Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Procesy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy transportowe | ||
Specjalność | Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uporządkowanie i podbudowanie wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy |
C-2 | Umiejętność wykorzystania wiedzy i materiałów informacyjnych przy obliczaniu i projektowaniu zagadnień przenoszenia pędu, ciepła i masy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Statyka płynów – obliczenia | 2 |
T-A-2 | Kinematyka płynów w zadaniach | 3 |
T-A-3 | Równania ruchu - zastosowanie | 3 |
T-A-4 | Przepływy płynu | 3 |
T-A-5 | Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie ciepła i masy | 4 |
T-A-6 | Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła | 5 |
T-A-7 | Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy | 3 |
T-A-8 | Analiza wybranych problemów przenoszenia masy | 5 |
T-A-9 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt z zakresu przenoszenia pędu lub ciepła lub masy z zastosowaniem programu komputerowego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Statyka płynów; Kinematyka płynów; Siły i ich reprezentacja; Równania ruchu, równanie Naviera-Stokesa; Ilustracja reprezentatywnych problemów przepływu płynu; Analiza wymiarowa; Równanie bilansu ciepła; Analiza wybranych problemów przenoszenia ciepła; Równania opisujące przenoszenie masy; Analiza wybranych problemów ustalonego i nieustalonego przenoszenia masy; Konwekcyjne przenoszenie ciepła i masy; Sprzężone procesy przenoszenia; Skalowanie i analiza perturbacji; Bifurkacja i analiza stabilności; Analiza przepływów burzliwych; Przenoszenie masy w układach wieloskładnikowych; Równania przenoszenia masy uwzględniające przenoszenie naładowanych cząstek; Rozwiązywanie problemów przenoszenia pędu, ciepła lub masy z użyciem metod numerycznych; Kryteria doboru aparaty w procesach wymiany ciepła i masy; | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu | 40 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny czas trwania 90 min. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 90 min. |
S-3 | Ocena formująca: Projekt: wykonanie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | ICHP_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_U01 Student potrafi wykorzystać umiejętności do rozwiązywania zadań inżynierskich obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | ICHP_2A_U09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | ICHP_2A_K04 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje dostateczną znajomość z wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_U01 Student potrafi wykorzystać umiejętności do rozwiązywania zadań inżynierskich obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w spodób dostateczny rozwiązać zadania obejmujące zagadnienia pędu, ciepła i masy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-02_K01 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i masy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym określać priorytety służące do rozwiązywania zadań i wykonania projektu, obejmujących zagadnienia przenoszenia pędu, ciepła i/lub masy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka I termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna, WNT, Warszawa, 2006
- Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
- Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Bird R.B., Stewart W.E., Lightfoot E.N., Transport Phenomena, Wiley, New York, 2007
- Brodkey R.S., Hershey H.C., Transport phenomena. A unified approach, McGraw-Hill, New York, 1988
- Kessler D.P., Greenkorn R.A., Momentum, heat, and mass transfer fundamentals, Marcel Dekker, Basel, 1999
- Plawsky J. L., Transport phenomena fundamentals, CRC Press, 2014