Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Recykling materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pisemne wykładu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie materiału przewidzianego w trakcie wykładów.
C-2Przybliżenie zagadnień gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem materiałów zawierających nanomateriały.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie procesu karbonizacji polimerów zawierających nanocząstki TiO2, MgO i srebra.15
15
wykłady
T-W-1Problemy obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe. Analiza cyklu życia produktu. Podstawy gospodarki odpadami. Klasyfikacja opakowań. Normalizacja i certyfikacja w opakowalnictwie. Rodzaje opakowań - metalowe, szklane, drewniane, papierowe i z tworzyw sztucznych. Recyrkulacja i odzysk materiałów. Recykling materiałowy, surowcowy i energetyczny. Procesy i operacje stosowane w odzysku materiałów. Odpady komunalne - studium przypadku.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Wykonanie ćwiceń laboratoryjnych iprzygotowanie sprawozdania.15
A-L-2Przygotowanie stanowiska pomiarowego.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna - przygotowanie do sprawdzianów.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny. Laboratorium. Praca własna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne. Zaliczenie ustne na podstawie sprawozdań z ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C08_W07
Zdobywa wiedzę odnośnie gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem odpadów zawierających nanomateriały.
Nano_1A_W07C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C08_U16
Zdobywa umięjętność analizy procesu pod kątem generowania odpadów procesowych ze szczególnym uwzględnieniem zagodpodarowania materiałów zawierających nanomateriały.
Nano_1A_U16C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C08_K02
Zna wagę wpływu odpadowych nanomateriałów na środowisko i odpowiedzialnie reaguje na każdy przypadek.
Nano_1A_K02C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C08_W07
Zdobywa wiedzę odnośnie gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem odpadów zawierających nanomateriały.
2,0
3,0Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C08_U16
Zdobywa umięjętność analizy procesu pod kątem generowania odpadów procesowych ze szczególnym uwzględnieniem zagodpodarowania materiałów zawierających nanomateriały.
2,0
3,0Odpowiedź pozytywan na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C08_K02
Zna wagę wpływu odpadowych nanomateriałów na środowisko i odpowiedzialnie reaguje na każdy przypadek.
2,0
3,0Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cz. Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, WN PWN, Warszawa, 2005
  2. W. Nierzwicki i in., Opakowania, WSM, Gdynia, 1997

Literatura dodatkowa

  1. A.Korzeniowski, M.Skrzypek, Ekologistyka zużytych opakowań, Inst. Logistyki i Mag., Poznań, 1999
  2. B. Czerniawski, J. Micniewicz (red.), Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie procesu karbonizacji polimerów zawierających nanocząstki TiO2, MgO i srebra.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe. Analiza cyklu życia produktu. Podstawy gospodarki odpadami. Klasyfikacja opakowań. Normalizacja i certyfikacja w opakowalnictwie. Rodzaje opakowań - metalowe, szklane, drewniane, papierowe i z tworzyw sztucznych. Recyrkulacja i odzysk materiałów. Recykling materiałowy, surowcowy i energetyczny. Procesy i operacje stosowane w odzysku materiałów. Odpady komunalne - studium przypadku.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Wykonanie ćwiceń laboratoryjnych iprzygotowanie sprawozdania.15
A-L-2Przygotowanie stanowiska pomiarowego.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach. Praca własna - przygotowanie do sprawdzianów.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C08_W07Zdobywa wiedzę odnośnie gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem odpadów zawierających nanomateriały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału przewidzianego w trakcie wykładów.
Treści programoweT-W-1Problemy obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe. Analiza cyklu życia produktu. Podstawy gospodarki odpadami. Klasyfikacja opakowań. Normalizacja i certyfikacja w opakowalnictwie. Rodzaje opakowań - metalowe, szklane, drewniane, papierowe i z tworzyw sztucznych. Recyrkulacja i odzysk materiałów. Recykling materiałowy, surowcowy i energetyczny. Procesy i operacje stosowane w odzysku materiałów. Odpady komunalne - studium przypadku.
T-L-1Badanie procesu karbonizacji polimerów zawierających nanocząstki TiO2, MgO i srebra.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny. Laboratorium. Praca własna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne. Zaliczenie ustne na podstawie sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C08_U16Zdobywa umięjętność analizy procesu pod kątem generowania odpadów procesowych ze szczególnym uwzględnieniem zagodpodarowania materiałów zawierających nanomateriały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U16na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, prowadzące do poprawy wskaźników ekonomicznych oraz środowiskowych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału przewidzianego w trakcie wykładów.
C-2Przybliżenie zagadnień gospodarki odpadami ze szczególnym uwzględnieniem materiałów zawierających nanomateriały.
Treści programoweT-W-1Problemy obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe. Analiza cyklu życia produktu. Podstawy gospodarki odpadami. Klasyfikacja opakowań. Normalizacja i certyfikacja w opakowalnictwie. Rodzaje opakowań - metalowe, szklane, drewniane, papierowe i z tworzyw sztucznych. Recyrkulacja i odzysk materiałów. Recykling materiałowy, surowcowy i energetyczny. Procesy i operacje stosowane w odzysku materiałów. Odpady komunalne - studium przypadku.
T-L-1Badanie procesu karbonizacji polimerów zawierających nanocząstki TiO2, MgO i srebra.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny. Laboratorium. Praca własna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne. Zaliczenie ustne na podstawie sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowiedź pozytywan na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C08_K02Zna wagę wpływu odpadowych nanomateriałów na środowisko i odpowiedzialnie reaguje na każdy przypadek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Opanowanie materiału przewidzianego w trakcie wykładów.
Treści programoweT-W-1Problemy obiegu pierwiastków w środowisku i zasoby surowcowe. Analiza cyklu życia produktu. Podstawy gospodarki odpadami. Klasyfikacja opakowań. Normalizacja i certyfikacja w opakowalnictwie. Rodzaje opakowań - metalowe, szklane, drewniane, papierowe i z tworzyw sztucznych. Recyrkulacja i odzysk materiałów. Recykling materiałowy, surowcowy i energetyczny. Procesy i operacje stosowane w odzysku materiałów. Odpady komunalne - studium przypadku.
T-L-1Badanie procesu karbonizacji polimerów zawierających nanocząstki TiO2, MgO i srebra.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny. Laboratorium. Praca własna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne. Zaliczenie ustne na podstawie sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowiedź pozytywna na 5 pytań z 10 zadanych w formie pisemnej.
3,5
4,0
4,5
5,0