Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Reologia i morfologia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reologia i morfologia polimerów
Specjalność Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia fizyczna polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego5
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych5
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a5
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera5
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
30
wykłady
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.5
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.5
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2opracowanie sprawozdań, praca własna studenta30
60
wykłady
A-W-1udział studenta w wykłądach15
A-W-2praca własna studenta - studia literaturowe15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
TCH_2A_W01, TCH_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
TCH_2A_U04, TCH_2A_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-06_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzace w roztworachi stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-06_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schramm G., Reologia. Podstawy i zastosowania, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 1998
  2. Henryk Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Doi M., Introduction to polymer physics, Oxford University Press, Oxford, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego5
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych5
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a5
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera5
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów5
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.5
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.5
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2opracowanie sprawozdań, praca własna studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykłądach15
A-W-2praca własna studenta - studia literaturowe15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-06_W01Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu reologii i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska z zakresu reoligii i morfologii polimerów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-06_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska reologiczne w roztworach i stopach makroczasteczek a także na podstawie wiedzy teoretycznej potrafi dobrać odpowiednie metody charakteryzowania właściwości reologicznych i morfologii polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce ukończonej specjalności
TCH_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące zagadnień z technologii chemicznej w obrębie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska zachodzace w roztworachi stopach makroczasteczek omówione w trakcie wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D01-06_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych oraz dba o poprawność językowa zwiazaną z terminologią przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z morfologią oraz z podstawowymi właściwościami fizycznymi polimerów
C-2Wykazanie związku pomiędzy budową chemiczną makrocząsteczek a ich właściwościami w różnych stanach skupienia.
Treści programoweT-W-1Właściwości roztworów i polimerów w stanie stopionym: właściwości roztworów stężonych, o wysokiej lepkości, właściwości reologiczne polimerów, nienewtonowskie i sprężyste własności płynów polimerowych.
T-W-2Właściwości mechaniczne: Rodzaje odkształceń, odkształcenia statyczne i dynamiczne, zależność własności od czasu, szybkości deformacji i temperatury oraz struktury polimeru. Lepkosprężystość polimerów. Równoważność czasowo-temperaturowa. Procesy relaksacyjne w polimerach.
T-W-3Właściwości elektryczne: Własności dielektryczne, różne mechanizmy relaksacji dielektrycznej w polimerach. Zależność od częstości i temperatury. Przewodnictwo elektronowe i jonowe w polimerach.
T-L-1Określenie zmian właściwości reologicznych polimeru przy przejściu ze stanu szklistego do plastycznego
T-L-2Określenie odkształcenia materiałów polimerowych w różnych stanach fizycznych
T-L-3Pomiar lepkości polimerów za pomocą wiskozymetru szklanego Ubbelohde’a
T-L-4Pomiar lepkości dynamicznej za pomocą wiskozymetru Höpplera
T-L-5Badania reologiczne stopów polimerów
T-L-6Badania reowiskozymetryczne na aparacie Brookfielda
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec przedmiotu podsumowujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0