Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Inżynieria reaktorów chemicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria reaktorów chemicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Chemia ogólna i nieorganiczna |
W-3 | Chemia Fizyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej |
C-2 | Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Modelowanie zbiornika z przelewem | 2 |
T-A-2 | Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach | 2 |
T-A-3 | Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych | 3 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy) | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modelowanie zbiornika z przelewem | 1 |
T-W-2 | Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych | 1 |
T-W-3 | Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji | 1 |
T-W-4 | Metody wyznaczania równania kinetycznego | 2 |
T-W-5 | Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego | 2 |
T-W-6 | Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego | 1 |
T-W-7 | Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy | 6 |
T-W-8 | Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładów i dostępnej literatury | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 9 |
A-A-4 | Konsultacje u prowadzącego zajęcia | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 7 |
A-W-4 | Konsultacje u prowadzącego zajecia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. | Nano_2A_W02, Nano_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C01_U01 Student potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Posiada umiejętność doboru rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. | Nano_2A_U13, Nano_2A_U14, Nano_2A_U15 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_C01_K01 Student potrafi poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | Nano_2A_K02, Nano_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C01_W01 Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80 %. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90 %. | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę w zakresie wybranych zagadnień inżynierii, szczególnie dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów oraz w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w nanotechnologii i nanobiotechnologii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C01_U01 Student potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Posiada umiejętność doboru rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać braków i zaproponować usprawnień w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowego zadania inżynierskiego używając właściwych metod, technik i narzędzi. Nie posiada umiejętność doboru rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz nie potrafi przeprowadzić charakterystyki fizyko-chemicznej nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi dobrać rozwiązania inżynieryjne do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi dobrać rozwiązania inżynieryjne do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi dobrać rozwiązania inżynieryjne do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi dobrać rozwiązania inżynieryjne do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student w pełni potrafi dostrzegać braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowe zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi dobrać rozwiązania inżynieryjne do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności oraz przeprowadzić charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_C01_K01 Student potrafi poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | |
3,5 | Student w stopniu większym, niż dostateczny potrafi oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | |
4,5 | Student w stopniu większym, niż dobry potrafi oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. | |
5,0 | Student w pełni potrafi oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i nanotechnologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz nie wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych. |
Literatura podstawowa
- Bolesław Tabiś, Zasady inżynierii chemicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1999
- J. Szarawara, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980