Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia ogólna i analityka chemiczna
Sylabus przedmiotu Chemia bioaktywnych związków heterocyklicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia bioaktywnych związków heterocyklicznych | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotu: Chemii organicznej I, Chemia organiczna II |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień omawianych w trakcie realizacji kursu "Analiza związków bioorganicznych" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi dużego znaczenia chemii związków heterocyklicznych oraz przekazanie mu podstawowych informacji na temat występowania, klasyfikacji i właściwości związków heterocyklicznych ze szczególnym uwzględnieniem związków aktywnych biologicznie. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodyką syntezy i wyodrębniania prostych związków heterocyklicznych oraz kształtowanie umiejętności wykonania syntez prostych związków organicznych oraz wykonania opisu eksperymentu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza pochodnych pirydyny; oczyszczanie produktów reakcji (np. chemoselektywne N-alkilowanie pochodnych 2-pirydonu). Weryfikacja struktury otrzymanego związku na podstawie analizy widm 1H i 13C NMR. | 15 |
T-L-2 | Synteza pochodnych z układem pirymidyny (np. wieloskładnikowa synteza Monastrolu o aktywności przeciwnowotworowej - synteza Biginelli). | 5 |
T-L-3 | Reakcje substytucji elektrofilowej (halogenowanie/nitrowanie) zachodzące z udziałem związków heterocyklicznych. | 5 |
T-L-4 | Izolowanie bioaktywnych związków heterocyklicznych z produktów naturalnych (ekstrakcja piperyny z pieprzu lub kofeiny z herbaty). | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne informacje dotyczące związków heterocyklicznych (heteroatomy w związkach heterocyklicznych, nomenklatura, heterocykliczne związki aromatyczne i niearomatyczne, występowanie zw. heterocyklicznych, tautomeria w związkach heterocyklicznych, struktura elektronowa, zastosowania). | 2 |
T-W-2 | Nasycone związki heterocykliczne zawierające w pierścieniach atomy N, O, S (otrzymywanie, zastosowanie w syntezie organicznej, konformacje, efekty stereoelektronowe). | 3 |
T-W-3 | Aromatyczne związki heterocykliczne zawierające N, O, S (struktura, metody syntezy, reaktywność pięcio- i sześcioczłonowych pierścieni). | 3 |
T-W-4 | Związki heterocykliczne o małych i dużych pierścieniach (m. innymi, reaktywność związków trójczłonowych zawierających atomy N, O, S; etery koronowe, kryptandy i ich struktury, synteza, zastosowania). | 2 |
T-W-5 | Układy heterocykliczne - zastosowania (np. w substancjach biologicznie czynnych, nowych materiałach funkcjonalnych, itp.). | 2 |
T-W-6 | Podstawy chemii alkaloidów. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Praca z literaturą wskazana przez prowadzącego zajęcia. | 10 |
A-L-4 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą polecaną przez wykładowcę. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowca. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Wykład z prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności wykonywanych czynności laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanych eksperymentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-11_W01 Zna najważniejsze typy związków heterocyklicznych, podstawowe sposoby ich otrzymywania, ich fundamentalną reaktywność oraz zna przykładowe bioaktywne związki heterocykliczne. | KCh_1A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
KCh_1A_D02-11_W02 Zna podstawowe przepisy BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. | KCh_1A_W06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-11_U01 Umie wykonać i opisać syntezę prostego związku heterocyklicznego na podstawie opisu literaturowego, a także potrafi zweryfikować strukturę otrzymanego zwiazku na podstawie analizy widm 1H i 13C NMR. | KCh_1A_U03, KCh_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-11_K01 Student rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej. | KCh_1A_K01, KCh_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-11_W01 Zna najważniejsze typy związków heterocyklicznych, podstawowe sposoby ich otrzymywania, ich fundamentalną reaktywność oraz zna przykładowe bioaktywne związki heterocykliczne. | 2,0 | Nie zna żadnych typów związków hetereocyklicznych, nie podaje żadnych przykładów ich otrzymywania. |
3,0 | Zna tylko niektóre typy związków hetereocyklicznych, nie podaje żadnych przykładów ich otrzymywania. | |
3,5 | Zna niektóre typy związków hetereocyklicznych i podaje niektóre przykłady ich otrzymywania. | |
4,0 | Zna większość typów związków hetereocyklicznych i podaje ważniejsze przykłady ich otrzymywania. | |
4,5 | Dobrze zna typy związków hetereocyklicznych i podaje większość przykładów ich otrzymywania. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna typy związków hetereocyklicznych i podaje prawie wszystkie przykłady ich otrzymywania. | |
KCh_1A_D02-11_W02 Zna podstawowe przepisy BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. | 2,0 | |
3,0 | Zna ważniejsze przepisy BHP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-11_U01 Umie wykonać i opisać syntezę prostego związku heterocyklicznego na podstawie opisu literaturowego, a także potrafi zweryfikować strukturę otrzymanego zwiazku na podstawie analizy widm 1H i 13C NMR. | 2,0 | Nie umie wykonać syntezy prostego związku heterocyklicznego oraz nie potrafi zweryfikować struktury otrzymanego związku na podstawie widm 1H i 13C NMR |
3,0 | W niewielkim stopniu potrafi wykonać syntezę zwiazku heterocyklicznego oraz potwierdzić jego strukture metodą 1H NMR. | |
3,5 | Potrafi dobrze wykonać syntezę zwiazku heterocyklicznego, ale nie potrafi potwierdzić jego strukture metodą 1H NMR. | |
4,0 | Potrafi dobrze wykonać syntezę zwiazku heterocyklicznego i dośc dobrze potrafi potwierdzić jego strukture metodą 1H NMR. | |
4,5 | Potrafi bardzo dobrze wykonać syntezę zwiazku heterocyklicznego i dośc dobrze potrafi potwierdzić jego strukture metodą 1H NMR i 13C NMR. | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze wykonać syntezę zwiazku heterocyklicznego i dobrze potrafi potwierdzić jego strukture metodą 1H NMR i 13C NMR. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-11_K01 Student rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej. | 2,0 | Student nie rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz nie wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej. |
3,0 | Student słabo rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz częściowo wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej. | |
3,5 | Student dostatecznie rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz częściowo wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej. | |
4,0 | Student dobrze rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej w sposób zadawalący. | |
4,5 | Student dobrze rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej w sposób dobry. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozwija umiejętności komunikacji w grupie oraz wykazuje potrzeby ciągłego rozwijania swoich umiejętności w pracy laboratoryjnej w sposób bardzo dobry. |
Literatura podstawowa
- M. Sainsbury, Chemia związków heterocyklicznych, PWN, Warszawa, 2009
- J. Młochowski, Chemia związków heterocyklicznych, PWN, Warszawa, 1994
- J. A. Joule, G. F. Smith, Chemia związków heterocyklicznych, PWN, Warszawa, 1984
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia Organiczna, WNT, Warszawa, 2009
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- J. A. Joule, K. Mills, Heterocyclic Chemistry at a Glance, Wiley and Sons, Ltd., Publications, 2012
- J. A. Joule, K. Mills, Heterocyclic Chemistry, Blackwell Publishing, 2000
- T. Eicher, S. Hauptmann, The Chemistry of Heterocycles, Wiiey-VCH, Weinheim, 2003