Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia leków i pestycydów
Sylabus przedmiotu Przemysłowe laboratorium syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przemysłowe laboratorium syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów | ||
Specjalność | Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia Polimerów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z syntezą i przetwórstwem tworzyw włókien i elastomerów, doborem składu i parametrów syntez. Zapoznanie studentów z proocesem produkcyjnym w zakladach przemysłowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów i |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie składu i parametrów syntez polimerów otrzymywanych metodą polikondensacji | 3 |
T-A-2 | Obliczanie steżeń objętościowych pigmentu i napełniacza oraz krytycznego stęzenia objetościowego | 3 |
T-A-3 | Obliczanie ubytku masy, absorpcji materiałów degradowalnych | 3 |
T-A-4 | Obliczanie składu klejów skrobiowych | 2 |
T-A-5 | Obliczanie wskaźników reologicznych i przetwórczych | 2 |
T-A-6 | Obliczanie składu mieszanek żywicznych modyfikowanych nanonapełniaczami | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Recykling materiałowy termoplastów | 8 |
T-L-2 | Recykling materiałowy duroplastów część I | 8 |
T-L-3 | Recykling materiałowy duroplastów część II | 7 |
T-L-4 | Otrzymywanie kompozytów termoplastycznych wzmocnionych włóknem ciętym- metodą wtrysku | 8 |
T-L-5 | Synteza rozpuszczalnikowego kleju z poli(octanu winylu) | 8 |
T-L-6 | Badanie procesu degradacji wyrobów włóknistych na przykładzie nici chirurgicznych | 8 |
T-L-7 | Synteza reaktywnego lakierniczego spoiwa hydroksyakrylowego | 6 |
T-L-8 | Otrzymywanie dyspersji wodnej kopolimeru akrylanowego metodą polimeryzacji emulsyjnej | 8 |
T-L-9 | Poznanie procesów wytwarzania wyrobów gumowych w Zakładzie Przemysłu Gumowego | 10 |
T-L-10 | Synteza multiblokowego elastomeru termoplastycznego z udziałem bloku oligoamidowego | 8 |
T-L-11 | Poznanie procesów technologicznych przy produkcji polimerów magnetycznych - zajęcia na terenie zakładu przemysłowego | 9 |
T-L-12 | Termiczne przetwórstwo tworzyw sztucznych - zajecia na terenie zakładu przemysłowego | 9 |
T-L-13 | Zajęcia praktyczne na terenie zakładu „Betonstal | 8 |
105 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-3 | praca samodzielna | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w labolatoriach | 85 |
A-L-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia labolatoryjne |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okreslenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału dotyczącego określonego tematu zajęc (w formie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-04_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umiec zdefiniowac pojecia dotyczace syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerówchemii polimerów, nazwac i scharakteryzowac podstawowe etapy procesów otrzymywania materiałów polimerowych, Student powinien byc w stanie opisac proces technologiczny,m rozwiązania technologiczne, a takzę dobrac odpowiedną metodę przetwórstwa do okreslonej grupy tworzyw | TCH_2A_W01, TCH_2A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-L-11, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-04_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi zdefiniowac pojecia dotyczace syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów , nazwac i scharakteryzowac podstawowe etapy procesów technologicznych otrzymywania materiałów polimerowych, Student potrafi opisac proces technologiczny,rozwiązania technologiczne, a także potrafi dobrać odpowiednią metodę przetwórstwa do okreslonej grupy tworzyw | TCH_2A_U06, TCH_2A_U10, TCH_2A_U15 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-L-11, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D01-04_K01 Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania, wpływu procesów produkcyjnych i przetwórczych i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien. | TCH_2A_K01, TCH_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-L-11, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-04_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umiec zdefiniowac pojecia dotyczace syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerówchemii polimerów, nazwac i scharakteryzowac podstawowe etapy procesów otrzymywania materiałów polimerowych, Student powinien byc w stanie opisac proces technologiczny,m rozwiązania technologiczne, a takzę dobrac odpowiedną metodę przetwórstwa do okreslonej grupy tworzyw | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów |
3,0 | Student posiada ograniczona wiedze dotyczaca syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów | |
3,5 | Student posiada podstawowa wiedze dotyczaca syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów | |
4,0 | Student posiada wiedze dotyczaca syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów podlegajacej ocenie. | |
4,5 | Student posiada wiedze dotyczaca syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawić technologie i metody przetwórstwa grupy polimerów. | |
5,0 | Student posiada wiedze dotyczaca syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawic parametry , wady i zalety procesu technologicznego jak również posiada wiedze na temat okreslonych metod przetwórczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-04_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi zdefiniowac pojecia dotyczace syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów , nazwac i scharakteryzowac podstawowe etapy procesów technologicznych otrzymywania materiałów polimerowych, Student potrafi opisac proces technologiczny,rozwiązania technologiczne, a także potrafi dobrać odpowiednią metodę przetwórstwa do okreslonej grupy tworzyw | 2,0 | Student nie potrafi przedstawic procesów technologicznych i przetwórczych tworzyw włókien i elastomerów |
3,0 | Student potrafi przedstawic podstawowe procesy technologiczne i przetwórcze tworzyw włókien i elastomerów | |
3,5 | Student potrafi przedstawic podstawowe procesy technologiczne i przetwórcze tworzyw włókien i elastomerów oraz dobrać ich parametry | |
4,0 | Student potrafi przedstawic podstawowe procesy technologiczne i przetwórcze tworzyw włókien i elastomerów oraz dobrać ich parametry fizyczne | |
4,5 | Student potrafi przedstawic podstawowe procesy technologiczne i przetwórcze tworzyw włókien i elastomerów oraz dobrać ich parametry fizyczne podk kątem poszczególnych tworzyw | |
5,0 | Student potrafi przedstawic podstawowe procesy technologiczne i przetwórcze tworzyw włókien i elastomerów oraz dobrać ich parametry fizyczne podk kątem poszczególnych tworzyw oraz przewidywać problemy technologiczne i umiec je rozwiązywać |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D01-04_K01 Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania, wpływu procesów produkcyjnych i przetwórczych i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien. | 2,0 | Student nie wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów |
3,0 | Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów | |
3,5 | Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania podstawowych technologii przemysłowych i przetwórczych | |
4,0 | Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów oraz posiada swiadomosc stosowania podstawowych technologii przemysłowych i przetwórczych | |
4,5 | Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów oraz wykazuje swiadomosc stosowania podstawowych metod technologicznych i przetwórczych w odniesieniu do określonych grup tworzyw w zyciu. | |
5,0 | Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej syntezy i przetwórstwa tworzyw, włókien i elastomerów oraz wykazuje swiadomosc szerokiego stosowania metod technologicznych i przetwórczych w różnych zakładach przemysłowych. Ponadto rozumie oddziaływania technologii produkcyjnych i przetwórczych na środowisko. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Z. Florjanczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, Warszawa, 1995, Tom II
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Warszawa, 2009
- Jan Pielichowski, Andrzej Puszynski, Technologia tworzyw sztucznych, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- K Wilczyński, Reologia w przetwórstwie tworzyw sztucznych, wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001