Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika techniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>, Rafal Pelka <Rafal.Pelka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka, matematyka i chemia w zakresie programu studiów pierwszego i drugiego roku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Program przedmiotu obejmuje wybrane elementy termodynamiki ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących układu ciało stałe - faza gazowa. Ma za zadanie uzupełnić i rozszerzyć wiedzę ogólną z chemii i fizyki ciała stałego, potrzebną dla zrozumienia przedmiotów technologicznych kierunku studiów. |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń termodynamicznych i bilansowych na przykładzie procesów występujących w przemyśle chemicznym. |
C-3 | Praktyczne zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi termodynamiki i fizyki ciała stałego podczas zajęć laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia podstawowe termodynamiki technicznej | 3 |
T-A-2 | Termiczne równanie stanu gazów doskonałych i półdoskonałych | 4 |
T-A-3 | Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych | 4 |
T-A-4 | Spalanie | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania wymiany i przewodzenia ciepła | 5 |
T-L-2 | Wyznaczanie entalpii procesu rozpuszczania soli i wodorotlenków | 5 |
T-L-3 | Wyznaczanie ciepła właściwego ciała stałego | 5 |
T-L-4 | Wyznaczanie zmiany entropii ciała stałego | 5 |
T-L-5 | Pomiar parametrów przepływu gazu | 5 |
T-L-6 | Wyznaczanie ciepła topnienia lodu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termodynamika ogólna | 2 |
T-W-2 | Właściwości gazów, cieczy i ciał stałych | 3 |
T-W-3 | Równowaga chemiczna i fazowa | 3 |
T-W-4 | Powierzchnia ciał stałych. Adsorpcja. | 3 |
T-W-5 | Chemisorpcja. Kataliza. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | przygotwanie do zaliczeń | 19 |
A-A-4 | zaliczenia | 6 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 13 |
A-L-3 | przygotwanie do zaliczeń | 13 |
A-L-4 | zaliczenia | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury związanej z tematyką wykładów. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia. | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdania |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C07_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii. | Nano_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Student potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich. | Nano_1A_U01, Nano_1A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C07_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej. Student ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | Nano_1A_K02, Nano_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C07_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu termodynamiki i fizyki ciała stałego. Wiedza ta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C07_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Student potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętności związane z zastosowaniem wiedzy z zakresu termodynamiki i fizyki ciała stałego. Umiejętności te w odniesieniu do treści programowych przedmiotu są na poziomie 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C07_K01 Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej. Student ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji i konieczność ciągłej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Szargut, Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
- Józef Szarawara, Termodynamika chemiczna, WNT, Warszawa
- G.M. Barrow, Chemia fizyczna
- Artur W. Adamson, Chemia fizyczna powierzchni, 2011