Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały

Sylabus przedmiotu Polimerowe materiały i nanomateriały inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimerowe materiały i nanomateriały inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Aktywność inicjowana przez wykładowcę podczas zajęć. Umiejętność realizacji zadań testowych.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
Nano_1A_U01, Nano_1A_U02, Nano_1A_U03, Nano_1A_U14C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
Nano_1A_K02, Nano_1A_K01, Nano_1A_K07C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C19_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
2,0Ocena umiejętności i kompetencji w skali jak niżej na podstawie dyskusji inicjowanej przez wykładowcę podczas prowadzenia zajęć. Brak udziału w zajęciach
3,0Udział bierny
3,5Udział podstawowy.
4,0Aktywność duża
4,5Aktywność bardzo duża.
5,0Aktywność wyróżniająca wśród innych w grupie

Literatura podstawowa

  1. Yiu-Wing Mai, Zhong-Zhen Yu, Polymer Nanocomposites, Woodhead Pub. Ltd, Cambridge, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gupta R.K et al., Polymer Nanocomposites Handbook, CRC Press, NY, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywność inicjowana przez wykładowcę podczas zajęć. Umiejętność realizacji zadań testowych.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C19_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować nanokompozyty polimerowe, wytłumaczyć różnicę w zjawiskach interfazowych w skali mikro i nano, wymienić możliwości zastosowań nanokompozytów polimerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C19_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studeny powinien umieć interpretować właściwości fizyczne zjawisk w skali nano w strukturze polimerów, Korzystać z literatury dotyczącej nanokompozytów polimerowych, podejmować działania związane z wprowadzeniem technologii nano do praktyki przemysłowej w zakresie przetwórstwa polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena testu: poniżej 5 p-tów
3,05
3,56
4,07
4,58
5,09-10
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C19_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec rozwoju nauki w zakresie nanomateriałów ukierunkowana na nanotechnologię, Zdolność do wprowadzania nanotechnologii polimerowej do praktyki przemysłowej, Otwartość na postęp naukowy w zakresie nanotechnologii materiałowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu nanokompozytów polimerowych. Zdobycie kompetencji z zakresu działań technicznych z zakresu nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Nanomateriały i nanokompozyty polimerowe: definicja, budowa chemiczna i struktura fazowa. Polimery o strukturze nanometrycznej. Nanokompozyty z osnową polimerową: koncepcja odziaływań interfazowych w skali nano. nanonapełniacze 1D, 2D, 3D. Opis właściwości fizycznych głównych typów nanokompozytów polimerowych i sposobów ich wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę. Wynik testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena umiejętności i kompetencji w skali jak niżej na podstawie dyskusji inicjowanej przez wykładowcę podczas prowadzenia zajęć. Brak udziału w zajęciach
3,0Udział bierny
3,5Udział podstawowy.
4,0Aktywność duża
4,5Aktywność bardzo duża.
5,0Aktywność wyróżniająca wśród innych w grupie