Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Biochemia i związki biologicznie aktywne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia i związki biologicznie aktywne | ||
Specjalność | Technologia leków i pestycydów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metabolitami i przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmach żywych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi związkami biologicznie aktywnymi stosowanymi w lekach, kosmetykach i pestycydach oraz mechanizmami ich działania. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i biochemii do zrozumienia i rozwiązywania problemów związanych z przemianami biochemicznymi oraz wpływem związków biologicznie aktywnych na organizmy żywe. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej oraz prezentacji wiedzy z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa chemiczna cukrów, lipidów, aminokwasów i białek. Właściwości chemiczne i ich rola w organizmie. | 4 |
T-A-2 | Przemiany biochemiczne cukrów, lipidów i białek w organizmie. | 4 |
T-A-3 | Zagadnienia związane z funkcjami DNA i RNA w organizmie oraz rolą enzymów w przemianach biochemicznych. | 3 |
T-A-4 | Wybrane substancje aktywne jako składniki leków, kosmetyków i środków ochrony roślin. | 3 |
T-A-5 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kierunki badań biochemii. Budowa i funkcje komórek. Przemiany energii i materii w komórce. | 3 |
T-W-2 | Przegląd grup związków organicznych zaliczanych do metabolitów pierwotnych: cukry, lipidy, aminokwasy, peptydy i białka. Budowa chemiczna, właściwości fizykochemiczne, izomeria, funkcje w organizmach żywych. | 6 |
T-W-3 | Właściwości, budowa i klasyfikacja enzymów. Mechanizm działania enzymów i kinetyka reakcji enzymatycznych. | 2 |
T-W-4 | Koenzymy i witaminy oraz ich rola w organizmie. | 2 |
T-W-5 | Nukleotydy i kwasy nukleinowe: budowa chemiczna i rola w organizmie. | 2 |
T-W-6 | Proces fotosyntezy oraz metabolizm pierwotny roślin. Cykl Calvina. | 3 |
T-W-7 | Przemiany glukozy oraz cykl kwasu cytrynowego. | 3 |
T-W-8 | Wybrane szlaki metaboliczne i ich regulacja. Przemiany kataboliczne i anaboliczne. | 3 |
T-W-9 | Transport substancji przez błony komórkowe. | 1 |
T-W-10 | Przegląd związków biologicznie aktywnych stosowanych w lekach, kosmetykach i środkach ochrony roślin. Mechanizmy działania wybranych substancji biologicznie aktywnych. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 18 |
A-W-5 | Egzamin pisemny | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z dyskusją |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji multimedialnej z zakresu biochemii i związków biologicznie aktywnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-04_W01 Potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania. | TCH_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-04_U01 Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania związków biologicznie aktywnych. | TCH_2A_U09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D04-04_K01 Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych. | TCH_2A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-10, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-04_W01 Potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity i przemiany biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz przedstawić wybrane związki biologicznie aktywne i mechanizm ich działania. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi scharakteryzować podstawowe metabolity pierwotne, przemiany biochemiczne oraz wybrane związki biologicznie aktywne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-04_U01 Potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii i biochemii w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania organizmów żywych oraz działania związków biologicznie aktywnych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi dokonać przeglądu literatury, przygotować i przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D04-04_K01 Ma świadomość potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmach żywych oraz działania substancji biologicznie aktywnych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | ma świadomość wpływu związków biologicznie aktywnych na procesy zachodzące w organizmach żywych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Berg J. M., Tymoczko J. L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2004
- Mastalerz P., Elementarna biochemia, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2009
- Murray R. K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010, (również wydania późniejsze)
Literatura dodatkowa
- Bańkowski E., Biochemia, MedPharm Polska, Wrocław, 2006
- Hames D., Hooper N., Krótkie wykłady - biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, III
- Zejc A., Gorczyca M. (red.), Chemia leków, PZWL, Warszawa, 2018