Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagospodarowanie odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, analitycznej, fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami zagospodarowania odpadów komunalnych. Poznanie zagrożeń i sposobów prowadzenia spalania odpadów komunalnych i zagospodarowania żużli i popiołów. Wyjaśnienie problemu powstawania pochodnych dioksyn i furanów. Poznanie sposobów prowadzenia spalania odpadów przemysłowych i niebezpiecznych - spalanie odpadowych chloropochodnych organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagospodarowanie odpadów komunalnych, Kompostowanie. Wykorzystanie gazu wysypiskowego. | 2 |
T-W-2 | Spalanie odpadów komunalnych. Zeszkliwianie żużla i popiołów. | 2 |
T-W-3 | Spalanie odpadów przemysłowych i niebezpiecznych. Odpady z produkcji chlorku winylu, tlenku propylenu, epichlorohydryny, chlorolizy i innych produkcji chloropochodnych organicznych. Spalanie w piecach cementowych. | 5 |
T-W-4 | Pochodne dioksyn i furanów z procesów spalania i innych źródeł. | 2 |
T-W-5 | Zagospodarowanie odpadów z eksploatacji pojazdów i maszyn. Oleje przepracowane, płyny hydrauliczne, płyny hamulcowe, akumulatory, metale szlachetne i stal, | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją komputerową uproszczonych schematów instalacji spalania odpadów i innych sposobów zagospodarowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe w formie pisemnej poprzez odpowiedź na zestaw pytań o różnej skali trudności, związanych z tematyka wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07b_W01 Student potrafi przedstawić pozyskiwanie gazu wysypiskowego i organizację nowego typu składowiska odpadów komunalnych. Potrafi przedstawić pracę nowoczesnej, bezpiecznej spalarni odpadów komunalnych. Student potrafi dostosować rodzaj spalanego odpadu niebezpiecznego i innego przemysłowego do rodzaju spalarni i sposobu prowadzenia procesu spalania, posiada umiejetność prowadzenia spalania w sposób bezpieczny - bez powstawania pochodnych dioksyn i furanów. | TCH_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07b_U01 Student posiadł teoretyczną wiedzę o prowadzeniu bezpiecznej pracy składowiska odpadów komunalnych w połączeniu z produkcją gazu wysypiskowego, prowadzenia procesów spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, zagospodarowania odpadów z procesów spalania. Posiadł wiedzę w zakresie bezpiecznego spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, eliminacji powstawania pochodnych dioksyn. | TCH_1A_U14, TCH_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07b_K01 Posiadł świadomość konieczności ochrony środowiska naturalnego i wrażliwość na postępowanie niezgodne z zasadami etyki zawodowej, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska. | TCH_1A_K03, TCH_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07b_W01 Student potrafi przedstawić pozyskiwanie gazu wysypiskowego i organizację nowego typu składowiska odpadów komunalnych. Potrafi przedstawić pracę nowoczesnej, bezpiecznej spalarni odpadów komunalnych. Student potrafi dostosować rodzaj spalanego odpadu niebezpiecznego i innego przemysłowego do rodzaju spalarni i sposobu prowadzenia procesu spalania, posiada umiejetność prowadzenia spalania w sposób bezpieczny - bez powstawania pochodnych dioksyn i furanów. | 2,0 | Nie potrafi wskazać i schararakteryzować procesu spalania odpadów komunalnych. |
3,0 | Potrafi omówić pracę spalarni odpadów komunalnych i przemysłowych. | |
3,5 | Potrafi omówić pracę spalarni odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i oczyszczania gazów spalinowych. | |
4,0 | Potrafi omówić pracę spalarni odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i oczyszczania gazów spalinowych. Zna technologie wykorzystania żużla i popiołów. | |
4,5 | Potrafi omówić pracę spalarni odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i oczyszczania gazów spalinowych. Zna technologie wykorzystania żużli i popiołów. Posiada wiedzę na temat zagospodarowania odpadowych chloropochodnych organicznych. | |
5,0 | Potrafi omówić pracę spalarni odpadów komunalnych, przemysłowych, niebezpiecznych i oczyszczania gazów spalinowych. Zna technologie wykorzystania żużli i popiołów. Posiada wiedzę na temat zagospodarowania odpadowych chloropochodnych organicznych, olejów przepracowanych, płynów hydraulicznych, hamulcowych, akumulatorów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07b_U01 Student posiadł teoretyczną wiedzę o prowadzeniu bezpiecznej pracy składowiska odpadów komunalnych w połączeniu z produkcją gazu wysypiskowego, prowadzenia procesów spalania odpadów komunalnych, przemysłowych i niebezpiecznych, zagospodarowania odpadów z procesów spalania. Posiadł wiedzę w zakresie bezpiecznego spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, eliminacji powstawania pochodnych dioksyn. | 2,0 | Student nie potrafi analizować przebiegu procesu kompostowania i proponować metody wykorzystania gazu wysypiskowego. |
3,0 | Potrafi analizować i kontrolować pracę kompostowni przemysłowej, zasady wykorzystania spalarni odpadów komunalnych. | |
3,5 | Potrafi analizować i kontrolować pracę kompostowni przemysłowej, zasady wykorzystania spalarni odpadów komunalnych, wykorzystania odpadów wtórnych ze spalania odpadów komunalnych. | |
4,0 | Potrafi analizować i kontrolować pracę kompostowni przemysłowej, zasady wykorzystania spalarni odpadów komunalnych i premysłowych, wykorzystania odpadów wtórnych ze spalania odpadów komunalnych i przemysłowych. | |
4,5 | Potrafi analizować i kontrolować pracę kompostowni przemysłowej, zasady wykorzystania spalarni odpadów komunalnych i premysłowych, wykorzystania odpadów wtórnych ze spalania odpadów komunalnych i przemysłowych. Potrafi nakreślić i rozwiązać problemy spalania odpadowych chloropochodnych organicznych. | |
5,0 | Potrafi analizować i kontrolować pracę kompostowni przemysłowej, zasady wykorzystania spalarni odpadów komunalnych i premysłowych, wykorzystania odpadów wtórnych ze spalania odpadów komunalnych i przemysłowych. Potrafi nakreślić i rozwiązać problemy spalania odpadowych chloropochodnych organicznych, zinterpretować problemy powstawania pochodnych dioksyn i furanów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07b_K01 Posiadł świadomość konieczności ochrony środowiska naturalnego i wrażliwość na postępowanie niezgodne z zasadami etyki zawodowej, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Jest osobą kompetentną w ocenie pracy i prowadzeniu instalacji produkcji biogazu, kompostowni, instalacji spalania odpadów komunalnych i przemyslowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, pierwsze
- Praca zbiorowa pod redakcją M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, Cwiczenia i seminaria, cz.1, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze