Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka energią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona gospodarka energią
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna
W-2Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie kosztów energii6
T-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach12
T-A-3Optymalizacja zużycia energii10
T-A-4Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią2
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii2
T-W-3Audyt energetyczny2
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja2
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych2
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią2
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych2
T-W-8Kolokwium I1
T-W-9Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje3
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych2
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna2
T-W-12Rozproszone źródła energii elektrycznej.2
T-W-13Odnawialne źródła energii1
T-W-14Przechowywanie, transport i dystrybucja energii2
T-W-15Wpływ wytwarzania energii na środowisko2
T-W-16Kolokwium II1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Opracowanie referatu na wybrany temat15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury16
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
ICHP_2A_W06C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_U10
Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
ICHP_2A_U10C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-14, T-W-5, T-W-10, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_2A_C04-11a_U15
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
ICHP_2A_U15C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-6, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
ICHP_2A_K02C-1, C-2, C-3T-A-3, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
2,0
3,0Student ma w stopniu wystarczającym podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_U10
Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
2,0
3,0Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi w podstawowym zakresie integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-11a_U15
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Capehart B.L, Turner W.C., Kennedy W.J., Guide to Energy Management, Fairmont Press, Lilburn, 2003
  2. Kreith F., Goswami D.Y, Handbook of Energy Efficiency and Renewable Energy, CRC Press, Boca Raton, 2007
  3. Hanjalic K., Sustainable Energy Technologies. Options and Prospects, Springer, Dordrecht, 2008

Literatura dodatkowa

  1. RAPORT BEAM21 - Zrównoważona gospodarka energetyczna w Polsce, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie kosztów energii6
T-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach12
T-A-3Optymalizacja zużycia energii10
T-A-4Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią2
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii2
T-W-3Audyt energetyczny2
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja2
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych2
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią2
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych2
T-W-8Kolokwium I1
T-W-9Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje3
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych2
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna2
T-W-12Rozproszone źródła energii elektrycznej.2
T-W-13Odnawialne źródła energii1
T-W-14Przechowywanie, transport i dystrybucja energii2
T-W-15Wpływ wytwarzania energii na środowisko2
T-W-16Kolokwium II1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Opracowanie referatu na wybrany temat15
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury16
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-11a_W06Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii
Treści programoweT-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach
T-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-A-1Obliczanie kosztów energii
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii
T-W-12Rozproszone źródła energii elektrycznej.
T-W-9Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
T-W-3Audyt energetyczny
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych
T-W-13Odnawialne źródła energii
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
T-W-15Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-14Przechowywanie, transport i dystrybucja energii
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma w stopniu wystarczającym podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-11a_U10Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii
Treści programoweT-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach
T-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-A-1Obliczanie kosztów energii
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii
T-W-12Rozproszone źródła energii elektrycznej.
T-W-9Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
T-W-3Audyt energetyczny
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych
T-W-13Odnawialne źródła energii
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
T-W-15Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-14Przechowywanie, transport i dystrybucja energii
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi w podstawowym zakresie integrować zdobytą wiedzę z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-11a_U15Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii
Treści programoweT-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach
T-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii
T-W-9Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
T-W-3Audyt energetyczny
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią
T-W-13Odnawialne źródła energii
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-11a_K02Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii
Treści programoweT-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-W-13Odnawialne źródła energii
T-W-11Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
T-W-15Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-10Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0