Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Środki transportu wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z materiałoznawstwa, rysunku technicznego, mechaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa znajomość charakterystyk technicznej i eksploatacyjnej środków transportu wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prezentacja środków transportu wodnego przy nabrzeżu, w porcie i na podstawie multimedialnych materiałów dydaktycznych. | 5 |
T-A-2 | Linie teoretyczne, wymiary główne, współczynniki – proste ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe. | 3 |
T-A-3 | Szczegóły konstrukcji i wyposażenia statku - odczyt zapisu konstrukcyjnego. | 3 |
T-A-4 | Posługiwanie się dokumentacją z różnych etapów projektowania i remontów, dokumentacja zdawcza. | 3 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Statek wodny jako element sytemu transportowego. Środowisko wodne – parametry i czynniki zagrożeń. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe definicje – nośność, wyporność, pojemność, CGT itd. Podział przestrzenny statku, geometria kadłuba - wymiary główne, linie teoretyczne, współczynniki pełnotliwości i stosunki wymiarów głównych. | 2 |
T-W-3 | Właściwości funkcjonalne, pojęcia i podstawowe parametry techniczne i bezpieczeństwa: wytrzymałość, stateczność, pływalność, niezatapialność, kołysania, sterowność. | 4 |
T-W-4 | Materiały do budowy statków. | 2 |
T-W-5 | Układy wiązań kadłuba statku. | 2 |
T-W-6 | Konstrukcja podstawowych rejonów kadłuba statku. | 4 |
T-W-7 | Wyposażenie statków - mechanizmy i zespoły konstrukcyjne pokładowe, urządzenie sterowe i kotwiczne, wyposażenie wewnętrzne kadłuba. | 4 |
T-W-8 | Źródła napędu statków - siłownie, układy przeniesienia napędu. | 2 |
T-W-9 | Proces projektowania i budowy statków wodnych – dokumentacja techniczna. | 2 |
T-W-10 | Towarzystwa klasyfikacyjne, instytucje morskie. | 2 |
T-W-11 | Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna różnych typów transportowych statków wodnych – towarowych, pasażerskich, turystycznych i innych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Zajęcia terenowe prezentujące środki transportu wodnego przy nabrzeżu i w porcie. | 4 |
A-A-3 | Praca własna nad zadanymi zagadnieniami. | 26 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe i praca własna w domu. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C09_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi ze zrozumieniem czytać dokumentację techniczną dotyczacą środków transportu wodnego. | TR_1A_W07, TR_1A_W09, TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C09_U01 Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | TR_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C09_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | TR_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C09_W01 Absolwent ma podstawową wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi ze zrozumieniem czytać dokumentację techniczną dotyczacą środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy ogólnej obejmującej zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz nie potrafi w wystarczającym stopniu czytać dokumentacji technicznej dotyczącej środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent posiada pewną, z wieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając wiele istotnych błędów potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent posiada pewną, z niewieloma istotnymi brakami, wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając istotne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent ma uporządkowaną z pewnymi brakami wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz potrafi, popełniając niewiele istotnych błędów, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent ma znaczną i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego, oraz potrafi, popełniając nieznaczne błędy, czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego.. | |
5,0 | Absolwent ma głęboką i uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu budowy i eksploatacji środków transportu wodnego oraz popełniając nieliczne mało istotne błędy potrafi czytać dokumentację techniczną dotyczącą środków transportu wodnego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C09_U01 Absolwent potrafi dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent potrafi, z dużą liczbą błedów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent potrafi, z malą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent potrafi bez zasadniczych błędów dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent potrafi, z małą liczbą błędów, dokonać identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. | |
5,0 | Absolwent potrafi dokonać wnikliwej identyfikacji i sformułować podstawową specyfikację techniczno-eksploatacyjną typowych środków transportu wodnego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C09_K01 Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej świadomości ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. |
3,0 | Absolwent ma bardzo niską świadomość ważności i bardzo słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
3,5 | Absolwent ma niską świadomość ważności i słabo rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
4,0 | Absolwent ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
4,5 | Absolwent ma dużą świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. | |
5,0 | Absolwent ma głęboką świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej dotyczącej środków transportu wodnego. |
Literatura podstawowa
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane WSM Gdynia, Gdynia, 1998
- Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979