Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy teorii systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka. Badania operacyjne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczanie projektiów.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.2
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.2
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.2
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Zaliczanie projektów1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C21-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddziaływania na otoczenie.
TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1
TR_1A_C21-2_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości dynamicznych systemów.
TR_1A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C21-2_U01
Student potrafi rozwiązywać złożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne z uwzględnieniem występujących stanów otoczenia
TR_1A_U11, TR_1A_U13C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-3S-2, S-3
TR_1A_C21-2_U02
Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
TR_1A_U11, TR_1A_U13, TR_1A_U14C-1T-P-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C21-2_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów transportowych oraz odopowiedzialności za podejmowane działania.
TR_1A_K02, TR_1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C21-2_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddziaływania na otoczenie.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
TR_1A_C21-2_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości dynamicznych systemów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C21-2_U01
Student potrafi rozwiązywać złożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne z uwzględnieniem występujących stanów otoczenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
TR_1A_C21-2_U02
Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C21-2_K01
Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów transportowych oraz odopowiedzialności za podejmowane działania.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. von Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, 1984, 1984
  2. Findeisen W., Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
  3. Mynarski S., Elementy teorii systemów, PWN, Warszawa, 1979
  4. Ziemba S., Jarominek W., Staniszewski R., Problemy teorii systemów, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Bojarski W. W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  2. Bojarski W. W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  3. Robertson J. i S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczanie projektiów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.2
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.2
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.2
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-8Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Zaliczanie projektów1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C21-2_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddziaływania na otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki i badań operacyjnych, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu; 2) opisu matematycznego zjawisk i procesów z zakresu transportu; 3) opisu wielkości fizycznych będących zmiennymi losowymi; 4) podejmowania optymalnych decyzji
TR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
TR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C21-2_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości dynamicznych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C21-2_U01Student potrafi rozwiązywać złożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne z uwzględnieniem występujących stanów otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C21-2_U02Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C21-2_K01Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów transportowych oraz odopowiedzialności za podejmowane działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.