Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Metody rozdziału bioproduktów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody rozdziału bioproduktów
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bioprocesy i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami inżynierii strumienia wylotowego
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie inżynierii strumienia wylotowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody wydzielania komórek z zawiesiny pofermentacyjnej1
T-A-2Metody rozdzielania i oczyszczania bioproduktów2
T-A-3Metody precypitacyjne. Metody membranowe2
T-A-4Metody sorpcyjne. Metody ekstrakcyjne2
T-A-5Metody elektroseparacyjne1
T-A-6Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Inżynieria strumienia wylotowego. Procesy wydzielania i oczyszczania2
T-W-2Wydzielania biomasy. Sedymentacja. Filtracja. Mikrofiltracja. Wirowanie. Niszczenie błon komórkowych. Metody mechaniczne. Metody ultradźwiękowe. Metody termiczne. Metoda szoku termicznego. Metody enzymatyczne. Wstępne rozdzielanie4
T-W-3Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja.3
T-W-4Adsorpcja. Wymiana jonowa. Chromatografia preparatywna2
T-W-5Ekstrakcja ciecz-ciecz. Ekstrakcja nadkrytyczna2
T-W-6Elektrodializa. Elektroforeza1
T-W-7Suszenie. Granulacja. Liofilizacja2
T-W-8Przykłady rozwiązań procesowych w wybranych ciągach biotechnologicznych2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objętego treściami programowymi oraz przygotowanie się do kolokwium21
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objetego treściami programowymi i przygotowanie do egzaminu42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-07_W05
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
ICHP_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
ICHP_2A_C02-07_W09
student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu metod rozdziału bioproduktów
ICHP_2A_W09C-1T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-07_U17
student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego w obszarze inżynierii bioprocesowej, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U17C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-07_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
ICHP_2A_K02C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-07_W05
student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
2,0student nie ma wiedzy obejmującej operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
3,0student jest w stanie objaśnić w podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
3,5student jest w stanie objaśnić w więcej niż podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
4,0student jest w stanie obszernie objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
ICHP_2A_C02-07_W09
student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu metod rozdziału bioproduktów
2,0student nie ma wiedzy na temat metod stosowanych do rozdziału bioproduktów
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów
3,5student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego
4,0student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego
4,5student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów i zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego
5,0student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów,i zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego i uzasadnić wybór tej metody

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-07_U17
student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego w obszarze inżynierii bioprocesowej, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0student nie potrafi analizować zadań inżynierskich specyficznych dla inżynierii strumienia wylotowego
3,0student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego
3,5student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne
4,0student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne
4,5student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi bardzo wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-07_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student nie rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student nie rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student nie rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student nie rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student nie rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku

Literatura podstawowa

  1. Ledakowicz S., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 2011
  2. Praca zbiorowa pod red. Lydersen B.K., D'Elia N.A., Nelson K.M., Bioprocess engineering. Systems, equipment and facilities, John Wiley & Sons Inc, 1994
  3. Shuler M.L., Kargi F., Bioprocess engineering. Basic concept, Prentice Hall, 1992
  4. Scragg A.H., Biotechnology for engineers, Ellis Horwood Ltd, Chichester, 1988
  5. Prave P., Faust U., Sittig W., Sukatch D.A., Fundamentals of biotechnology, VCH, Weinheim, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Aiba S., Humphrey E., Millis N.F., Inżynieria biochemiczna, WNT, Warszawa, 1970

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody wydzielania komórek z zawiesiny pofermentacyjnej1
T-A-2Metody rozdzielania i oczyszczania bioproduktów2
T-A-3Metody precypitacyjne. Metody membranowe2
T-A-4Metody sorpcyjne. Metody ekstrakcyjne2
T-A-5Metody elektroseparacyjne1
T-A-6Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria strumienia wylotowego. Procesy wydzielania i oczyszczania2
T-W-2Wydzielania biomasy. Sedymentacja. Filtracja. Mikrofiltracja. Wirowanie. Niszczenie błon komórkowych. Metody mechaniczne. Metody ultradźwiękowe. Metody termiczne. Metoda szoku termicznego. Metody enzymatyczne. Wstępne rozdzielanie4
T-W-3Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja.3
T-W-4Adsorpcja. Wymiana jonowa. Chromatografia preparatywna2
T-W-5Ekstrakcja ciecz-ciecz. Ekstrakcja nadkrytyczna2
T-W-6Elektrodializa. Elektroforeza1
T-W-7Suszenie. Granulacja. Liofilizacja2
T-W-8Przykłady rozwiązań procesowych w wybranych ciągach biotechnologicznych2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objętego treściami programowymi oraz przygotowanie się do kolokwium21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2praca własna studenta nad przyswojeniem materiału objetego treściami programowymi i przygotowanie do egzaminu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-07_W05student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami inżynierii strumienia wylotowego
Treści programoweT-W-1Inżynieria strumienia wylotowego. Procesy wydzielania i oczyszczania
T-W-2Wydzielania biomasy. Sedymentacja. Filtracja. Mikrofiltracja. Wirowanie. Niszczenie błon komórkowych. Metody mechaniczne. Metody ultradźwiękowe. Metody termiczne. Metoda szoku termicznego. Metody enzymatyczne. Wstępne rozdzielanie
T-W-3Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy obejmującej operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
3,0student jest w stanie objaśnić w podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
3,5student jest w stanie objaśnić w więcej niż podstawowym stopniu operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
4,0student jest w stanie obszernie objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
4,5student jest w stanie wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
5,0student jest w stanie bardzo wyczerpująco objaśnić operacje i procesy z zakresu metod rozdziału bioproduktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-07_W09student ma pogłębioną wiedzę na temat metod stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu metod rozdziału bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami inżynierii strumienia wylotowego
Treści programoweT-W-6Elektrodializa. Elektroforeza
T-W-8Przykłady rozwiązań procesowych w wybranych ciągach biotechnologicznych
T-W-4Adsorpcja. Wymiana jonowa. Chromatografia preparatywna
T-W-5Ekstrakcja ciecz-ciecz. Ekstrakcja nadkrytyczna
T-W-7Suszenie. Granulacja. Liofilizacja
T-W-3Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat metod stosowanych do rozdziału bioproduktów
3,0student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów
3,5student jest w stanie scharakteryzować podstawowe metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego
4,0student jest w stanie scharakteryzować różne metody stosowane do rozdziału bioproduktów i wybrać spośród nich odpowiednią do danego zadania inżynierskiego
4,5student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów i zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego
5,0student jest w stanie scharakteryzować wiele różnych metod stosowanych do rozdziału bioproduktów,i zaproponować właściwą metodę do danego zadania inżynierskiego i uzasadnić wybór tej metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-07_U17student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego w obszarze inżynierii bioprocesowej, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie inżynierii strumienia wylotowego
Treści programoweT-A-2Metody rozdzielania i oczyszczania bioproduktów
T-A-1Metody wydzielania komórek z zawiesiny pofermentacyjnej
T-A-3Metody precypitacyjne. Metody membranowe
T-A-4Metody sorpcyjne. Metody ekstrakcyjne
T-A-5Metody elektroseparacyjne
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować zadań inżynierskich specyficznych dla inżynierii strumienia wylotowego
3,0student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego
3,5student potrafi analizować podstawowe zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne
4,0student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi oceniać ich aspekty pozatechniczne
4,5student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne
5,0student potrafi analizować różne zadania inżynierskie specyficzne dla inżynierii strumienia wylotowego i potrafi bardzo wyczerpująco oceniać ich aspekty pozatechniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-07_K02student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami inżynierii strumienia wylotowego
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie inżynierii strumienia wylotowego
Treści programoweT-A-3Metody precypitacyjne. Metody membranowe
T-A-4Metody sorpcyjne. Metody ekstrakcyjne
T-W-8Przykłady rozwiązań procesowych w wybranych ciągach biotechnologicznych
T-W-5Ekstrakcja ciecz-ciecz. Ekstrakcja nadkrytyczna
T-W-1Inżynieria strumienia wylotowego. Procesy wydzielania i oczyszczania
T-W-3Oczyszczanie produktu. Krystalizacja. precypitacja. Koagulacja. Flokulacja. Ultrafiltracja. Odwrócona osmoza. Perwaporacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia przedmiotowe: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,0student nie rozumie ważność podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
3,5student nie rozumie ważność wielu podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,0student nie rozumie ważność różnych, nie tylko podstawowych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
4,5student nie rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej
5,0student nie rozumie ważność wielu różnych, pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz wykazuje aktywną postawę w proponowaniu rozwiązań przyjaznych środowisku