Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanotechnologia w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii, technologii chemicznej, nanotechnologii, ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie na potencjalne nowe aplikacje z zastosowaniem nanomateriałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oczyszczanie wody i ścieków metodami fotokatalitycznymi. Otrzymywanie i badanie właściwości membran modyfikowanych nanocząstkami. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nanomateriały jako fotokatalizatory: TiO2 w oczyszczaniu wody, ścieków i powietrza | 4 |
T-W-2 | Nanomateriały w technologiach membranowych | 3 |
T-W-3 | Żelazo metaliczne w oczyszczaniu wody i gleby | 1 |
T-W-4 | Nanocząstki bimetaliczne w oczyszczaniu wody | 1 |
T-W-5 | Nanomateriały polimerowe w ochronie środowiska | 2 |
T-W-6 | Nanomateriały węglowe w oczyszczaniu wody i ścieków | 3 |
T-W-7 | Nanoczujniki | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Studia literaturowe, przygotowanie sprawozdań i przygotowanie się do zaliczeń | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 5 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład. Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny. Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_W02 Posiada wiedzę o potencjalnych zastosowaniach nanomateriałów w ochronie środowiska, zwłaszcza oczyszczaniu wód i ścieków oraz powietrza. | Nano_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_U12 Potrafi dobrać odpowiedni nanomateriał i proces do danego problemu środowiskowego. | Nano_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C06_K02 Potrafi stosować nanotechnologie i nanomateriały do rozwiązywania problemów ochrony środowiska. | Nano_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_W02 Posiada wiedzę o potencjalnych zastosowaniach nanomateriałów w ochronie środowiska, zwłaszcza oczyszczaniu wód i ścieków oraz powietrza. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_U12 Potrafi dobrać odpowiedni nanomateriał i proces do danego problemu środowiskowego. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C06_K02 Potrafi stosować nanotechnologie i nanomateriały do rozwiązywania problemów ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
- pr. zb. pod red. A. Świderskiej-Środy, W. Łojkowskiego, M. Lewandowskiej i K. J. Kurzydłowskiego, Świat nanocząstek, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- pr. zb. pod red. red. J. Nawrockiego, Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne. Część 2, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Gao, X.; Meng, X., Photocatalysis for Heavy Metal Treatment A Review, Processes 9 (2021) 1729, 2021
- Younis, S.A.; Kim, K.-H., Heterogeneous Photocatalysis Scalability for Environmental Remediation: Opportunities and Challenges, Catalysts 10 (2020) 1109, 2020
- Galdames, A.; Ruiz-Rubio, L.; Orueta, M.; Sánchez-Arzalluz, M.; Vilas-Vilela, J.L., Zero-Valent Iron Nanoparticles for Soil and Groundwater Remediation, International Journal of Environmental Research and Public Health 17 (2020) 5817, 2020
- Guerra, F.D.; Attia, M.F.; Whitehead, D.C.; Alexis, F., Nanotechnology for Environmental Remediation: Materials and Applications, Molecules 23 (2018) 1760, 2018
- W. Yan, H.-L. Lien, B. E. Koel, W. Zhang, Iron nanoparticles for environmental clean-up: recent developments and future outlook, Environmental Science: Processes & Impacts 15 (2013) 63 – 77, 2013
- R. Liu, R. Lal, Nanoenhanced materials for reclamation of mine lands and other degraded soils: A review, Journal of Nanotechnology, Volume 2012, Article ID 461468, 2012
- M Mya Khin, A. S. Nair, V. J. Babu, R. Murugan, S. Ramakrishna, A review on nanomaterials for environmental remediation, Energy & Environmental Science 5 (2012) 8075–8109, 2012
- J. Qiu, S. Zhang, H, Zhao, Recent applications of TiO2 nanomaterials in chemical sensing in aqueous media, Sensors and Actuators B 160 (2011) 875– 890, 2011
- F. Pacheco-Torgal, Said Jalali, Nanotechnology: Advantages and drawbacks in the field of construction and building materials, Construction and Building Materials 25 (2011) 582–590, 2011