i technologii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami biodegradacji związków organicznych, w tym projektowania związków organicznych podatnych na biorozkład oraz technologicznych aspektów prowadzenia procesów biotechnologicznych, które są istotne z punktu widzenia ochrony środowiska i gospodarki odpadami organicznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące procesu rozkładu złożonych związków organicznych. Czynniki wpływające na degradację i biodegradację związków organicznych. | 2 |
T-W-2 | Biologiczny rozkład związków organicznych w środowisku i w kontrolowanych warunkach przemysłowych. Wpływ struktury chemicznej biodegradowanego zwiazku na jego rozkład. Testy toksyczności i biodegradacji. | 4 |
T-W-3 | Realizacja procesu biotechnologicznego. Techniki hodowlane mikroorganizmów i bioreaktory. | 3 |
T-W-4 | Przykłady procesów biodegradacyjnych i biotechnologicznych na bazie produktów organicznych (rozkład produktów ropopochodnych, związków wielopierścieniowych, polimery i tworzywa biodegradowalne, surfaktanty biodegradowalne i inne) | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzacym przedmiot. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną oraz dyskusją problemową. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wiedzy dostępnej w formie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyjaśnić przebieg procesów biodegradacji związków organicznych, znać czynniki wpływające na efektywność tego procesu, w tym potrafi zaprojektować budowę związku organicznego podatnego na biodegradację, rozmumie istotę procesów biotechnologicznych i potrafi wskazać różnice technologiczne między bioprocesami a procesami chemicznymi, a także scharakteryzować ich specyfikę na przykładzie wybranych produktów organicznych. | TCH_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętności scharakteryzowania i prowadzenia kontroli procesów rozkładu wybranych grup zwiazków organicznych, zaproponowania podstawowych rozwiązań technologicznich w prowadzeniu biodegradacji wybranych produktów organicznych, a także posiada umiejętności projektowania związków i produktów organicznych podatnych na biodegradację. | TCH_2A_U12, TCH_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-10_K01 Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych. | TCH_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wyjaśnić przebieg procesów biodegradacji związków organicznych, znać czynniki wpływające na efektywność tego procesu, w tym potrafi zaprojektować budowę związku organicznego podatnego na biodegradację, rozmumie istotę procesów biotechnologicznych i potrafi wskazać różnice technologiczne między bioprocesami a procesami chemicznymi, a także scharakteryzować ich specyfikę na przykładzie wybranych produktów organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wyjaśnić przebieg procesów biodegradacji związków organicznych, zna podstawowe czynniki wpływające na efektywność tego procesu, przedstawić wpływ budowy biodegradowalnego związku organicznego i warunków technologicznych na jego rozkład, ptrafi wskazać różnice technologiczne między bioprocesami a procesami chemicznymi, a także scharakteryzować ich specyfikę na przykładzie wybranych produktów organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętności scharakteryzowania i prowadzenia kontroli procesów rozkładu wybranych grup zwiazków organicznych, zaproponowania podstawowych rozwiązań technologicznich w prowadzeniu biodegradacji wybranych produktów organicznych, a także posiada umiejętności projektowania związków i produktów organicznych podatnych na biodegradację. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym potrafi scharakteryzować istotę i specyfikę procesu biodegradacji wybranego związki lub produktu organicznego, w tym zaproponować rozwiązania technologiczne, wybrać czynniki wpływające na efektywność bioprocesu, wskazać podstawowe grupy funkcyjne wpływające na podatność związku organicznego na biorozkład oraz wybrać odpowiednie testy biodegradacji służace do monitorowania przebiegu tego procesu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-10_K01 Wykazuje kreatywność w doskonaleniu procesów biologicznego rozkładu związków organicznych w celu uzyskania pożądanych produktów i unieszkodliwiania okreslonych grup ścieków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Nabył podstawowe kompetencje do oceny i analizowania procesów związanych z rozkładem związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jędrczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007, Pierwsze
- Szewczyk K., Technologia biochemiczna, OficynaWydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995, pirwsze
- Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. J.Surygały, Zanieczyszczenia naftowe w gruncie, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000, pirwsze
Literatura dodatkowa
- Jarociński J., Jarosz K., Gorzelnictwo i drożdzownictwo, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1980, pierwsze
- Viestu U.E., Szmite I.A., Żilewicz A.W., Biotechnologia: substancje biologicznie czynne, technologia, aparatura, WNT, Warszawa, 1992, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. J.Fiedurka, Podstawy wybranych procesów biotechnologicznych, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2004, pierwsze
- Sęk D., Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Politechniki Łódzkiej, Bielsko-Biała, 1996, pierwsze